Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Tror ikke mannen i gata kommer under 1,5.

1 Like

Tekna sin avtale med Danske Bank lå på 2,52 da styringsrenta lå på 1,5, var ingen jeg kjenner som klarte å få noe lavere enn 2,52 da. Da lå pengemarkedsrenta mellom 1,84 og 1,60. Tipper jo også at bankene vil ønske et litt høyere risikotillegg nå enn da, gitt omstendighetene, så tipper heller 1,40-1,50%.

2 Likes

Lavere normalrente gir altså et høyere balansert boligprisnivå og en høyere bærekraftig gjeldsbelastning.

1 Like

Les: la oss lempe på regelen om 5x inntekt.

Og la problemene våre bli enda større ved neste korsvei…

Lemper man på reguleringer, bør man også droppe redningspakker når det går galt.

Man kan ikke ha et “fritt marked”, som skal reddes med statssosialisme, hver gang strikken strekkes for langt?

7 Likes

Det er jo nettopp det man ikke har. Å legge et tak på 5x inntekt er ikke å la markedet jobbe fritt. Vi skal i dag kunne tåle 8% rente; med dagens teknologi og mulighet for automatiske løsninger og arbitrasje er sjansen høy for at rentene forblir lave. Det du kaller statssosialisme er en høyre/frp-regjering som har regulert markedet med boliglånsforskriften, stikk i strid med sine egne prinsipper.

Leste du artikkelen til InVivo?

2 Likes

Stygt og si det, men har ingen som helst medfølelse for folk som har lånt opp til pipa.

Selv har vi i alle år tjent noe over gjennomsnittet, men har alltid passet på og nedbetale gjeld. Dette for og stå bedre rustet i dårlige tider har vi sagt til oss selv.

Nå kon de dårlige tidene som lyn fra klar himmel og mange skjønner fremdeles ikke at dette kan gå virkelig galt hvis det fortsetter.

2 Likes

Personlig har jeg under 50% gjeld, og kan veldig fint betjene langt mer enn 5x inntekten, også ved flere prosentpoeng høyere rente.

Selv med fastrente på 4,65% på 60% av lånet, kan jeg klare langt høyere rente enn det. Men jeg får ikke låne mer, fordi staten har satt en grense på 5x inntekten min.

Jeg er ikke interessert i en redningspakke fra noen sosialistisk regjering.

Jeg står for mine egne valg, taper jeg alt, ja så taper jeg alt. Må jeg selge en del med tap, javel. Jeg har gått konkurs før og kom ut av det en viktig erfaring rikere.

Men for all del, la oss fortsette å detaljstyre alt mulig.

Jeg er helt enig med ditt første poeng, og var egentlig det jeg også mente. Det kom kanskje ikke fram.

Også enig med poenget ditt angående høyre/frp. De har gjort utrolig mange rare tiltak, som er langt unna det jeg håpte var deres ideologiske økonomiske politikk.

Mitt poeng er, at med dagens reguleringer, kan man argumentere for at staten har et større ansvar ovenfor å redde markedene, enn om man hadde et reelt fritt marked. Tar man bort disse reguleringene derimot, har vi som forbrukere et større ansvar over egne finansielle valg, som overbelåning, spekulering med lånte penger etc. Ikke sikkert at flertallet e er klar for å ta ansvar for sine egne valg.

Litt som at siden staten legger seg oppi hva vi spiser og drikker, så har de samtidig et ansvar for å sponse helsevesenet. Rettigheter kontra ansvar.

1 Like

Er det så mye bankene legger til grunn som rente i sine modeller?

1 Like

De legger vel til grunn en renteøkning på 5%

1 Like

Ca ja. Men det kommer an på kunden. Noen må nok fortsatt klare mer enn 8, mens andre kan klare seg med 7.

Vil jo kunne bli voldsomme utslag i boligprisen den dagen bankene senker dette og opererer med 5-6% i sine modeller.

1 Like

Jeg tenker at retningslinjen godt kan være rundt det, men at bankene kan få mer slingringsmonn å jobbe med. Og da tenker jeg spesielt på 5x inntekten.

Kan rapportere om god aktivitet her også.

Tror jeg selger minst 10 eiendommer denne mnd.

Signert 2 nye godt betalte oppdrag denne uka uten å forlate huset.

8 Likes

Kva med unge førstegangskjøpere?
Som har blitt fortalt at eigendom er trygt, gode utsikter, berre fulgt vanlege råd og “normen”?

Kjenner folk som kjøpte i februar og i dag er permitterte. Ganske kjipt.

1 Like

Var är det du megler @Morti ?

Kult. Rullar det på fortfarande?

Jepp :slight_smile: Høy aktivitet. Folk på privatvisning med hansker og utlagt nøkkel fungerer bra. Og megleren på mobil fra hjemmet. Savner likevel kontakten. Jeg selger bedre når jeg treffer folk face to face enn på telefon. Men det går det og.

1 Like