Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Syns ikke det er feil tråd. Vi er jo et par som nettopp er blitt helt ferske bjørner i denne tråden. Synes den kommentaren passer perfekt inn her. Denne er vel ikke bare for permabjørner?
Når man har hatt flere måneder med astronomisk avkastning nærmest hva man kjøper og alle føler seg som proffe aksjetradere så er vel det et symptom i seg selv?

1 Like

Alle føler seg som proffe? Du går jo utifra nyhetsartikler rundt de som faktisk har tjent penger på aksjer i det siste. Amatør eller ikke, de som taper alt eller noe i markedet nå blir selvfølgelig ikke nevnt. Kontraster er viktig å få med seg.

Overdrev nok og tenkte ikke på den nyhetsartikkelen når jeg skrev det, men som han over skrev så skal det godt gjøres å ikke ha tjent penger på børs de siste månedene.

Prøv biotech sektoren, hehe :smiley:

Hehe. Har vært en del innom den de siste 4 årene. Det er en krevende sektor! Ingen tvil om det! Fryktelig morsomt på gode dager. Like kjedelig på dårlige dager! Man blir lei av emisjoner også når man har vært i den sektoren en stund :sweat_smile:

1 Like

Det jeg mente var nybegynnere tradere som har startet post-corona ja. Da kan det fort virke veldig enkelt å tjene penger på markedet. Og som vi husker før forige finanskrise var det samme halleluja stemning, og gladhistorier som amatører som nå var proffe tradere. Mente ikke tråkke på noen tær.

5 Likes

Nordmenn har 154 milliarder stående i forbrukslån og kredittkortgjeld.

1 Like

Interessant artikkel. Tanken har fristet meg flere ganger selv, men som @Buffet nevner er noe av det som jeg synes er gøy med denne hobbyen, det å slippe stresset med å måtte ha daglig gevinst, eller nå en bestemt sum i måneden. En fast inntekt som dekker alle utgifter er alpha omega hvis man skal ha “roen” når man trader etter min erfaring. Går det dårlig en periode kan man ta seg en pause.

Samtidig, hvis han har spart opp nok kapital slik at han klarer seg et par år om det skulle gå dårlig, så ser jeg ikke hvorfor det er så dumt å bare komme i gang. Vi lever såvidt vi vet bare en gang. Livet er for kort til å angre på ting man ikke gjorde når man hadde muligheten :wink:

3 Likes

Er rimelig dødfødt for en relativt ung nybegynner å starte med daytrading på heltid. Der er bare å prøve å regne litt på det. Har vurdert det selv. Men du ser fort at en trenger en svært høy startkapital og du skal være sykt dyktig og treffsikker om du skal ha noen sjangse til å matche en normal godt betalt jobb…

Og så er det alle velferdsgodene en får på kjøp et. Pluss utfordringen den kan være å komme tilbake til arbeidslivet etter å ha vært ute en stund… nei, utrolig lite gjennomtenkt at unge mennesker skal satse på sånt!

2 Likes

Vi kan jo høre hva @zappa66 tenker - er det lite gjennomtenkt eller tenker du “go for it” ? :popcorn:

Det er nok bare noe han vil gjøre mens han studerer :slight_smile:

Har tenkt tanken selv, men det er mye som taler imot.
Det er som nevnt goder enn går glipp av.
Mangel på sosial kontakt og det å jobbe i et team tror jeg fort fører til at enn bare våkner opp og åpner øla og spaserer bort i bokseren til pc’n i det børsen åpner.
Når man ikke har fast inntekt så kan man jo heller ikke ta stor risk, da det kan få veldig store konsekvenser. Ikke at det er lurt å ta stor risk, men det må til for å få heftig gevinst. Jeg tror heller ikke at flere handler er ensbetydende med større gevinst.

4 Likes

Man vet jo ikke hvordan det går før man har prøvd. Men daytrading er vanskelig med algoer som er mye raskere enn deg.
Men jo større faste utgifter du har jo mer startkapital må du ha

1 Like

– Alt går i riktig retning, men tempoet varierer litt, og det er kanskje det vi ser etter i tallene den kommende uken, sier seniorøkonom i Handelsbanken, Marius Gonsholt Hov.

– I industrien skiller vi oss litt ut fra handelspartnerne våre der industriaktiviteten har steget. Her har vi hatt et ganske kraftig fall gjennom første halvår drevet av oljeindustrien, sier Hov.

– Det er utsikter for videre svak utvikling for norsk industri, siden oljeindustrien er ventet å falle videre, fortsetter han.

Jeg griner litt på å tanken på hvor mye flinkere jeg har blitt til å ikke bruke penger på drit etter at jeg begynte med aksjer, hvorfor fant jeg ikke hobbyen noen år før? :smiley:

1 Like

#følermegtruffet :thinking:

Og ekstremt stressnivå fører ofte til dårlige avgjørelser…

Jeg fikk uansett ikke inntrykk av at han drev med daytrading.

Vedder en tier på at det kun var for å ta bilde :wink:

2 Likes

Kan dere ikke åpne en tråd om dette med daglig tips om kjøp og salg ? Kunne blitt en fin tråd der vi hadde delt erfaring og tanker om kjøp.Vi har jo et hav av muligheter aksjer,valuta,oppsjoner,bull,bear.

For de som vil ha opptaderinger på hvordan det går med daytradingen, så kan en følge Joachim på twitter. Han har sagt at han vil oppdatere jevnlig status der.

https://twitter.com/joachim_enoksen?s=20

3 Likes
2 Likes

Viktig uke for den langsiktige trenden jeg har tegnet i år

7 Likes