Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forbrukslån

Ok, jeg tenkte at de var det siden du tok dem opp i en tråd om forbrukslån :stuck_out_tongue:

Økonomien henger sammen, og særlig bank og bolig. Det må være mulig å ha flere tanker i hodet på engang.

Funfact.

Snakket med Banken min idag for å låne mer penger. Når de henter ut info fra Gjeldsregisteret, så tar de tilgjengelig kreditt og ganger med 5.

Dvs har du 100k i ramme. Så senker det maxlånet i banken din med 500.000,-!.

Har akkurat halvert tilgjengelig ramme.

1 Like

Jøss. Kan jeg spørre om hvilken bank du bruker? Så er det interessant om alle bankene følger den samme praksissen.

Nordea, Gir egentlig veldig god mening.

De ser jo på kost pr måned. og kredditkort gjeld er potensialt veldig dyrt.

Alle jeg kjenner til følger den praksisen.

Er i gang med å prute på lånerenten, med 3,9m i lån, så er jo 0,1% rente 3900kr i året, og nå ser det ut til at banken jeg vurderer å bytte til vil tilby meg 0,45% lavere rente. Selv etter skatt er det 13500 kr billigere i året. Banken jeg vurderer å bytte til har 2,49% rente, den næværende har 2,94% (fra 7. nov).

Jeg ville blitt overrasket om det kun var Nordea som hadde denne praksisen. Egentlig en fornuftig praksis.

Skal sies jeg fikk ned lånerenta med 0,25% så samtalen var ikke helt bortkasta.

Er da vel helt i henhold til at man maksimalt kan låne 5x inntekten det der vel.

Jeg sjekket at jeg har kredittramme på ca. 400k med alle kredittkort og lånefasiliteter som kommer opp i appen som ble nevnt lenger oppe her. Betyr det at de vil redusere maxlånet med 2 mill?! :crazy_face:

Det er urettferdig @Krafer :zipper_mouth_face: Urettferdig I tell ya!

Hvis 5*kredittkortramme skal trekkes fra total låneramme, så vil jo dette være en radikal gamechanger for kredittkorttilbydere som NOFI? I negativ forstand.

I USA er det helt motsatt, bruk av kredittkort er blant essensen i kredittscoren som brukes ved utsteding av huslån.

Egentlig så var vel mitt forrige innlegg en kortslutning. Burde jo egentlig bare trekke fra faktisk låneramme på det man får låne for å følge 5x regelen.

Kan jo være på grunn av rentenivået og derav redusert betjeningsevne på vanlig lån som er tanken bak.

1 Like

Dette vet jo alle som følger med, og det er også grunnen til at du KUN betaler 1x boken til KOMP som de forøvrig tjener 18% på årlig…Noe høyere i NOFI, men samme tegningen.

18% årlig ROE og du betaler kun boka betyr det implisitt at det prises inn vesentlig større tap.

Jeg har samme, eneste gangen jeg har brukt de var når jeg handlet på hifiklubben for noen år siden, fikk jo et kort, så det er sikkert det i mitt tillfelle

1 Like

Det er korrekt.

Usa har et rart system med individuell rente basert på kredittscore, også på kredittkort.

1 Like

vet ikke om du har fått svar ennå, men 1000 kr hadde jeg hos dem også, det var et gammelt siba kort

Hører det er en del som har dette og relaterer det til Siba. Kan ikke huske jeg har hatt kort derifra.
Har sendt de en mail for å høre hva det er og om de bare kan slette det. Er jo en link til hvor man kan melde feil i Gjeldsregisteret.

Større sjangse for at du har plukket opp den kreditten engang enn at det er feil i registeret. Er bare å kontakte banken å be dem slette.

1 Like

Nei det er sikkert ikke feil. Mente egentlig at det er en kolonne i opplysningene som heter “Melding
om feil” som inneholder kontaktinformasjon til der opplysingen er registrert. Så brukte den mailadressen som stod der til å spørre hvor det kommer fra og ba de slette kreditten.
Ikke at den gjør noe fra eller til akkurat nå men greit å rydde bort mens man husker det.

1 Like

Yep, rydda igår, fjerna 2 kort, senka total kreditt.

bra tråd merker jeg ;D

1 Like