Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forbrukslån

Det er så sjukt!!:sweat_smile:
Om ikke annet får vi som ikke har lånt til smertegrensen «trøste» oss med at AS Norge tar grep lenge før vi havner på trynet :+1:
Selv hadde jeg aldri lånt mer penger enn at en renteendring på 4-5% hadde gått «greit».

Ja, for fake news overdriver aldri for å skape mest mulig klikk på artiklene sine…

Med mindre de spesifiserer at det dreier seg om gjeld så tror jeg at det gjelder kredittramme. Journalister i konsernavisene har økonomiforståelse på barneskolenivå, så de vet sannsynligvis ikke forskjellen engang.

Kan noen som er dyktige på makrobildet forsøke å enkelt beskrive hvordan det vil påvirke AS Norge, og hvilke ringvirkninger det vil ha om «shit hits the fan» og brorparten av disse ikke evner å betjene gjelden sin lenger?
Jeg sliter litt med å se hvordan alle «domino brikkene» vil falle i et slikt scenario - og hvilen innvirkning det kan antas å ha på arbeidsmarkedet, finansmarkedene og boligmarkedet.

Hadde det vært kredittramme ville tallet nok vært EKSTREMT mye høyere.

1 Like

Så noe slikt (Som står på slutten av artikkelen):
" PS! Selv om nordmenn sitter på 170 milliarder i forbruksgjeld, har vi fått lov til å låne langt mer: I tillegg kommer nemlig 206 milliarder kroner i ubenyttede kredittrammer, viser tallene E24 har fått."

1 Like

Ikke skriv «fake news». Det virker som man er helt blåst da.

Les heller artikkelen så hadde du spart innlegget.

3 Likes

Jeg tror ikke disse forbrukslånene kan velte hele butikkhyllen, men de kan potensielt være en bidragsyter om flere ting går galt samtidig.

Boligprisen vil falle en god del (20-30%?). Det er vanskelig å estimere hvor mye. Bankene vil ta tap, og endel vil miste jobbene sine. Det er jo implisitt priset inn i allerede i enkelte bankaksjer. At enkelte banker som genererer ROE på 13-14% handles UNDER bok er et ganske åpenbart eksempel på at det priset inn til en viss grad.

DNB prises med en P/E på ca 10-11x P/B 1.2, gitt den lave renten (alternativet) du får i banken så er det egentlig relativt billig.

1 Like

Jeg visste ikke hvilken av de 100 artiklene i denne tråden han viste til.

Men når er det avklart. Selv fake news har rett innimellom.

1 Like

Ja, er verre med opphavet til uttrykket.

Noen andre som har Ressurs Bank AB listet opp i gjeldsregisteret og vet hvorfor?
Har tydeligvis kredittramme hos de på 1000 kr men skjønner ikke helt hvor den kommer fra.

Har du kjøpt med betalingsutsettelse noe sted tidligere en gang? Kan være eldgammelt. Men ring og spør så får du vite.

Kjøper aldri med betalingsutsettelse :blush: Er det betaling må det nesten være Klarna kanskje. En del nettsider som bruker de når man handler.

Kom på listen ganske nylig tror jeg men det kan jo bare være sen innrapportering.
Har opprettet et par kontoer i svenskregistrerte banker så mulig det har kommet inn via de.
Ja jeg får sjekke det opp etter hvert.

Mener Ressursbank tidligere het YA bank, kanskje det hjelper deg litt på vei :wink:

Det er vel forventet at regulering av markedet vil føre til dårligere marginer og lavere omsetning.

I 2008/9 så holdt jo hele konsernet på å gå konkurs. Uten hjelp fra staten, så hadde det jo falt. Godt kjøp for de som klarte å plukke opp DNB til 15 kr da :stuck_out_tongue:

Litt av spørsmålet er om aktører som DNB har blitt tvunget til å ha en lånepraksis som gjør at de faktisk klarer seg gjennom neste dump.

ja hadde ressurs bank på min oversikt også. kjøpte ein telefon hos Siba for mangen år sidan, fikk noke rabatt om eg var medlem, dukka opp eit kredittkort i samme slengen.

.https://tiderpenger.libsyn.com/rd-ferrari-syndromet

Fant på mail at de jeg kjøpte varmepumper av brukte de ved betalingen så tror egentlig det kommer derifra. Var noe rot med dobeltfakturering av service der også. Får vel bare be de fjerne det.

Hvilke?

Gjeldsregisteret sitt formål er jo å unngå at folk tar opp lån de vil ha vanskeligheter med å betjene, så antar det senker størrelsen på markedet, som jeg da antar at gjør konkurransen mot de gjenværende kundene større.

Det er jo også snakk om å se på inkassolovgivningen slik at det blir mindre attraktivt å sende saker til inkasso.

Jeg prater om Pareto Bank, de har null eksponering mot den type lån. Kun norsk økonomi.