Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Godt mulig, men dersom han prater så mye om det. Hvorfor påstår han at han ikke har behov for å flashe? Akkurat det står ikke til troende. Og hvordan vet vi at han faktisk gjør det han sier han gjør?

Jeg har lagt merke til at det svært ofte kommer kommentarer om at “man kjøpte” i dag tidlig og jeg solgte nå". De gangene det gikk bra. Så går det en uke til neste gang. Men det virker som man er tungt investert hver dag. Og gjerne har en rekke forskjellige intradag trader. Hvorfor hører man kun om den ene? Dann og vann?

Sier ikke at han snakker usannt, men det burde ikke være noe problem å vise prosentutvikling, dersom man prater så mye i kortene fra før. Bare for å legge den død liksom.

Jeg hadde forstått det om han var som Nofun f.eks. som aldri prater særlig om sine handler. Men Noc prater om dem hele tiden. Da burde det ikle være noe problem. ¨

Så frem til jeg ser noen grunn til å tro noe annet så caller jeg det en bløff.

Nocturne har også vært helt åpen om katastrofen som et nano investeringen. :joy:

Vanskelig å unngå. Jeg husker at han stod igjen på perrongen i Funcom også. Det var voldsomme strektegninger som forklarte i det vide og det brede. Teoretisk imponerende baloney.

Voksen innrømmelse da. Det skal han ha:

De som hørte på meg tjente stort. Jeg tror noen få dager før budet kom, så postet jeg vel et langt innlegg om at vi som ikke hadde tradet, men sittet rolig i båten og vært tålmodige ikke måtte la oss lure til å trade på 11 kroner eller hva det var. Bare sitte like rolig som vi hadde gjort. Så kom budet og de fleste stod på perrongen. Inkludert, desverre, en del av dine aksjer tror jeg.

Hvilken dag kom budet?

Sier du at du var i Funcom fordi du trodde tencent skulle kjøpe til 17? Fordi sammen med den meldingen avslørte det også at coop spillet var et takras som skulle kanselleres. Uten det, så måtte de ha kjørt emi for å få inn penger. Kursen i dagens børsklima hadde vært 3-10 kr…

1 Like

Jeg har noen langsiktige aksjer som jeg skal ha til dovre faller (eller de blir kjøpt opp eller går konk). Disse har faktisk holdt seg ganske godt i år (i pluss om jeg måler i NOK, såvidt litt minus i SEK). Samtidig har jeg de siste par årene fokusert mer på å bygge opp en mer aktiv strategi der jeg går inn i indeks og råvarer, eller spesifikke regioner som jeg tror på, og også bull / bear med liten gearing. I motsetning til den langsiktige porteføljen er dette penger som hele tiden skal vokse med bare minimale tap på veien. Har fungert veldig bra hittil og kommer til å fortsette å legge inn friske penger i den strategien. Sitter akkurat nå nesten med hele den potten i cash mens jeg venter på neste mulighet. I tillegg har jeg veldig gode marginer og sikkerhet i privatøkonomien.

6 Likes

Nei, men i desember skrev jeg dette:

Og i januar kom budet. Og selv om budet var mye lavere enn jeg trodde så ente det godt for de som fulgte mine råd og ikke så godt for de som fulgte strektegnere sine råd. Noc er en strektegner.

Det var mange strektegnere som anbefale salg på 11 kroner. Alle streker pekte jo nedover.

Den flinkeste kan tape penger og den dummeste kan tjene. Hva betyr det om jeg er den dumme dersom jeg over mange år gjør de riktige valgene igjen og igjen? At spill ble utsatt fikk jo ingen betydning for min lommebok :wink: Så det var kanskje ikke så dumt likevel :slight_smile:

Hvor mye skal du ha for å gjøre det motsatte en måned ? :wink:

5 Likes

Streker endrer seg når fundamentale endringer inntreffer som lyn fra klar himmel.

Det er en av tingene man aldri kan helgardere seg mot. Og det gjelder jo både for negative og positive meldinger som dukker opp.

At Funcom plutselig ble kjøpt opp er jo ikke et bevis på at teknisk analyse ikke har noe for seg:)

5 Likes

Nei det er ikke det. Men vi var veldig få som var positive til Funcom da. Dette med å kjøpe på bunn og selge på topp er kun mulig å gjøre om man gjør det motsatte av alle andre. Spesielt det motsatte av de såkalte tekstbok flinkisene som alle sammen handler etter de samme parametrene. Men man må vente, fordi saueflokken har momentum og du kan haike på veien en stund. Så må man være den som takker for seg og selger før alle andre. Så kan man haike litt andre veien igjen og må hoppe av igjen når den siste Fitjarbu er blitt shorter. Da skal man kjøpe igjen. Før alle andre. Slik er fullt mulig på lengre sikt. Ikke mulig på den jojo dag til dag volatilititen som nå, helt uten fundamental forankring.

2 Likes

Men gjør du alltid de riktige de riktige valgene ? Jeg gjør iallfall ikke det men har alikevel hatt OK avkastning de siste 5 årene. Var jo litt heldig i år da vi fikk bud på Funcom og stort oppkjøp i Stillfront samme dag. Er litt ned fra toppen i slutten av februar men er fremdeles opp 18.5% i år. Ingen shorting men reduserte mye de 3 første dagene med nedgang . Har kjøpt litt tilbake men sitter fremdeles med mye cash siden jeg tenker det blir urolig en stund til.

BTW, når jeg ser på grafen din så ser det ikke veldig sprekt ut de siste 2 årene :wink:

5 Likes

Det er sant. Var stuck i Funcom. Alle vet jo det. Så egentlig skulle jeg tradet Funcom som før. Det var en feil. Men når jeg først gjorde feilen så var jeg smart nok til å ikke selge meg ut rett før det smalt i hvertfall.

Det er helt hårreisende å si at jeg alltid gjør de riktige valgene. Men jeg gjør mange gode valg jeg tjener mye på. Og mange dårlige valg jeg taper lite på. Som å selge Kitron. Det har jo alltid vært et dårlig valg. Men det var var smart å kjøpe. Og har aldri tapt på en trade i Kitron. Det skal godt gjøres i et 10 års perspektiv.

Solgte Bitcoin og Etherum omtrent på topp. Når kursen var vet ikke, kanskje 18-19000 så snakket man om kurs på 850 000 dollar eller hva det var. Da solgte jeg :slight_smile:

Nå blir det mye skryt her. Men jeg må innrømme jeg føler meg ganske fin nå med 100% salg 2 dager før krakket. Nesten som jeg installerer speil på siden av pc skjermen :joy:

Så får ta med at jeg tapte 95 % av pengene mine i Rocksource eller hva det var. Men på den tiden var jeg noob. Må også få si at det er så sykt mange her på forumet jeg bør takk for hjelpen. Og jeg lærer av dere hver dag. Så ikke tro at jeg tror jeg er noe bedre enn dere. Men jeg tror definitivt at jeg har et eller annet som gjør meg til en god trader.

Enough said. Highjacket tråden i kveld. Carry on.

3 Likes

Som sagt poster jeg titt og ofte kjøp og salg i chatten, og da ofte privat chat med enkelte som @christian og et par andre. Jeg driter i om du tror meg eller ikke for å være ærlig, men;

…siden du caller BS; her er avkastningen for mars måned på den kontoen jeg trader mest på:

image

Det tallet som vises er forøvrig feil da denne kontoen også innehar min long posisjon i Nano som jeg har eid i over 4 år. Nano har i samme periode falt 13.94%. Så total avkastning blir selvfølgelig negativt påvirket av den svake utviklingen i Nano.

image

Jeg sitter pr. i dag kun med denne posisjonen og resten cash:

image

Jeg må beklage til øvrige lesere om dette ble veldig navlebeskuende.

Forøvrig er jeg ferdig å diskutere med deg @Morti - jeg får ingenting ut av det. Jeg har bedre ting å gjøre. Dette blir dermed mitt siste svar til deg i denne diskusjonen.

nOc out :wink:

7 Likes

Gratulerer med en god måned da Noc. Og beklager at jeg tvilte på deg. Bra gjort :slight_smile:

Skjønner at du er litt pissed akkurat nå. Legger meg flat. Det virket litt usannsynlig. Skal stole på det du sier om tradene dine da. Håper du gjentar den i april :+1:

Blir nok ikke enkelt uten shorting eller giring. Men det er vel de denne tråden er til for. For min del er det godt nok å sitte i cash og heller investere på nytt når tiden er inne. Vi må alle spille på våre egne styrker. Og ikke nødvendigvis kopiere det andre gjør. Det beste rådet tror jeg likevel vil være å ta en liten pause med pengesekken i cash for the time beeing, for de aller fleste.

Veldig imponerende :trophy: :trophy: :trophy:

3 Likes

I et volatilt marked kan selv en blind høne finne noen gode handler: image

7 Likes

Har dette blitt en, skryt av avkastning tråd?

8 Likes

Bra jobba, gratulerer med gevinst. Mitt tips, er å ikke bli alt høy på seg selv. Det leder som oftest til større smell :slight_smile: volatilte markeder er nok vanskeligere når du har mer skin in the game.

2 Likes

Føler fokus sklir ut litt her nå, kanskje vi kan holde oss til Bear (og litt Bull?) Det er en egen tråd for “Min Portefølje”

11 Likes

Siden jeg bokstavelig talt er blodfersk i dette gamet har jeg fulgt rådet om å ikke investere mer enn jeg tåler å tape, og det skal jeg nok fortsette med en god stund :smile:

3 Likes

Beklager, jeg så bare alle andre dra ned buksa og ble revet med!

5 Likes

Opec møtet kollapser aaah min kjære kjære bear warrent i USA vil få enda bedre fart nå :smiley:

2 Likes