Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Boligmarkedet

Dette må være skrekken!

Hvordan tror dere markedet i oslo er til høsten?

Ned 10-15%

1 Like

Krever vel litt kompetanse å videreforedle den tomten? For ikke å snakke om kapital.

Hmm… Hvilken type kompetanse?

Er det bare å betale et byggefirma for å gjøre hele jobben liksom?

Det spørs hva du skal gjøre. Skal du bygge 2-3 hus i hver kommune der (ligger på kommunegrensa og i 2 kommuner) så kan det trolig gjøres som husklynge og uten reguleringsplan. Da med 2 søknader. en til hver kommune.

Skal du bygge 20 terrasseleiligheter så krever det reguleringsplan. Det er ikke for hvermansen. Jeg kunne laget en selv, men de fleste vil nok betale et firma som NorConsult ca 400 000 for den jobben.

Så har man jo både naust og stor kai til fjorden nedenfor som man bare kan beholde selv.

1 Like

Skal bruke et par timer på å snakke med reelle kjøpere der nå. Har ikke fellesvisninger nå som det er Corona. Så jeg må jobbe på før jeg får 1. budet.

Reelle spørsmål fra konkrete interessenter kan sendes meg i PM. Så kan jeg svare på prinsipielle spørsmål senere i dag.

1 Like

Da var det solgt - for prisantydning. :sunglasses:

6 Likes

Lagt for salg kl 1530 og solgt på 4 timer. Det er ikke så galt dette markedet da :wink:

Var jo bare tre rivingsobjekt :joy:

1 Like

Har du lov å si noe generelt om hva planen til kjøper var for eiendommen?

Ikke mye som legges ut nå.

Investor som vil tjene penger på den. Har en del gode kontakter. Tror han har kjøpt
6-7 eiendommer gjennom meg siste 15 år.

Noe du vil ha?

Bare generell interesse. Har ikke kapital (eller kompetansen) til større eiendomsutvikling-prosjekter.
Driver med utleie selv, men det er jo veldig lav inngangsbarriere der, forutenom kapitalbehovet:)

5 Likes

Gratulere Morti, det var raskt. Jeg har lurt på en ting ang haugesund - utleiemarkedet der såvidt jeg ser - er nokså sterkt mtp månedlig leie, jeg har sjekket litt de siste årene nå, virker jo veldig interessant samt du får også en leilighet til omtrent 50% kontra Stavanger. Og viss man gambler på at tunnel nå er nesten sikkert - så vil vel markedet ta seg opp betraktelig også ila 5-10år.

En annen ting hvordan gjøre dere som har utleie det mtp Egenkaptila og 5x regelen, er det noen som har funnet en bank som skjønner prinsippet med utleie av sekundærbolig og ser vekk ifra 5x så lenge man har 15-20% Egenkapital og viser frem forretnings case med tall og planer?

Eneste måten jeg har funnet er via As, da får man lån med 20% EK men høyere rente og gjerne kortere nedbetalingstid 20år. 25 i enkelte tilfeller. før corona 4-4.5% rente.

Noen som har funnet noe smutthull eller tenkt på noe jeg ikke har ?

1 Like

Det hjelper iallfall å ha et bra forhold til banken og tror de kan gjøre unntak for en del av lånene de gir ( 10% av kunder/lån? ). Tror dette gjelder både 5x regelen og egenkapital.

En selger av en leilighet til 4,9 som får inn bud på 4,6 anser det nå som helt uaktuelt. Banken blir med og gir fleks nå i perioden til coronaen går over. Selger kan da avvente med å selge eller eventuelt leie ut. Tusenkronersspørsmålet er jo da om ikke egentlig de 4,6 egentlig var en bra mulighet, hvis dette bare er starten på en lang nedgangsperiode og et slags krakk i vente…problemet er forventninger og det faktum at man kjøpe rett før situasjonen med viruset…

6 Likes

Hadde jeg vært investor i Bergen og Stavanger så hadde jeg heller kjøpt i Haugesund for utleie. God leie i forhold til pris for bolig.

Jeg har selvfølgelig et veldig godt kjøp akkurat her:

Det de fleste som driver med utleie i Haugesund gjør feil er at alle kjøper utleiebolig på samme sted. Midt i sentrum. Det er bra for hybelhus og den slags, men barnefamilier som er mer langsiktige leieboere og sikrere betalere vil helst ikke bo der.

Det er muligens kombinasjonen av leie og forventet verdiøkning som gjør at alle putter eggene i samme kurv. De største arbeidsplassene ligger også i sentrum + høyskolen.

Men markedet er godt der utleieboligen jeg linket ligger. Fordi det ligger midt i skilsmisseland med få andre utleieboliger. Så kan skilsmissebarna fortsette på samme skole.

Et annet tips er at når man til slutt eier en god del utleieboliger, så kan man få Niborrente fra banken. Alle vil ha deg som kunde da :wink:

4 Likes

Er boligstyling nesten bare en “Oslo-greie”?