Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hvordan tjener du penger utenom den vanlige jobben din?

Nå kan man jo også oppgradere disse 4 enhetene fra f.eks 4x leiligheter til 4xhus eller 2xpenthouses og 2xhus :wink:

1 Like

Jobb og Børs.

Børs har til nå gitt meg 2 biler. Cash, uten å ta opp lån.

Skal bygge på huset og håper børsen glimter til atter igjen.

7 Likes

Det å tjene penger er jo en ting men like viktig å se på utgiftssiden. Feks. er det mange som kan spare mye på å sjekke strømavtale, forsikringsavtalen, lånerenter etc.
Litt bevissthet rundt innkjøp er også noe man kan spare mye på. Ikke handle så mye unødvendig (dippedutter man egentlig ikke trenger og kastes for eksempel mye mat) og være prisbevist. Mye å spare på å kjøpe ting på salg. Feks. sette opp varsel på Prisjakt eller lignende. Er jo mye man ikke MÅ ha med en gang.

Alt man tjener må man jo betale skatt av, men alt man sparer ved å redusere kostnader beholder man 100% av :laughing:

27 Likes

Jeg har en ingeniørstilling med lederansvar og fagansvar i en 100% stilling.
Jeg hadde en styrelederstilling i 5 år der jeg tjente ekstra 120k pr år, men har nå trappet ned.
I 2017 og 2018 solgte jeg aksjer med gevinst hvert år som tilsvarte 60% av min vanlige årslønn.
Så langt i 2019 har jeg en urealisert gevinst på ca 110% av min vanlige årslønn, så for meg har aksjer vært en meget kjærkommen ekstrainntekt.
Det er også en fin måte å være litt sosial på nett, bli flinkere til å lete etter info, gøy å se at det man satser på øker i verdi osv. Kort sagt, det har blitt en lukrativ og gøy hobby :grin:

Jeg vil tillegge at veldige mye av æren for det jeg har lært og tjent skyldes kunnskap jeg har tilegnet meg via forum, slik som dette, så jeg er veldig takknemlig for at de med mye innsikt deler av sin kunnskap :grin:

Edit: jeg vil bare legge til å si at grunnen til at jeg så langt har kommet bra ut av mine investeringer er tolmodighet, graving/læring, flaks og viljen til å ta meget stor risiko. Det har absolutt ikke vært en dans på roser og inntil en måned siden var jeg 200k i minus men troen på pcib og pho dro meg på rett kjøl.

27 Likes

Så langt er investeringer utenom eiendom den dyreste hobbyen jeg har hatt, og jeg har hatt et par dyre hobbyer. Problemet er at jeg gikk for tungt inn for raskt. Jeg ville nevne det siden det virker som at aksjeinvesteringer er gullkantede for alle…! Klarer man ikke å følge nok med kan det fort ende med store tap, som for meg.

Forresten holdt jeg på med flere ukentlige sparinger i fond, over noen år, som forsåvidt fungerte bra, og anbefales.

Det jeg har tjent mest på utover utleie er det @Krafer nevner: å tenke økonomisk ved kjøp.

15 Likes

Bra insj @Hjalmar! Mange spennende historier her! Entreprenørskap er et av mine favoritt-tema. Jeg får vel nesten nevne TekInvestor som et eksempel her? :slight_smile:

Forumet startet som et hobbyprosjekt for å løse mitt eget problem i 2010: jeg fant ikke noe bra sted å diskutere Funcomaksjene mine. 12 000 medlemmer senere kan man vel si det har ballet litt på seg. Jeg kan fortsatt ikke leve av TekInvestor alene, men jeg håper forumet kan være til inspirasjon for andre som ønsker å satse på seg selv. Forumet er et SaaS (Software as a service) og den sjangeren har vært fokuset mitt de siste årene, både i jobben og på hobbybasis.

Her er noen av de andre grunderidéene mine de siste 15 årene:

  • TutorialMagazine: Photoshop tutorial aggregator/søketjeneste. Fikk masse trafikk men reklame var den eneste businessmodellen som passet. Lærdom: Bannerannonser blir man ikke rik på.

  • PorrAudio.no: Startet bilstereo-nettbutikk med en kamerat over en grandis kl 04:00 etter en fuktig kveld. Vi la masse høytalerelementer og forsterkere man ikke kunne få tak i i Norge i nettbutikken og når noen bestilte bestilte vi de via eBay fra USA og sendte videre til våre kunder. Omsatte for 150k på ett år men til slutt var det bare jeg og en til som brukte tid på prosjektet. Lærdom: 1. Hvis du starter bedrift med andre bør alle være like motivert. 2. Fysiske produkter fører med seg masse hodebry.

  • BizDeal: Med noen bekjente kastet vi oss på dealtjeneste-bølgen (á la Groupon) med en dealsside for norske bedrifter. Jeg skulle ta meg av det tekniske, de andre skulle skaffe dealsene. Det ble ikke mer enn en håndfull deals og vi la ned hele greia. Lærdom: Hvis du skal ta mye risiko (f.eks lage hele løsningen) vær sikker på at du blir kompensert godt nok for det og at andre gjør sin del av jobben.

  • BirthdayHero.com: Kalendertjeneste som hjalp meg holde styr på bursdager, bryllupsdager osv og sendte SMS med tekst som “Kona blir 35 i morgen” eller “Om 3 dager har du din 11. bryllupsdag” Tjenesten kom aldri ut av beta. Lærdom: Sjekk betalingsvilligheten for idéen din tidlig.

  • Prosjekt X og Y: idéer dere kommer til å høre om før resten av verden, dersom de forlater tegnebrettet :wink:

Fra listen over kan dere kanskje se hvorfor TekInvestor har lyktes der de andre idéene ikke gjorde det.

Mine råd etter 15 år med å forsøk på å realisere gode og mindre gode idéer:

  • Løs ditt eget problem. Da blir feedback-loopen fra å lage noe og teste om det løser problemet raskere, fordi du slipper å gå via andre for å validere løsningen.

  • Få brukere kjapt. I løpet av den første uken med FuncomInvestor hadde vi 50 medlemmer. Uten at folk som @holmes, @Christian og @Evilfreud hadde gitt meg tilbakemelding og forslag til forbedringer tidlig, og motiverte meg til å fortsette hadde ikke forumet eksistert i dag - fordi jeg hadde gitt opp når ting ble vanskelig eller kjedelig (og det blir de alltid før eller siden).

  • Det er ikke alltid gøy. Gründertilværelsen er en berg og dalbane følelsesmessig. Jeg synes det har blitt enklere å “skru av” og fokusere på andre ting etter at jeg fikk barn. Er du alene om prosjektet ditt hviler alt på dine skuldre, det kan være tøft til tider. Da hjelper det veldig å ha et bra community rundt seg som heier på deg. (:heart:)

  • Vær bevisst på risiko. Jeg har full jobb ved siden av, og det gir en trygghet, spesielt med barn. Ikke regn med å kunne leve av en SaaS før etter 2-3 år, minimum. Også nå er jeg forsiktig med hva jeg satser på. “Test and invest” er en fin strategi. Da jeg la til Aksjonærlister som en tjeneste nylig, var det basert på at jeg har sett mange ha nytte av listene som har blitt lagt ut manuelt. Det gjorde meg tryggere på at jeg kunne investere i å kjøpe lister.

  • Vær tålmodig. Det har tatt 10 år bygge forumet til det det er i dag. Jeg tjente knapt penger på det før i 2017.

  • Ikke tenk for stort for tidlig Da forumet startet var det kun for Funcomaksjonærer. Snevert? Ja, men de som fant forumet var veldig engasjerte. Hvis vi ikke hadde startet med en nisje hadde ingen brydd seg om et nytt aksjeforum. Kolonial startet med matutlevering på ett kontorbygg på Fornebu. AirBnB med utleie av luftmadrasser i én leilighet. Prøv heller å nå 10 brukere som få løst problemet du vil løse enn 10 000 som bare er litt interessert.

  • Kjenn og fokuser på styrkene dine Jeg er en introvert person, og blir klam bare av å snakke med folk jeg ikke kjenner på telefon. Men jeg har alltid likt å skrive og være kreativ med kode og design. Sånn sett passer det å drive forum personligheten min bra. Hva er dine styrker og hvordan kan du utnytte de best mulig? :slight_smile:

  • Forstå nøkkeltallene til bedriften din For SaaS er det gjerne ting som lead to trial rate, trial to active rate, ARPU, LTV, og churn du bør sette deg grundig inn i.

  • Prioriter knallhardt: Jeg legger inn alle forslag og ideer i et Trellobrett. Det har ca. 300 kort nå. Det sier seg selv at jeg ikke kan gjøre alt. For å prioritere bruker jeg ICE metoden. Jeg scorer hver idé fra 0–3 poeng på 3 ting: Impact: Hva er potensialet hvis dette funker? Confidence: Hvor sikker er jeg på at jeg kan få det til? og Ease: Hvor vanskelig er det å gjennomføre? Så sorterer jeg kortene etter total poengsum.

  • "Get out of the hamsterwheel - build a flywheel". Jeg liker tanken på at TekInvestor funker selv når jeg ikke er pålogget. Dere skriver, leser, likes tildeles, upassende innlegg flagges, moderatorer modererer (tusen takk!) og Insidere betaler (tusen takk!) osv. Sammenlignet med en jobb der man må være fysisk til stede for å tjene penger (f.eks som da jeg jobbet i grønnsaksavd. på Meny, eller sorterte brev i Posten) er det noe magisk med få i gang noe som snurrer av seg selv, heller enn at du må dra det rundt hver omdreining selv. Det gjør også at man kan få litt avstand og kan jobbe mer med bedriften sin enn i bedriften - hvis det gir mening.

Hvis du trenger noen å snakke med om gründerideen din, bare send meg en melding. Jeg har vært rådgiver for en del folk de siste årene som har hatt nytte av å snakke om utfordringene de står ovenfor. Om ikke annet, kan jeg kanskje veilede deg til ressurser som kan hjelpe deg videre på veien :slight_smile: Lykke til!

94 Likes

Jeg må jo bare si at all denne lærdommen til @pdx skal testes ut på en helt latterlig kul ide.!

( måtte bare! den som lever får se).

9 Likes

Kjenner flere som har truffet bra på sin første runde i aksjemarkedet. Problemet har da vært at de trodde de kunne alt og så gikk de på noen kjempesmeller. Tror det er greit å begynne rolig og få noen småsmeller man kan lære av før man tar for stor risiko.

Tror det er mange som glemmer hvor sykt mye arbeid det kan kreve å starte noe eget. Tar ofte litt tid før man kan ta ut lønn også og i noen tilfeller blir det ikke mye ferie de første 5-10 årene heller :wink:

6 Likes

Sex and drugs. Så litt skattesnyteri og noe på pyramidespill.
Aksjemarkedet regner jeg ikke med fordi alle her, meg inkludert, tjener vel stort der

4 Likes

Investerer litt i solceller i fattige land via trine.com. Det er crowdsourcing av lån. Mykje betre enn avkastning enn å ha dei i banken. Ofte blir ein del av pengane garantert for av ulike organisasjonar, så då forsvinn ein del risiko og. Elles er det aksjer det går i.

4 Likes

Så du selger hekken din og dop?

Har arbejdet freelance som software arkitekt i eget firma de sidste 20 år - parallelt med fuldtidsbeskæftigelse. Dette gav mulighed for at arbejde på mindre, men ganske interessante, projekter, som jeg selv havde fuld kontrol over med tanke på teknologi, programmeringssprog, projektledelse osv.

Dette har været en slags livslang læringsproces - mod betaling, som jeg nu omsætter som selvstændig i eget firma. Som @pdx har jeg også været gennem en række projekter uden succes, men det gælder om at blive ved som entreprenør.

Husk at intet kommer af intet. Uanset talent og potentiale, så skal der lægges mange arbejdstimer for at få rigtige resultater. Jeg har aldrig stiftet gæld ud over fast ejendom (med min hustru).

Nu er håbet, at investeringerne kan hjælpe med at betale fast ejendom og dernæst facilitere mere tid til familien. Når den faste ejendom er gældfri, kan investeringerne (dividende) sikre en løbende indtægt til gavn for hele familien (fx starte pensionsopsparing for børnene).

9 Likes

Gode tips fra @pdx. Flywheel-biten og generelt det å finne på noe som skalerer lett er nok meget gode tips. Det er nok av de som finner opp “hamsterwheel”-bedrifter og er utbrent etter 3 år.

4 Likes

Jeg har tipping på odds og lotto som en ekstrajobb. Går i dundrende minus🤣

13 Likes

Hørt det er mye emmisjoner og lite dividend i den sektoren :smiley:

2 Likes

Foruten om 8-4 jobben, driver jeg et enkeltmannsforetak i opplæring/konsultasjonsbransjen (ja, veldig vidt :wink:) de siste par år har inntekten utgjort ca 15-20% av dagjobblønna.

Økonomien i huset er basert på dagjobblønna (bolig, bil, forbruk, sparing osv) så alle inntekter fra sidejobben går rett på børs (fond/aksjer). Fond har jeg vært innom i mange år, men aksjer først siste 1,5 år. Lærer nærmest daglig noe nytt, og har vært heldig med investeringene så langt (24,5% opp i 2019).

Ellers har jeg en leilighet for salg, som har vært forsøkt solgt siden august. Vurderer fortløpende om utleie er et alternativ når kontrakt med megler går ut. Enn så lenge er den kun et pengesluk :sweat_smile:

4 Likes

Omtrent som biotek :grimacing:

1 Like

Har egentlig nok med vanlige jobben og 2 barn. Vi leier ut hybel i boligen, og har planer om å etablere en utleieleilighet i tillegg. Har ca 90m2 kjeller som ikke er innredet enda. Har et AS jeg investerer gjennom, hvor jeg tidligere tok noen konsulentoppdrag. Lite av det i disse dager grunnet tidsmangel.

3 Likes

Kun aksjer. Sen har jeg en jobb som tilsier att jeg kan jobbe frilans gjennom bemanning og tjene inntil 1.8-2 MNOK i året. Jeg har vurdert investere i bolig, men jeg lander alltid på att aksjer er den beste - og raskeste måten å skape ekonomisk frihet på. Kombinert med at jeg er villig til å arbeide mye frilans så blir nettoresultatet veldig bra. Deretter handler det kun om tid, og la rente-på-rente effekten gjøre sitt.

8 Likes

En utleiebolig, og hybel i nåværende bolig.
Og så bygger jeg utbytteportefølje med overskuddet fortløpende.

Ca 60% belånt i eiendom, og tenker at på sikt er dette verdier som gir lettere tilgang på kapital via rammelån osv, som kan gi meg fleksible muligheter i trangere tider.

5 Likes