Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Er det mulig at Einar Aas ikke går konkurs?

Synes interiøret bærer litt preg av upersonlig hotellfølelse. Ikke noe jeg ville betalt 70 millioner for, blir bortimot 200 tusen per kvadrat?

3 Likes

Når det er skjeggkre i toppleiligheten kan du være sikker på at det er skjeggkre i hele blokka. Skjeggkre bryr seg ingenting om vegger, brannceller osv.

Mao:
Skjeggkre ikke bare i Norges dyreste leilighet, men i hele Norges mest eksklusive nabolag.

4 Likes

Har flaksen med seg han Einar Aas.

Litt offtopic men gadd ikke starte ny tråd.

Noen som vet hvordan man kan spekulere i hvordan strømpris utvikler seg fremover?

Etter noen mil og timer i påskefjellet hvor alle turene har vært innom ulike kraftmagasin og snømagasinområdere er det liten tvil om hva som skjer med strømprisen i Norge fremover ;D

Lite vann, ekstremt lite. Ifjor ble ci redda av veldig våt sommer

Ser de sier det er 40% fyllingsgrad på no2 som er vest og sørlandet. Da er det noen seriøst fulle magasiner en plass for de her oppe er langt under 40%

Her finner du info: Bull & Bear-sertifikater
De fleste meglerhusene har tilgjengelig bull og bear sertifikater, med varierende gearing.

1 Like

Takk!

Får lese meg opp

Siste år var sommeren ekstrem tør, bønder fikk store erstatninger da de ikke fikk nok gress.
Det førte vel til de høye strømpriser.
Ettersommeren var jo ganske våt, og man unngikk total katastrofe?

1 Like

Var det våren som ble fuktig?

Ser sånn ut på fyllingsgrade

Våren var tørr høsten derimot var veldig våt. Kanskje ikke så merkbart på Vestlandet? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Husker bare de henta seg godt inn med fyllingsgraden som i stor grad avgjør strømpris.

Det var ekstrem tørke helt fra januar til august, Vestlandet og sikkert landet forøvrig var preget av stor skogbrannfare og bøndene slet med avlinger som følge av tørke, når det først begynnte å regne, så regnet det nesten ustanselig i flere måneder, og stadige nedbørsrekorder, året under ett ble trolig ansett som ett fuktig år, men altså tørke i 1h og ekstrem nedbør i 2H

4 Likes

Vi kan forøvrig vente oss en knallfin vår og sommer i vest også i år, om vi skal følge den gamle troen om primstaven, som sier at det været du har 14 april, vil være en pekepinne på hva vi har i vente med tanke på sommeren.
14 april hadde vi en flott soldag her vertfall :sunglasses:
Med tanke på strøm prisen og næringen der, så er nok @Evilfreud inne på god tanke med investeringer vil eg tro.
En annen ting er at vi i Norge ser mer og utbygging av vindkraft, men vil jo aldri kunne erstatte vannkraften vi har bygget opp

Flere her som lekte seg litt med dette ifjor vår uten spesielt hell. Husker ikke hvilken tråd vi diskuterte i.
Men de fleste instrumentene vi fant omhandlet forward prisen på strøm og var ikke så veldig enkelt å forutse. Dvs, vannstanden i magasinene idag hadde lite/ingen påvirkning på prisen på instrumentene.
Dessuten er disse instrumentene koblet til nordpool og den europeiske strømprisen så Norge er jo bare en liten brikke i hva som styrer strømprisen. CO2 kvoter er f.eks en komponent som også må taes med.

3 Likes

Tro meg, august-oktober var rimelig merkbart.

1 Like

Det finner man i linken rett over her. Ble som med Aas, de fleste bommet på timingen.

1 Like

For å spore tråden tilbake fortsetter jeg diskusjonen i egnet tråd.

https://beta.tekinvestor.no/t/spekulasjonstrad-for-strompris/

Edit nr 4, ser ut som ting er korrekte nå.

Svarer her siden jeg ikke er innsider med tilgang til den nye tråden om krafthandel.

Har hørt fra en tidligere krafthandler at Saxobank sin plattform tilbyr direkte tilgang til handel i nordiske og europeiske kraftkontrakter. Da handler man futures på margin. Vet ikke hvor stort marginkravet er. Vil tippe mellom 10 og 30% av underliggende verdi avhengig av hvor langt ute på kurven man vil handle.

1 Like

Tror det er vanskelig å få gode priser som “hobby” spekulant på CFD’er o.l.

I tillegg ville jeg også vært forsiktig med å holde på med noe man ikke kan noe om.
Dette er et marked med omtrent kun profesjonelle motparter og man er overvurderer nok egne evner om man tror at han har noen langsiktig edge her.

2 Likes