Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Starbreeze (STAR-A/B)

Hyggelig med litt oppgang. Kanskje er det snart tid for John Wick traileren? Som regel er det en trigger-grunn (eller posisjonering før trigger) til at star stiger mye på en dag.

Aksjene mine er ikke til salgs. Har som deg langsiktig tro på star.

Starbreeze skrev i utgangspunktet at launch-vinduet var H1 2016, nå står det 2016.
Vanlig tolking av slike perioder er:
H1 2016 = Juni 2016
2016 = Desember 2016
… derav min tolkning av 6 måneders utsettelse for Geminose.

Hvorfor spiller det noen rolle om man vet noe om tittelen eller ikke for å si noe om utsettelsen har noe å si eller ikke?

2 Likes

Det investeres jo hele tiden går jeg ut i fra, og jo lenger tid det tar før inntektene kommer jo større blir investeringene som går inn i prosjektet (og som igjen krever større kontantstrøm i fremtiden for å gi avkastning på kapitalen som er investert).

Hvis du tenker på emisjonen og regner om til dagens kurs for å se hva dette har kostet aksjonærene i utvanning blir det 105 MSEK (dvs 15.346067783/2). Dessuten har Starbreeze satt av 8 MSEK på grunn av den summen som skal betales ut til grunderne dersom Geminose blir en suksess, og 28 MSEK i gjeld som de fikk med på kjøpet (trolig i USD og dermed høyere med dagens verdi og som de trolig også betaler rente på). Hvis vi ikke regner om gjelden til USD og heller ikke tar med renter får vi 105+28+8 = 141 MSEK, men i tillegg til dette så må vi regne med at de har investert X millioner til i utviklingen siden kjøpet.

Poenget er at det er ikke null forventninger på Geminose, og vi må regne med at Geminose skal dra inn betydelige summer for å dekke investeringene som er gjort og enda mer så klart for at man skal få en grei årlig avkastning på den investerte kapitalen som står i forhold til risikoen. Jeg sier ikke at de ikke vil klare det, men vil trekke fram de finansielle parametrene som man må vurdere prosjektet opp mot.

6 Likes

http://www.lynda.com/Games-tutorials/Remi-Arnaud-Chief-Software-Architect/425955-2.html?sf21131597=1

1 Like

Starbreeze AB: Presentation of new suggested Board Member in Starbreeze AB (publ)

At Starbreeze Extraordinary General Meeting to be held on 22 February 2016, Smilegate has proposed that the nomination committee will submit mr Sung, Smilegate Holding’s CIO, as a candidate to the EGM.

Presentation of the new proposed Board Member: Joon Ho Sung, South Korea. Born: 1976.
Mr Sung currently holds positions in Smilegate Holdings (CIO), Smilegate Megalab (CEO), Smilegate Investment (Board of Directors) and Sundaytoz (Board of Directors)

3 Likes

Små forventninger pga.styremannens innsidesalg.tror ikke han hadde solgt nylig hvis star skulle komme med en veldig god rapport.

Tror du dette lanseres som early access?

Jeg forventer først og fremst en oppdatert road map for spillanseringene. Kanskje får vi vite når Dead by Daylight skal lanseres og så klart det jeg er mest spent på er mer informasjon om Geminose, samt PD2 lansering i Asia og på mobil.

Når det kommer til tallene i rapporten så spår jeg at det blir et godt resultat, med nettoomsetning fra PD2 på rundt 70 MSEK (50% retail, 40% fra steam og 10% digitalt salg på konsoll). Tipper på EBIT 26 MSEK. Noe jeg vil se på her er inntjening på Steam for å se om omsetningen nå er høyere per spilletime etter at de introduserte mikrotransaksjoner.

Er mer usikker på hvordan tallene blir fremover da de siste kvartalene har blitt løftet av Crimewave, men det er en fare for at dette faller noe tilbake nå og at Steam igjen blir største inntektskilde. Forhåpentligvis kommer Dead By Daylight til å ta over stafettpinnen (dersom Crimewave dabber av) og sørge for fortsatt gode resultater fremover.

2 Likes

håper på å få vite om mer om geminose og dead by daylight.ingen forsinkelse takk. Det er det som krakker spill aksjer gang på gang.

1 Like