Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Forsikring, bil, båt, bolig, person osv

Ser det ikke er diskutert mye om person- og livsforsikringer. Hva har dere, og hvorfor?

Selv vurderer jeg både uførekapital, uførerente og dødsrisiko - men det er veldig store forskjeller blant tilbyderne.

Tok litt tid før jeg forstod de ulike forsikringen selv, så for de av dere som ikke er klar over det kan de ulike uføreforsikringene oppsummeres slik:

  • Uførekapital: engangssum som utbetales om du blir varig ufør - å bli varig ufør kan ta tid
  • Uførerente: etter å ha vært sykemeldt med full lønn i 12 mnd, får man etter dette kun 66% lønn fra NAV. Uførerente gir deg en månedlig sum utbetalt ekstra i x antall år pararelt med dette.

Ser det er mye forskjellig som tilbys innen uføreforsikringer, så er gjelder det å ta seg tid til å sette seg inn i de ulike. Med DNB Saga tilbys gruppeliv til en rimelig penge, men andre litt dyrere er kanskje bedre.

1 Like

For de av dere med forsikring i DNB:

Fikk tilbud på Reise Best til 1804 kr. Fant en bug i priskalkulatoren til gruppelivforsikringene, men de klarte ikke å gi meg den prisen, så som et kompromiss reduserte de prisen på reiseforsikring fra 1804 til 1550 + reduserte forsikringen på husdyr fra 1917 til 1553.

1 Like

Ble oppringt av If i går med tilbud på forsikring. Hus toppforsikring, bil delkasko, innbo og reise/ulykke. Har Sparebank1 NordNorge, betaler 1090 i mnd nå. If kunne tilby 920, ringte Spb1NN i dag, ned til 900 på flekken. Ikke mye i den store sammenhengen, men etpar tusen i året er greit uansett :slight_smile:

Jeg hadde den runden for et par år siden. Alltid greit å sjekke hva man får av arbeidsgiver, fant ut at jeg var greit dekket med det som de betalte for.

Jepp. Venter på tilbakemelding fra HR om avtalene våre, så venter med å bestille noe mer før jeg hører fra dem…

Du, og alle andre bør sjekke opp IF sine nye vilkår.
Ved kaskoskade mister en bare 10% bonus fra feks 70 til 60 i stedet for 70-40%.

Det var også noe nytt mtp dyreforsikring. Lurer på om det ikke var egenandel hos veterinær.

Jeg har bobil og må har de inkludert fuktskade i forsikringen. Gunstig aldersfradrag på motor/drivlinje ved Superforsikring. Bobilen er forsikret for 900.000, betaler 5000 for 16000 km.
Eneste ulempe er 2000 i egenandel berging, men bilen er 5,3 tonn og over 8 meter så det er også greit nok. Ingen egenandel ute i Europa.

Så IF bør absolutt sjekkes for de gjerrige og kvalitetsbevisste :nerd_face:

Takk for tips, skal gjerne innrømme at jeg er litt gjerrig, men selvfølgelig også kvalitetsbevisst :nerd_face:

Forstått at bilforsikringen har blitt bedre, men det dekker jobben ettersom jeg har bil der. Ellers finner jeg ikke det med null egenandel hos veterinær?

Ved refusjon fratrekkes en egenandel tilsvarende 20 % av veterinærutgiftene. Egenandelen økes til 30 % når hunden fyller 7 år.

Skulle du komme over noe nyere vilkår så si gjerne ifra :slight_smile:

1 Like

Jeg skrev lurer på osv, har ikke hund så jeg har ikke sjekket, står markedets laveste egenandel?

Var bare et forsøk på å hause IF, nytter jo ikke å hause Funcom for tia😂

Haha, nice try :+1::nerd_face:

Er totalkunde hos If for nt år. Gjennomgår avtalen minst en gang i året med min faste kundekontakt jeg alltid blir koblet direkte til når jeg ringer If om min forsikring, får topp oppfølging og priser.

Anbefaler medlemskap i Huseiernes Landsforbund https://www.huseierne.no da det gir beste rabatt i If.

1 Like

Jeg sjekker forsikringene 2. hvert og setter meg ned og faktisk leser betingelsene. Det er en drittjobb men har spart utrolig mange tusen på det opp gjennom årene.

Jeg ser at mange har IF - det har jeg også men jeg hadde Nemi i 1 år og det var greit nok det. Det er et Dansk selskap bak Nemi så da er det greit. Har sjekket moderselskapet til flere av disse andre små selskapene og det virker ikke alltid bra (Jersey, Malta etc).

Jeg har forøvrig pensjonssparing i Storebrand men de har ikke vert konkurransedyktige på forsikring.

Jeg har aldri hatt egen bil, og nå som jeg straks bytter jobb må jeg gå til innkjøp av en selv og må derfor fikse forsikring. Siden jeg ikke har noe “skadefri” kjøring å vise til, må jobben skrive et brev som bekrefter at jeg har kjørt skadefritt. På jobben har jeg i 3 år hatt tilgang til å bruke bil i tjeneste (ca. 1-2 ganger i uken), og det siste året har jeg hatt firmabil.

Det er vel da innenfor at jobben skriver et brev om at jeg har kjørt skadefritt de siste 4 årene (3+1 år), selv om jeg kun har har hatt firmabil ett år?

Du bør vel klare å få ihvertfall 60% bonus, spesielt hvis du kan få dokumentert at du har kjørt skadefritt.

Jeg arbeider som forsikringsmegler næring.

På mine private forsikringer så anbefaler jeg bruk av www.finansportalen.no som er Forbrukerrådets nettsted. Her kan en enkelt legge ut “anbud” til selskapene og la dem konkurrere om dine forsikringer.

Anbefaler uavhengig av dette at en alltid ser på egen polise fornyelse (30 dager før hovedforfall etter lov) som “et veiledende tilbud” og gjerne tar kontakt for å søke å avtale lavere premie.

Rent generelt er det små forskjeller mellom basis vilkår auto, hus, m.v. men kan tildels være betydelige forskjeller på utvidede vilkår. For eksempel kan leiebil dekning ved kasko skader hos noen selskap være 500 kr dagen i x antall dager, og hos andre leiebil fritt levert der du er i hele reperasjonsperioden uten “egenandelen” for delen som overstiger nevnte 500 kr dagen etc.

For å svare på innlegget over så er regelen om en overtar en leasingbil fra jobb eller på annen måte har kjørt bil i jobb i flere år : Et skriv fra arbeidsgiver som dokumenterer skadefri kjøring vil som regel gjøre at en kvalifiserer til 50% startbonus og ikke 20%.

Spesielt for unge under 25 år anbefaler jeg en grundig og årlig sjekk av bilforsikring, da noen “flår” dem litt mindre enn andre.

2 Likes

NITO bytter fra Gjensidige til Nordea og Tryg.

Gjensidige har jo konsekvent vært dyrere enn betingelsene jeg har i DNB…


https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/kundekonsepter/premium.html

1 Like

Takk for info.
Er ikke veldig happy med å gå fra Gjensidige til Tryg.
Jeg har bare innbo og ulykkesforsikringer, samt barneforsikringer og uføre/kritisk sykdom for kona i Gjensidige.

Gjensidige innboforsikring dekker sykkel inntil 30000 kroner, Trygg standard 5000 kroner!!! og Ekstra 15000 kroner.
Nå går det en sur epost til Nito fra meg!

For meg er dekning viktigst, dernest må en se på pris. Hjelper ikke om en får billig forsikring hvis en blir stående med skjegget og halve hodet nedi postkassa!

1 Like

Jeg har blitt hentet av If/Gjensidge et par ganger. Sist If skulle hente meg fra Gjensidige, så kom de med en pris som var 10-15% over det jeg hadde hos Gjensidige, før kundeutbytte. Når jeg nevnte prisen jeg hadde fra før, så ga fyren fra If bare opp. De var ikke i nærheten av å kunne matche. :stuck_out_tongue:

Jeg jobbet i et firma som var underleverandør for Gjensidige på deler av en forsikringsavtale og det virket som et veldig godt drevet firma. Ikke for byråkratiske og oppegående IT-folk.

1 Like

Og Tryg er beviselig et hel$%@te å få penger fra i et oppgjør, de er det tregeste og mest vanskelige selskapet…

1 Like

Hvis du kan dokumentere noe så setter jeg pris på det.

Jeg har sendt en e-post til Nito, de kan få mange flere!
Kan faktisk være aktuelt å melde seg ut, hvis vi finner et godt alternativ.

Har ikke noe jeg kan dele, mer enn en pågående sak mot Tryg hvor de er ekstremt trege, dvs måneder å vente på svar på mailer, selv fra advokat.
Den advokaten sier at Tryg er det verste selskapet i forsikringssaker.

3 Likes