Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tekinvestor Gründertråden! Stop working for the man

Vi har mange her på forumet som har frigjort seg fra den trygge navlestrengen og driver for seg selv.

Tenkte jeg ville tappe inn i denne enorme ressursen, og høre tips, advarsler og erfaringer om hva man må tenke på hvis man har lyst til å starte for seg selv.

Hva må inn i forretningsplan?

Hvor mye inntekt må en bedrift ha for at det skal være mulig å ta ut en inntekt?

Hva slags mulighet har man for å sikre seg hvis det går på trynet?

Hva slags foretaksform er bra for å starte opp?

Hvilke støtteordninger finnes fra Norge og EU?

Sist men ikke minst:

Hva er det alle dere som har gjort dette skulle ønske at noen hadde fortalt dere før dere begynte?

https://www.visma.no/blogg/stotteordninger-for-nystartet-bedrift/

https://m.dnb.no/bedrift/tema/starte-as/finansiering.html

16 Likes

Ikke det du er ute etter, men ett tips nå er å selge ting på eBay pga lav kronekurs. Selv så rydder jeg i fotoutstyret og selger ting billigere enn de er listet for (UK og Tyskland) men fortsatt for en del mer enn det ville blitt solgt for på finn.

4 Likes

Bra insj @Savepig!

Jeg skrev litt om mine erfaringer for en stund siden: Hvordan tjener du penger utenom den vanlige jobben din?

2 Likes

Norge trenger en prepper forhandler,håper noen starter opp,og da mener jeg fra A til Å. Helt klart en farlig tid med de spenningene vi har sett mellom stormaktene ,og nå en giga finanskrise vil en prepper foretning ha gode tider er mitt tips.

1 Like

Min samarbeidspartner og meg har tatt patent på et nytt ergonomisk verktøy for hhv byggebransjen/jord/havbruk/ og alt i mellom. Vi har liten og ingen erfaring med produksjon/distribusjon, men vi har begge god forståelse av nødvendigheten, og ser at markedet er internasjonalt.

Vi har kun fått godkjennt Norsk patent, da vi var rett og slett for seine med å søke epo osv, for lite kunnskap og for lite kapital…
Vi kom tidlig i fasen frem til at årsavgifter til di forskjellige land muligens ville sette det hele i fare ved for store utgifter.

Vi har funnet en potensiell samarbeidspartner til, som:

  1. Har god kunnskap og kjennskap til produksjon i vår kategori.
  2. Som er villig til å ta all økonomisk risiko ved produksjon, lage form, sette opp produksjon, markedsføring.
  3. Som har gode distribusjonsmuligheter internasjonalt.

men vi står nå og behøver litt tips ift kontrakt.

Hva må en slik kontrakt i hovudsak inneholde, vi har fått en advokat med på laget som har kommet med et utkast, men eg synes det var litt vel mange smutthull.

Hvor mange prosenter er det vanlig å ta for en sånn lisensiering?

Burde vi ha med i avtalen et minimum av produserte enheter? Evt 1 års kontrakt, så lage nye kontrakter løpende årlig?

Burde vi blande oss opp i hvilke land det skal distribueres visse antall til?

Vi har som sagt bare Norsk patent. Det vil jo være ryggrad for å selge internasjonalt, men dog litt mer vrient å forsvare kanskje, ift kopier osv.

Verktøyet har et overskuddspotensiale mellom 20m-1mrd+ alt etter hvor godt markedet tar det imot.
Kan brukes til nesten alt.

Patententeringen varer i 20år.

Vi tenkte først å lage et eget AS på det, men vi kom frem til at 3 part var mer egnet til å evt styre det. Eller lisensiere patenten til eksisterende AS.

Alt av tips og triks blir tatt hjertelig imot. :blush:

Mitt raske svar:

Gå rett på markedet. Finnes det eit behov du kan dekke? I så fall, finne ut alt du kan om kunden, snakk med kunden.

Har du eit produkt eller ei løysing som nokon er villig til å betale for, så begynner du der.

Har du fått ein kunde som er betalingsvillig så kan de utvikle produktet eller tenesta i lag med den parten. Dersom det er noko nytt eller unikt så får du kasta penger etter deg frå innovasjon Norge og andre næringsfond, det krev som regel at du har oppretta eit AS, og at du har potensiale for vekst.

2 Likes

Pantelåner gjør det vel også bra i krisetider ? Vi har bare en i Norge,sikkert gode tider for flere .

1 Like