Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Like bra uansett hvilken vei ho spiller, om ho liker å spille på motsatt banehalvdel i tillegg, gjør det de hele mer spennende

1 Like

@Nocturne hvor ble gorillaen din av? Blir helt confused her av dine stadige ansiktsbytter, rene Face Off eller the Riddler du! :sweat_smile: :+1:

Hvor kan jeg finne ut P/E for aksjene på Oslo Børs / Oslo Access? Finnes det noen gratis, hvis ikke, hvor er det billigst å få tak i den informasjonen?

Avanza har det gratis, du kan filtrere på norske aksjer og så sortere på P/E

https://www.avanza.se/aktier/lista.html

Ellers synes jeg borsdata.se er bra, premium koster litt, men gratisversjonen har vel også P/E. Har selv premium og fornøyd med det.

Uansett bør man dobbeltsjekke og se at det stemmer selv, men begge kan brukes for å få en oversikt / grovsortering.

2 Likes

Hadde tenkt å bruke det for grovsortering. Lav P/E + bra teknisk = Kitron på 2,50 :stuck_out_tongue:

1 Like

Tar diskusjonen videre her, siden kommentaren min har relativt lite med TA å gjøre

Problemet mitt i Funcom har for det meste vært at jeg har holdt på aksjene jeg har kjøpt etter at den fundamentale triggeren jeg har kjøpt ut i fra har gitt et annet resultat enn jeg trodde. Jeg har alltid kunnet komme meg ut i pluss, men når jeg først var i minus, så ble det visst vanskelig å selge.

Mot normalt, så solgte jeg mitt siste kjøp (2,20) i Funcom til 2,16. Jeg kjøpte pga kvartalstall som jeg antok ville overraske svært positivt, men de viste seg bare å være ok. Ettersom jeg så for meg en liten dødperiode hvis det ikke ble gode tall, så burde jeg nok ha solgt på åpningen (2,30). Her manglet jeg rett og slett en plan, og lot i stedet markedet bestemme for meg. Risk/reward, var svært bra som jeg ser det, hvis Funcom hadde levert ca som jeg anslo tror jeg vi hadde fått 20-50% på veldig kort tid. Nedover, så tenkte jeg at max-risikoen var 10%.

Nå kan du jo argumentere for at hvis jeg trodde på 20-50% oppgang, så burde jeg heller bare ha kjøpt på åpningen, når bruddet var et faktum og fått med meg halvparten for “null” risiko".

Poenget mitt er vel at hadde jeg drevet med samme risk-management som dette hele veien i Funcom, så hadde jeg nå mest sannsynlig vært godt i pluss. Det er endel ganger jeg ikke har kjøpt fordi jeg hadde “for mye” aksjer, og andre hvor jeg ikke har solgt fordi jeg hadde “for få” aksjer. Jeg hadde ikke hatt det problemet hvis jeg hadde solgt med en gang jeg var sikker på at triggeren jeg ventet på ikke slo til.

Jag kan ikke gjøre annet enn å dele mine egne erfarenhet, sen må du selv avgjøre om det høres sundt ut eller ikke. Jag baserer sjelden mine risk-reward på fundamenta. Fundamentala research er bare en sorterings process hvor jag finner case. Sen må aksjene igjennom en teknisk analyse, hvor jag igjen sorterer ut hvem som er aktuell for kjøp. Når jag vet hvilke aksjer som er interessante, si 10-20 stykker så avventer jag en signal. Og signalen er enten en teknisk signal, eller en fundamental signal som feks en meget bra rapport som aksjer stiger på.

Jag er ikke interessert å handle på bunn, jag er interessert å handle når markedet viser att aksjen burde gå høyere, då følger jag heller med. Jag er ikke smartere enn markedet, og markedet klarer å regne på en selskap fundamentalt bedre enn meg. Finns ingen grunner til att jag ska handle ett selskap imot trenden. Trenden er din venn, og det verste du kan gjøre er å krige mot markedet. Du kommer alltid tape.

5 Likes

Jeg tror jeg ble litt for cocky etter å ha truffet innen 1% på anslaget mitt for Kitron noen uker tidligere! :smiley:

Selv om det kanskje ikke virker sånn, så tar jeg til meg endel av erfaringene du deler her. Måten du velger ut aksjer og ser an en inngang synes jeg høres ut som en veldig smart måte å gjøre det på. Måten du reduserer risiko ved å selge når markedet går en annen vei enn forventet. Måten du sikrer gevinst på.

Jeg er forsåvidt tungt investert i Kitron, og fundamentalt så synes jeg det ser bra ut, og jeg ville nå normalt ha kjøpt meg opp nå, prøvd å drive med bunnfiske. Jeg har nå tenkt å se det an litt, og se om det tekniske kan gi meg samme signal som det fundamentale. Jeg tror det kommer, og det behøver ikke koste meg mange prosentene å vente.

… Jeg har sjekket endel aksjer i dag for å se om de er verdt å gå inn i. De kan dessverre alle deles inn i to kategorier: flere måneder inn i en oppgang som når som helst kan snu, eller forbi toppen og på vei ned. Det jeg ser etter er jo noe tilsvarende Stillfront, en aksje som har vært i en nedtur, men nå viser tegn til å snu, og så kjøpe på bruddet.

Jeg kjøpte ikke veldig mye aksjer på bruddet i Stillfront, hovedsakelig fordi jeg hadde en god del fra før, men hvis ikke, så hadde jeg bare trengt 8 sånne, hver med 25% av kapitalen for å gi meg 50% i løpet av året. Noe som hadde vært et fantastisk resultat. :slight_smile:

1 Like

Les denna. Den kan hjelpe deg sortere og finne de tekniskt riktige aksjene. En fas 2 kan fortsette i flere år og måneder. Naturlige korreksjoner og rekyler kommer på veien. Det er disse tekniske indikasjonene man kjøper. Dette er en introduksjon, men rekommenderar du leser mer om det om du ønsker handle mer tekniskt. Aksjer er ikke farlige å kjøpe etter 500%, alle 10.000% aksjer starter med en 100% oppgang. Aksjer i en sterk trend tenderer å fortsette gå sterkt. Likt svake aksjer tenderer å gå svakt.

4 Likes

Joda, ser helt klart poenget men hovedpoenget her må vel være å gå inn i en aksje som har vært i stadie 1 og er på vei inn i stadie 2? Ikke et sted midt i stadie 3?

Og ja, leser linken du ga :wink:

Japp, handler kun aksjer i stage 2. Stage 1, 3 og 4 er waste av penger eller tid.

Noen som har testet Spent? Ganske kult spill. Rekorden min så langt:

image

Hvor lenge klarer du å få pengene til å strekke til? Prøv:

@ polarcus

Ser dei har en ny kontrakt som ble meldt idag, men noen som vet noe om rate nivå ?

Woohoo!! Lønn! Mere penger å sløse på Nano aksjer!! :wink:

5 Likes

Work hard! Play hard!

1 Like

Hehe, tipper du ikke ga noe penger til kidsa dine, og bare ignorerte hjertet ditt osv? :smile:

De fikk sko og tilogmed 10 dollar til bursdagsgave!

Levde dog på bønner og ramen noosles

Hehe - ja, ble mye bønner på meg også i begynnelsen, men så tok jeg litt av med shoppingen der men plutselig hadde jeg ikke råd til bil, så da mista jeg jobben og husleia økte så … :sweat_smile: Ganske kult konsept. Glad jeg ikke bor i USA :worried:

Tar diskusjonen utenfor tråden. :wink:

Og ikke minst at man burde sjekke cash/gjeld/fordringer. Lurer på hvor mange som ble lurt av at Starbreeze hadde +47 MSEK i cash flow, men kun fordi de tok opp 100 MSEK i gjeld! :smiley:

2 Likes

Oh! @Christian og @holmes burde skrive en “hvordan lese et kvartalsregnskap” for dummies :slight_smile: Det vil jeg ha!

3 Likes