Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Spare i fond eller vanlig banksparing?

Jeg registrerer at hovedindeksen er veldig høy for øyeblikket. Det gjør meg i tvil om hvordan jeg bør forvalte inntekten min fremover i forhold til sparing. Dette er penger som skal gå til boligformål og jeg tenker å bruke dette i løpet av 2-3 år, som et ledd i innskutt egenkapital. Faller hovedindeksen (OSEBX), så faller jeg det jeg sparer i fond og.

Jeg skjønner at vanlig banksparing gir lav avkastning. Er vel på rundt 0,2 % i året?
Fordelen med å spare i bank, er jo at pengene er sikret i tilfelle fall, hvis man sammenligner med aksjefond sparing, gitt at indeksen er høy og faller.

Så, hva kan være lurt å gjøre i min situasjon?
Aksjefond-sparing skremmer meg for tiden, da OSEBX er høy!

Alle tilbakemeldinger og ideer rundt dette, synspunkt - er veldig velkomment!

Ingen vet om markedet er høyere eller lavere om 2-3 år. Hvis noen hevder å vite det bør du ignorere dem. Det er for kort tidsperiode til å si noe sikkert. Ergo er det å gamble med pengene dine å investere for så kort tidshorisont.
Du hevder at markedet er dyrt. Hvordan vet du det ? I forhold til hva ? Pris/bok på OBX = 1,9. det er over snitt (1,7). På den annen side er rentenivået så lavt at det kanskje er billig.
Poenget mitt er at ingen vet. Så da spørs det om du er villig til å gamble med huspengene eller ikke.
Men det skapes verdier i verden hver eneste dag. Har du penger du ikke trenger på lenge er det bare å måke mest mulig inn i indeksfond. Ellers taper du garantert på inflasjon.

3 Likes

Hei
Nå vet ikke jeg hvor mye du har på konto for å spare til egenkapital. Imidlertid bør du reflektere over det lave rentenivået du tilbys i bank, i praksis får du ingen glede av det lave rentenivået.
Samtidig må jeg opplyse at det er veldig mange fond som ikke er linket til oslo børs.
Selv har jeg konsentrert meg om en norsk aksjeportefølje, men i den senere tid har jeg også begynt å spare i fond, og er i overkant fornøyd med det. Etter to mnd har jeg pr nå hatt 39% avkastning.
Den beste anbefaling jeg kan gi deg er å kjøpe siste utgave av bladet Dine Penger. Hver utgave har en egen oppdatert oversikt over aksjefond, der de setter karakterer slik at du helt sikkert vil finne et fond som gir deg god avkastning. Til å begynne med så kan du kanskje ta 30% av pengene og kjøpe fond. Er du misfornøyd med avkastningen så kan du bytte fond kostnadsfritt, uten å måtte skatte, så lenge du kjøper via en aksjesparekonto (ASK). ASK opprettes gratis i alle banker.
Mvh
boella

Et tips er jo å sette dem på sparekonto hos utlånsbankene. Jeg har cash-beholdningen hos Kraft Bank til 1,19% rente. (Skal ned til 1,00%) De har samme innskuddsgaranti som en sparebank. Fungerer veldig greit og pengene kommer fra kontoen inn på min konto på 1 døgn eller kjappere.

Et alternativ er jo å ha mesteparten der og så sped på i litt fond.

Her finner du beste rente (1,3%) :

1 Like

Supert. Jeg valgte Kraft pga. veldig enkelt å bruke og norsk innskuddsgaranti uten strings. 1,19 vs 1,3 er ikke så mye over ett år om man ikke har store summer i omløp.

1 Like