Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bokklubben

The outsiders er bra. Kult-bok på wall street.

1 Like

Common stocks and uncommon profits

Edit: vi har vel en egen tråd for dette som dette kan flyttes til?

Jeg delte disse i en annen tråd tidligere i dag:

Tre bøker jeg leste i min aksjeungdom, som jeg kan anbefale andre er:

  • Aksjekjøp og daytrading.
    av Oddmund Grøtte.
    En god gjennomgang og analyse, hvor du får kikke forfatteren over skulderen i hans handler.
    Nærmest obligatorisk.
  • The Education of a Speculator
    av Victor Niederhoffer
    Ikke så mye teknisk, men om psyke og hvordan se muligheter, en god bok.
  • The Stock Trader: How I Make a Living Trading Stocks
    av Tony Oz
    Dette var nærmest for bibelen å regne når det gjalt trading.Ser at førsteutgaver av denne i dårlig stand går for $100+
    Så her var faktisk det å kjøpe boka en god investering for meg :smiley:

Kan også legge til:

  • Stock Trading Wizard : Advanced Short-Term Trading Strategies for Swing and Day Trading
    Også denne av Tony Oz

tony oz

2 Likes

Mye fin lesing her! Syns du skal finne plass i hylla til Fooled by randomness og The black swan av Nassim Taleb😉

takk for masse tips! :smiley:

1 Like

“Price of tomorrow”

Hvordan tekologi har ført til deflasjon for konsumentene ( automatisering , software + + ) og vi har bare sett starten siden sektoren kan øke eksponential med økt hastighet / minne / data osv

1 Like

Fant en utgave av The Stock Trader: How I Make a Living Trading Stocks.pdf (2,7 MB)

1 Like

Vurderer å kjøpe The Intelligent Investor. Noen som har lest den?

Kjøper heller oppfølgeren: The FOMO investor

Ja, du kan få kjøpe min :stuck_out_tongue: Den er fortsatt en god value investment bok. Men som så mange andre slike bøker så er det mye fluff og noen få gullkorn du må trekke ut.

Under et år siden jeg pløyde gjennom den. Den er nok blitt ganske utdatert.
Blandt annet er synet på Pris/Bok blitt ganske dinosaur i internettalderen. Ikke at det er helt galt, men det er nok mer rettet mot “brick and mortar” selskaper, med property plant and equipment.

Du skal være god om du faktisk finner noe som helst som har bittelitt vekst og “verdi paramtere” som blir gitt i denne boka. Pengene er blitt mindre verdt / kapital er blitt lettere tilgjengelig (pick your poison) i forhold til forutsetningene når boka var skrevet

2 Likes

Kom ny utgave av The Stock Trader i sommer.


Nå skal jeg bla opp og begynne på side 1.

2 Likes

Lest den? Yey or ney?

EEH, skjønner ikke hvilken bok du mener? Har ikke lest Stock Trader. Burde nok ha gjort det.
Men jeg har lest Diamonds Kollaps, om det er den du mener.
Edit: eller er det «Et lite liv» du lurer på?
Yanagiharas roman er fantastisk. Både vond og vakker.

Edit 2: Er stokke dum på trading. Så Oz sin bok burde stå på leselista.

Hehe. Jeg trykket på «svar» på kollaps ja :grinning_face_with_smiling_eyes:
Ser posten var helt tilbake i januar ‘19, ser skjønner forsåvidt forvirringen…

1 Like

Hehe, ble litt forvirret, ja. Anbefaler Kollaps på det varmeste. Den er tankevekkende. Og et skremmende eksempel på hvordan mennesket ikke forstår naturens betydning for sin egen overlevelse.
Handler om hvordan store kulturer møter sin egen undergang.
Passende pandemi-lesing.

Gull. Tankevekkende var egentlig det jeg var på jakt etter.
Trenger litt mer «tanker» snart.
Takk for info :+1:

1 Like

Har også lest den norske oversettelsen av denne…

Her er den norske oversettelsen, Våpen, pest og stål. Enda mer treffende med tanke på tiden vi er i nå.

1 Like

Siden denne tråden ble vekket til live, vil jeg slå et slag for denne:

Til tross for at reklamen bruker ord som “a perfect state of happines” så er denne boken på ingen måte banal, men bryter ned flytopplevelser og lykke gjennom mestring på en skikkelig engasjerende måte! Og gir i samme slengen leseren mye annen spennende input :slight_smile:

1 Like

Begge bøkene er gode, men Kollaps har det lille ekstra.
I tillegg kan du eventuelt plusse på med Naomi Kleins «Sjokkdoktrinen». Den gir også fart i skallen. Men Kollaps er en øyeåpner.

https://tsd.naomiklein.org/shock-doctrine/the-book.html

1 Like