Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Fosterville South Exploration LTD (TSX-V: FSX) đŸ„‡

Enig, greit Ă„ la tallene snakke for seg selv og Ă„ slippe pump n dumps

1 Like

Ja, dette vil materialisere seg fĂžr eller siden.
Blir ikke overrasket om vi ser “Kirkland Lake” utvikling i FSX i horisonten. Blir sittende hele veien ut for Ă„ finne ut av det😄

2 Likes

Naturlig Ä tenke at et godt funn som vi nettopp gjorde nÄ skulle drive kursen opp og bli belÞnnet for dette.
Jeg har blitt overasket begge veier gjennom tiden, moderate funn har drevet kursen opp, og ingen spesiell reaksjon pÄ de gode.
Vel, det man ofte ser er at markedet Þnsker Ä se en trend som kan bli til noe. Mao, flere gode resultater spredd over et stÞrre omrÄde i prospektet, gjerne i et potensiellt lav kost scenario ( lav kost produksjon ).

Generellt kan man si at flere geologiske sammensetninger krever mye drilling da gullet ofte ligger i “lommer” og ikke nĂždvendigvis spredd jevnt utover. Legger man sĂ„ til at disse lommene sammen danner et stort felt, er man igang for alvor.
Et stort drill program, solid budsjett samt sikret seg omrÄdene hvor trenden ligger er viktige. Mao store selskaper Þker dermed muligheten betydelig sammenlignet med smÄ selskaper.
Tungvekterne innen Exploration vet naturlig nok dette, og er derfor nĂžkterne og venter med champagnen til de kjenner seg komfortable med utviklingen.
Et sunnt og transparent kjennetegn.

1 Like

Har tatt et lite bet i New Found Gold. Ekstremt high grade.
Verdt Ă„ holde Ăžye med. Sprott og McEwen er inne.

1 Like

Grattis, et spennende bet.
Tok plass her i NFG tidligere, blir sittende en god stund utover. Area play er jo min favoritt som dere sikkert vet nĂ„đŸ˜Š
En forkastning som gĂ„r fra Finland, gjennom GrĂžnland, og over Central New Foundland har gjort bla gjort at Gander omrĂ„det (queensway, central N.F.) til et “ny oppdaget omrĂ„de”.
NFG gjorde i 2019 et initiellt stor- funn her (Keats), som fþlges opp med et 100.000 meters drill program, som ansees som “anseelig”.
Vi fikk pÄ fredag et drill resultat fra lotto-zone som ligger ca 2km unna "discovery zone (keats) som nok engang ga et flott resultat som underbygger troen pÄ et stor- felt i omrÄdet. Markedet responderte positivt og mindre selskaper har nÄ flokket seg rundt i nabo omrÄdene i hÄp om Ä fÄ bli med pÄ dette kjÞret som utspiller seg her.
Entusiaster i Area Play er samlet, og vi hygger oss stort. Riggene er nÄ pÄ plass i discovery Zone (keats) og begynnt drillingen her og vi venter spent.

ForĂžvrig drives selskapet av det man kan kalle “kjendiser” i miljĂžet, med stor kompetanse i alle deler av driften, og hele 81% av aksjene eies ogsĂ„ av disse, som inntil nylig var privateid av de samme. Et robust selskap med store ambisjoner, mao; virker pĂ„ meg som de gĂ„r “all inn”.

2 Likes


 kan ogsÄ nevne siden vi er pÄ FSX trÄden at den anerkjente geologen Dr. Quinton Hennig sammenligner NFG sine funn med den samme type geologi som vi har i Fosterville (FSX med Lauriston og Kirkland Lake) Bare Ä glede seg til vi begynner her, med 64 initielle hull som skal drilles er det all grunn for en spennende tid fremover. Om vi klarer en brÞkdel av hva Kirkland Lake klarte, er vi godt pÄ merket.

2 Likes

En kort oppsummering her, tar man en god titt pĂ„ kartet som ligger i artikkelen, samt studerer verdiene som ligger der, spesielt over “keats” vil man fĂ„ et inntrykk


2 Likes

«The float on NFG is tiny with 81% of the shares in the strongest of strong hands.»

:smiley::grin::+1::metal::chart_with_upwards_trend:

1 Like


 ikke uten grunn at det er eliten som er presentert, hvor de holder selskapet tett samlet under egne vinger. Dette har de tro pÄ og er villige til Ä gÄ hele veien mer eller mindre alene


Kan ogsÄ tilfÞye en egenkapital som en midtier producer selv ikke har
 ikke unaturlig nÄr man ser hvem som stÄr bak


1 Like

Har ogsÄ en liten bit i McEwen Mines. De har hatt noen forferdelige Är bak seg.
Brann, flom og nÄ pest.
Men det gjĂžr oppsiden fin hvis han klarer Ă„ snu det.
Sjefen, Rob McEwen, jobber dÞgnet rundt. LÞnn 1 dollar pr Är. Ingen opsjoner i Þst og vest. Han jobber kun for Ä fÄ opp kursen, og dermed egne aksjer.

1 Like

Rob Mcewen er utvilsomt en dyktig fyr av hÞy kaliber. Uventede forhold er alltid vanskelig Ä forutse for en producer som dette selskapet, og i trange tider er man spesiellt sÄrbare da marginene er smÄ.
Men uansett; selskaper som fortsatt stÄr pÄ beina etter 8 Är utmagring, er en seier i seg selv, og mange av disse vil fÄ gode dager nÄ.
KjÞpte selv producere i slutten av perioden som var langt nede, passet bare spesiellt pÄ konkursspÞkelse, dette gikk bare fint og reisen opp ble hyggelig.

Siden pausemusikken igjen spiller i FSX, kan vi ta en titt pÄ hva et Area Play gÄr ut pÄ.

Ser dere godt pÄ kartet i artikkelen kan dere se et mylder av selskaper som har flokket seg i Gander N.F.
med NFG som “herren” i mylderet (ref keats storfunn) . Man spiller da pĂ„ hvilket selskap som da kan finne tilsvarende pĂ„ sine omrĂ„der som ligger tett pĂ„ i samme forkastning/geologi.

Tenker man pÄ dette, er tett oppfÞlging viktig, risk/reward er hÞy, og det svinger tildels kraftig. Uansett, kun litt info for den spesielt interesserte.

1 Like

OppkjĂžp/fusjon i Australia.
Vil nok bli mye sÄnt neste 2 Är.

2 Likes

“Rising gold prices have spurred a new wave of investment in gold exploration across Australia and lifted gold export earnings. The federal government projects gold exports will reach a record of $31 billion in 2020-21.”

Utdrag fra artikkelen du viser.
For FSX sin del er ikke timingen tilfeldig nÄr selskapet ble lagt pÄ bÞrs i April, og etter min mening sitter de pÄ de beste omrÄdene i Australia med dets gull historie som et sterkt bevis.

2 Likes

Litt generelt pissprat fra meg


Vi lever i usikre tider. Gull og sÞlv er fortsatt volatilt. Dollar styrket seg umiddelbart etter litt twittring i gÄr. Stimuli er satt pÄ vent til etter valget. Det er tross alt bare en mnd til. Dvs mindre pengetrykking i en mnd :smiley:
Men det er vel ingen som tviler pÄ at stimuli kommer. SÄ perioden fram mot valget kan gi noen muligheter.
Ser ikke bort fra en selloff i alle aktiva rett fĂžr. Rekylen vil bli kraftig for gull og sĂžlv uansett hvem som vinner.

SĂ„ min forelĂžpige strategi blir Ă„ kjĂžpe i dagene inn mot valg.
Q3 kommer ogsÄ rett rundt valget for de fleste. For Majors vil resultatet blÄse hodet av mange. Kirkland er den eneste jeg vet om som kommer med tall fÞr valget (28/10). Dette mÄ selvsagt tas hensyn til. Resultatet blir hinsides. Kan dra opp andre Majors.

PGM kan f. eks komme i en posisjon der kursen blir solgt ned fĂžr valget, mens vi har fĂžrste produksjon kun 5 uker etter. Med rette omstendigheter her kan vi snakke dobling av kurs fra en eventuell midlertidig dipp, minst.

NÄr det gjelder sÞlv er det fÊrre produsenter Ä velge i. First Majestic mÄ man selvsagt fÞlge med pÄ. Elefanten i rommet der er en skattetvist med Mexicanske myndigheter. Denne saken er nÄ pÄ diplomatisk nivÄ, og vil ikke bli lÞst fÞr i 2021.
Ellers produserer mange gullprodusenter mye sĂžlv som et biprodukt. Yamana f.eks har stor produksjon.
Man kan selvsagt kjĂžpe produkter som korrelerer direkte med sĂžlvpris.

Lad kanonen!

2 Likes

Jeg har lenge lekt med tanken om Ä selge meg ut av Pho for Ä hente litt krutt. Det er forÞvrig tungt Ä selge Pho for det er en aksje jeg vet kommer til Ä gi god avkastning i fremtiden. PÄ den andre siden er det uvisst for meg hvor langt inn i fremtiden vi mÄ fÞr den avkastningen kommer, og jeg Þyner en stÞrre mulighet her enn i photocure for Þyeblikket.

Vanskelige valg som mÄ tas :sweat_smile:

1 Like

Da fikk vi nyheten vi tippet kom, nettopp at de begynner drillingen i Lauriston i lÞpet av denne mÄneden, i forkant av spinnouten som holder stand den 22.
Ikke overasket, dette teamet vet selvfĂžlgelig hvordan dette gamet spilles, og vi som sitter og fĂžlger med koser oss med den transparente og forutsigbare taktikken.

Valget i US er vanskelig Ä se effektene av, mange faktorer som spiller inn, men velger uansett selv Ä sitte rolig ifm dette, men fÞlger med pÄ evt attraktive dipper.
Mexikansk drift, spesielt for producerer, gĂ„r som regel fint, men har hatt enkelte episoder med “merkelige” interuptions forĂ„rsaket av myndighetenes " plutselige innblandinger" med pĂ„fĂžlgende trege saksbehandling som igjen gjĂžr investorene tilbakeholdne med pĂ„fĂžlgende utslag i kursen.
Har ett selskap igjen (AR) som har deler av driften sin her, og blir nok ogsÄ det siste for min del tror jeg da dette tar for mye av kapasiteten jeg bruker totalt sett pÄ dette.

Hvor ble dette annonsert? Siste bÞrsmelding sÄvidt jeg kan se er fra 1. okt med drilling resultater

Dette er ikke et statement fra selskapet, men fra investor relations i FSX, kom nettopp i posten. God info. PrÞver pÄ en kopi her


Hi there,

This is the investor relations team at Fosterville South Exploration.

We are reaching out to remind shareholders of the upcoming spinout transaction which will take place on October 22nd; the newly formed spinout company will be named ‘Leviathan Gold’. Once again, the effective date of the transaction is October 22nd. Thus, any and all shareholders as of October 22nd, will receive one common share in the new spinout company, Leviathan gold, for every share they hold in FSX.

In effect, it is a ‘dividend’ for existing FSX shareholders. Moving forward, there are plenty of near-term catalysts for Fosterville South Exploration. There are still two active drill rigs on site at Golden Mountain with more results expected imminently, drilling at Lauriston is set to begin in October, and the spinout transaction is targeted to happen on October 22nd.

We have also obtained an exclusive interview from SmallCapInvestor with the CEO of Fosterville South Exploration, Bryan Slusarchuk.

1 Like