Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Biotekaksjer

2 Likes

Vinnerlisten toppes av 3xbiotek. En herlig comeback etter lang tids smalhans. Måtte det vare ved.

6 Likes

Det er deilig å se at optimismen er tilbake i biotek-sektoren. Vell fortjent! Vi har flere selskaper med stort potensiale i Norge.
Det hadde vært synd dersom kursene fortsatte nedover og til slutt ble solgt billig til utlandet. Det må fortsette ja :heart_eyes::+1::+1:

5 Likes

Tviler sterkt på at den omsetningen er riktig?

1 Like

Noen som har konto og/eller tilgang til www.bioworld.com?

1 Like

Jeg sitter hovedsakelig i PCIB og Photocure, og for ca to måneder siden ble jeg bedt om å skrive noen ord om disse selskapene til noen nærstående som var ute etter noe å investere i. Jeg ville forsøke å gi dem et balansert bilde av både muligheter og risikoer, at det både kunne gå i null og til himmels. Det var snakk om å investere 200k totalt. Jeg vet ikke om de valgte å gå inn, men beløpet ville i så fall steget til ca 290k i dag. Det meste jeg kan om disse aksjene har jeg tilegnet meg gjennom til å begynne med HO, og siden overgangen til nytt HO, her på Tekinvestor. Jeg tenkte det kunne være lurt å poste det jeg hadde skrevet til dem her, og få noen innspill fra dere som kan mer enn meg om dette ser greit ut, om jeg bør kunne stå inne for dette. Kanskje det kan inspirere andre til å sende en legmanns forklaring til sine venner, som har penger å investere. Alle innspill mottas med takk. Forøvrig er jeg allerede evig takknemlig ovenfor mange av skribentene her inne. Snøffelen, E-mannen (som jeg har hatt gleden av å hilse på) og FiloD er vel de jeg husker best helt fra begynnelsen av i min interesse for disse aksjene. Well, here goes (jeg forsøkte å fatte meg i korthet):


Jeg har per nå ca 650k i PCIB og Photocure (100k i diverse andre aksjer). Jeg har investert totalt 350K i de to, så er altså 300K i pluss bare på disse. Disse pengene er ikke lenger penger jeg regner med. De blir enten veldig mye mer, eller så blir de det jeg får igjen på skatten om alt går i null, ca 30% av 350K. Biotek går for å være høyrisiko, og særlig på norsk børs er disse aksjene lavt verdsatt. Skagens investeringsfilosofi har vært basert på de tre u-ene; å kjøpe upopulære, underanalyserte og undervurderte aksjer. Norsk biotek er i aller høyeste grad både upopulære, underanalyserte og undervurderte. Og det er nettopp det som gjør at jeg ser på disse aksjene som min beste mulighet til å bli økonomisk uavhengig. Her er det mulig å gjøre en relativt liten sum om til veldig mye penger, men jeg er helt bevist på at det også kan bli null. Selskapene som sådan er jeg sikker på, men det kan bli krig, naturkatastrofer eller andre ting som ligger utenfor det selskapene selv kan kontrollere, og det må man ta med i beregningen. Det kan også være at en konkurrent finner et universalmiddel mot kreft, men kreft er egentlig veldig mange forskjellige sykdommer, så det er heller tvilsomt. Min personlig største konspirasjonsteori når det kommer til dette er at bransjen (big pharma) egentlig ikke vil finne mer effektive kurer for kreft, fordi det er så lønnsomt å holde på som man gjør i dag, med langvarige behandlinger. Det er dog ingen tvil om at norske idealistiske leger og kreftforskere vil finne bedre medisiner. Således anser jeg den største risikoen at teknologien blir kjøpt opp av større aktører og lagt i skuffen, men da med en betydelig premie til kursen vi ser i dag, for eksempel fem-gangeren. Det vil være skuffende, ettersom potensialet er så utrolig mye høyere. Jeg nevnte for dere tommelfingerregelen fra Investment Officer ved Motley Fool, Kristine Herje, om at biotek kan prises etter tre ganger årlig inntjening. Et sammenlignbart produkt med PCIBs Amphinex er Keytruda, som er ventet å selge for 17 milliarder USD i 2024. Det ville gitt PCIB en aksjekurs på 12000 kroner, 440 ganger kursen i disse dager. Jeg leser et forum som heter tekinvestor daglig. Her er skribentene seriøse og kunnskapsrike, og det er utrolig hva de klarer å grave fram. En som kaller seg Kontorstol lagde denne tråden, som oppsummering av PCIBs teknologi i mai, og har fått mye skryt for den: PCI og fimaporfin for lekfolk (oppdatert med fimaVACC)

Teknisk ukeblad lagde nylig denne saken om PCIB: https://www.tu.no/artikler/selskapet-bruker-lys-i-behandling-av-kreft/472385

Kjetil Myrlid Aasen er en statistiker som har gjort det veldig skarpt på børsen, og var god for nærmere en milliard da denne artikkelen ble publisert i 2017: https://www.dn.no/bors/melin-medical/gaming-innovation-group/pci-biotech-holding/statistiker-fra-nordfjord-narmer-seg-milliarden/2-1-231480

Han baserer sine investeringer på statistikk, og når han er tungt inne i en aksje som PCIB forteller det meg at resultatene de har kommet fram til sålangt ikke kan være tilfeldigheter og flaks, men rett og slett at teknologien virker.

Et vedvarende spøkelse som henger over mange biotekselskaper i utviklingsfasen er emisjonsfaren. PCIB er fullfinansiert til 2022, såvidt jeg husker, så det problemet er langt fram i tid. I tillegg blir teknologien deres testet av flere andre biotekselskaper sammen med deres medisiner, helt free of charge for PCIB sin del, men selvsagt får de sin del av kaka om det blir suksess. Så er det tidshorisonten. Jeg er forberedt på å sitte rolig i tre år til jeg før ting begynner å røre på seg, men vi som følger med håper jo på breaking news om for eksempel inngåtte avtaler eller nye gode resultater fra fasene hver eneste dag.

Så over til litt om Photocure. Dette selskapet har allerede et godkjent produkt for påvisning av blærekreft på markedet, og er i ferd med å begynne å tjene penger. De slår seg opp i USA, og har fått viktige refusjonsordninger på plass der. De som kan regne på sånt mener kursen vil bli veldig mye høyere etterhvert som de får markedsandeler, og produktet skal være det beste som finnes for nettopp påvisning av blærekreft. Selskapet har også en teknologi for behandling av HPV-virus, som man egentlig trodde lå i skuffen. Så, i sommer, dukket det plutselig opp en avtale med et kinesisk selskap som vil utvikle dette produktet videre, mot royalties og utbetalinger til Photocure. Avtalen har en potensiell verdi på over det doble av Photocures børsverdi i dag. https://www.healthtalk.no/alle-artikler/photocure-inngår-milliard-avtale-med-kinesiske-asieris/

Dere snakket om å investere 200k så vidt jeg husker. Da ville det være fornuftig å kjøpe 2000 aksjer i Photocure til 55 kroner aksjen, og 3000 aksjer i PCIB til 30 kroner aksjen. Begges sluttkurser på fredag. Det blir akkurat 200k. Jeg må nok en gang gjenta at dette kan bli null kroner, eller da ca 60K i retur på skatten, men jeg tror sannsynligheten for at investeringen blir mer verdt, og forhåpentligvis også mye mye mer verdt er mye mye mer sannsynlig. Hadde jeg ikke trodd det ville jeg jo solgt for lengst! Oslo Børs er overmoden for en korreksjon nedover, og det er mye rart som skjer i verden om dagen, men selv om disse to aksjene skulle gå drastisk ned, så er det underliggende i aksjene like sterkt, og de er ikke avhengig av å få tilført kapital i et vanskelig marked. Ved en betydelig nedgang i disse aksjene, som ikke har med det underliggende i aksjen å kjøre, vil jeg sterkt vurdere å gå inn med mer, men akkurat nå er det viktigste for meg bare å sitte langsiktig i dem, slik at jeg ikke risikerer å stå igjen uten aksjer den dagen de virkelig begynner å røre på seg i positiv retning. Jeg mener at enhver investering i aksjer ikke bør være større enn at det går utover humøret i nevneverdig grad om det skulle gå galt. Som nevnt tøffer Oslo børs jevnt og trutt oppover, men mange av selskapene som var store for 20 år siden eksisterer ikke lenger. Warren Buffet er blant annet kjent for å ha sagt at børsen er et verktøy for å overføre penger fra de utålmodige til de tålmodige. Jeg satser på å være en av de sistnevnte.

Håper dette gir dere litt bakgrunnsinformasjon. Det er store mengder informasjon der ute, men dette er er i hvert fall en start. Så er det selvsagt bare å spørre om det er noe mer dere lurer på!

28 Likes

Nice writeup. :slight_smile:

Indeksen oppdatert:

4 Likes

En ørliten BTD for NANO nå så moser vi gjennom taket i trendkanalen. :chart_with_upwards_trend:

3 Likes

Er vel der den største triggeren for Nano på kortsiktig/mellomlangsiktig tidsperspektiv. BTD baseres vel på fase 37-01 fase 1 studiet og som alle er kjent med det ferdig forlengst. Med avlesning pluss søknad pluss saksbehandling fra FDA så kan vel BTD forventes innen ett halvt år maks?!? (ukvalifisert gjetning fra min side)

En annen trigger kan være drypp av Archer data, dog er jeg usikker på hvilket forum og format som egner seg til det

Eduardo «not a sexy year» Bravo gir ikke ved dørene, så ikke ha det store håpet

@steinham

Gode råd til dine “nærstående”.

3 Likes

Det året er snart i fjor! :fireworks:

4 Likes

steinhamn

flott innlegg men i all vennskabelighet så råder jeg deg til å ikke gi råd til venner og slekt i aksjekjøp.

Gjør du det så kan du tape mere enn penger ved neste veikryss.
Slekt og venner fortjener bedre.

5 Likes

Ingenting som er så privat som penger for et menneske i dagens samfunn. Man kan gi råd om nesten alt men penger er det mest helligste av dem alle :wink:

3 Likes

da blir vel 2020 dritsexy, siden han ikke har sagt noe annet lizm :laughing:

Nano er som et ekteskap. Etter eyuforien kommer helvette med sur kjerring, barn og dårlig økonomi. Når barna blir voksen og flytter ut, har kona forlengs sluttet å være sur og økonien i huset tar seg opp til euforiske høydepunkt.

3 Likes

Det er jo da man virkelig trenger pengene, man får ikke en ung, sprek dame når man har passert middagshøyden med god margin uten mye penger :wink:

2 Likes

Takk for svar, folkens! Det er gode råd det, @ufo og @FakeNews. Jeg har ikke helt klart å holde meg i biotek-euforien.

1 Like

Haha, de sa det veldig bra i Tid er Penger Podden:

“Det er ingen oppside i å gi tips. Hvis du gir et godt tips og de tjener penger er DE et geni, hvis du gir et dårlig tips og de taper penger er DU en idiot.”

Edit:

Helt uvirkelig uke.

Edit2:
PCIB troner på toppen

19 Likes