kjĂžr forsiktigtâŠ
Her ser det ut som om det er en som har brukt NoA (Navigate on Autopilot) der den ikke skal brukes (ennÄ). Den er kun tenkt brukt pÄ veier med flere felter der motgÄende kjÞrefelt er adskilt med en barriere.
For Þvrig litt rart at den tillater NoA pÄ en vanlig vei. Sikkert en bug og forhindres av en ÄrvÄken sjÄfÞr. Man mÄ tross alt bekrefte filskift fÞr bilen gjÞr noe.
Wedgen ble plutselig en pen kanal, og det kan muligens bli brudd opp om ikke lenge. Ligger Ä lurer pÄ MA50 nÄ. OgsÄ rett fÞr skyen begynner Ä bli veldig positiv.
Svarer deg her sÄ vi ikke sklir heeelt ut i NEL trÄden.
Men hva sier det om hydrogensatsningen da? De stiller jo ikke engang til start i dette kapplÞpet. De stÄr ved kiosken og spiser spinat sammen med @Fornybar.
Joda, Tesla har ventet siden 2012 pÄ konkurrenter som skal levere samme rekkevidde som de. De ligger med andre ord 7 Är foran pÄ rekkeviddefronten pr nÄ.
De som har prÞvd seg halvveis sÄ langt er vel, Audi, med sin E-tron, men der har de problemer med leveringen, samt innkalling grunnet problemer med bilene.
SĂ„ det er ikke bare bare Ă„ lage elbiler, selv om man har laget mange biler fĂžr. Drivlinjen er helt ny og batterier spesielt, er mangelvare for Ăžyeblikket. Det er to ting Tesla gjĂžr bedre enn alle konkurrentene for Ăžyeblikket.
ServicenivÄ og kvalitet pÄ bodywork og lakk er jeg helt enig i at Tesla ligger bak de store europeiske.
Fikk forsÄvidt en forklaring fra en Ford mekaniker pÄ hvorfor panelgapene pÄ Tesla er sÄ store. USA har helt andre krav til dette en europeere, og da alle Teslaer blir bygd i USA sÄ fÞlger de den standarden. Han sa det var store forskjeller pÄ en Ford kjÞpt i Norge og en Ford kjÞpt i USA. NÄ har jeg ikke sjekket om dette medfÞrer riktighet, men det var det Fordkaren sa.
Itâs not just Model X that outclasses the competition in the efficiency department. Model 3 has earned an EPA rating of 116 MPGe, surpassing the 2016 Nissan LEAF (112 MPGe) and rivalling the smaller Chevy Bolt (119 MPGe). There are a few other EVs that beat Model 3 in efficiency, but as Tesla pointed out in its earnings report, none has all-wheel drive.
SĂ„ Nissan lager like effektive biler?
Additionally, the curb weight of Model 3 long range RWD is only 3% heavier than its gas powered equivalents.â
Den er jo litt morsom, for elbiler skal jo vÊre sÄ tunge pga batteriene
Det stemmer nok det du sier om hvilke marked de produseres mot. Tesla er bilens svar pÄ Apple, og har hatt enorm suksess omsetningsmessig mtp motor, rekkevidde og spekket med teknologi. NÄr det kommer til batteri sÄ er ikke infrastruktur god nok til at alle kan kjÞre el, med mindre man monterer paneler og graver ned batterier hjemme og begynner Ä produsere strÞmmen selv. Dette taler jo for andre energikilder, og det handler vel i bunn og grunn hva markedene bestemmer seg for. Pr nÄ leder vel strÞm bra, behovet for rekkevidde derimot vil nok kanskje flate ut pÄ der Tesla er i dag, og dit kommer mange fra allerede neste Är. Alle VW nye elbiler er produsert som autonome og de vil fÄ sine egne batterifabrikker. Teslas forsprang tror jeg skrumper bra inn de neste Ärene.
Det hÄper jeg virkelig, men jeg er ikke overbevist.
Se feks Leaf, jeg synes ikke Nissan akkurat har tatt kvantesprangâŠ
VW har nÊrmest stÄtt pÄ stedet vil frem til nÄ.
Tror du Tesla hviler pÄ laurbÊrene mens de andre gÄr videre?
Hvis jeg blir fornÞyd med Tesla blir det Tesla neste gang ogsÄ.
Jeg har vĂŠrt fornĂžyd med VW, samme med Kia, men ingen av de har klart Ă„ levere bilen jeg Ăžnsker meg. Det klarte TeslaâŠ/
Haha. DENNE GANGEN ER DET ANNERLEDES. NĂ„ skal de store knuse Tesla. NĂ„ kommer de.
FÞler jeg har hÞrt dette leeeenge nÄ.
En Tesla er ikke bare en bil, men man mÄ nok prÞve en for Ä forstÄ det. Edit: Akkurat som mora til @Konamixx - man mÄ bare prÞve
Energimessig er det jo galskap Ä gÄ for hydrogen da effektiviteten er sÄ lav. Totalbelastningen av et utbygd fylletnettverk for hydrogen vil jo vÊre betraktelig mye stÞrre enn EL ladenettverket (som forÞvrig begynner Ä bli bra etablert allerede idag). Argumentet med at overskuddsenergi kan benyttes er rimelig dÞdfÞdt, da det ogsÄ er mer effektivt for EL, og det ikke kan vÊre store andel av et slikt nettverk som kan driftes slik.
NÄr det gjelder rekkevidde har Musk sagt at det ikke er lenge til det kommer en med 400 miles(643km). Ryktes at det er neste generasjon S/X som kommer med dette pÄ hÞsten engang.
Tror heller ikke rekkevidde slutter Ä bli et tema for elbiler fÞr de oppnÄr paritet med fossile biler.
Bygd som autonome biler og fungerende autonome biler er jo to forskjellige ting. Her blir det bigdata som vinner, og pr nÄ er det virkelig ingen som nÄr Tesla til stortÄa engang, og de Þker forspranget for hver eneste kilometer en Tesla kjÞres.
NÄr det gjelder batterifakbrikker sÄ har jeg ikke hÞrt noe om det. Jeg vet at VW investerer i batterifabrikken til Northvolt, men det er fremdeles en stund til de er igang. FÞrste 1/4 av fabrikken skal vÊre klar ila 2020 og nÄr hele fabrikken er done vil de kunne produsere 32GWh pr Är. For ordens skyld produserer Tesla Gigafactory 1 ca 23GWh idag, og guess what, begrensningen til Tesla og produksjon av biler pr Q1 var nettopp tilgang til batterier, selv om de alene har tilgang til 23GWh pr Är.
Ref dÄrlig infrastruktur og mangel pÄ strÞm , nope!
En elbil bruker ca. 3750 kWh i Äret. Det blir det ikke mange TWh av totalt sett. Elbilene blir nevnt som en lÞsning pÄ det Þkende kraftoverskuddet. Det blir de neppe, til det bruker de for lite strÞm.
Vw har akkurat tegner avtale med en by i sverige om Ä bygge en svÊÊÊÊr batterifabrikk. De tegnet ogsÄ en svÊÊr avtale med green mountain i Norge om Ä bygge datasenter. Arbeidet der har foregÄtt en stund og fÞrste server gÄr pÄ om et par mÄneder. Tyskerene gir gass nÄ
Jepp, skrev om den lenger opp. Blir Ä produsere like mye som gigafactory 1, bare at den fabrikken skal levere til flere bilmerker og andre som trenger batterier. Og GF1 er idag flaskehalsen i model 3 produksjon. Northvolt fabrikken er ogsÄ bare 1/4 ferdig i 2020, sÄ da snakker vi vel om produksjon pÄ >10GWh pr Är i starten. Ser det stÄr 16GWh i linken din.
ForÞvrig en haug med inventory model 3 biler nÄ. Gi meg rentekampanje sÄ er jeg game Elon!
Mistenkter at de bare sender masse biler over, og selger de enten som inventory eller konfigurerte biler. Det er jo sÄ fÄ options at de treffer uansett.
Kommer de siste ti dagene nÄ for Ä booste salget litt
HÄper Sissener faktisk lukket shorten sin med god gevinst nÄr kursen var under 200 dollar.
Ser ut som Tesla har nedjustert prisene sine nÄ:
De har fjernet standard range model S/X og man kan kun kjÞpe long range eller performance nÄ. Long range model S koster 781 900 kr nÄ sÄ ser ut som prisen er nÊrmere det standard range lÄ pÄ.
Her er ogsÄ nye Model 3 priser, usikker pÄ hvor mye de er endret, men det ser ut som det er performance som har gÄtt ned mest:
Model 3 SR+: 367 700 kr
Model 3 LR: 450 000 kr
Model 3 performance: 499 900 kr
Performance modellen begynner Ä bli relativt billig hvis man vil ha en sportsbil som ogsÄ gjÞr 0-100 pÄ 3,4 sek og kan kjÞre pÄ bane.
Disse bilene kommer stort sett fullt utstyrt til disse prisene sÄ dette er kanskje ogsÄ en del taktisk posisjonering i forhold til feks porsche taycan som kommer til Ä ta seg godt betalt for ekstrautstyr.
EDIT: Det er mulig det bare er performance model prisene som har gÄtt ned i Norge.