Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Fosterville South Exploration LTD (TSX-V: FSX) đŸ„‡

Legger med et lite tips til gruvefolket her inne. Ser ut som vi har takhĂžyde nok til det.
Kikk litt pÄ Canada Nickel :+1:
Tror Nikkel vil fÄ mye fokus pÄ seg fremover, i likhet med gull og sÞlv selvsagt :grin:

2 Likes

Ja det er klart Nikkel kommer til Ä bli etterspurt ettersom flere og flere gÄr over pÄ batteribil.

Her er en oversikt over nikkel reservene til forskjellige land. NÄ skal jeg ikke si noe bombesikkert, for jeg har ikke sett pÄ konsumet av nikkel ifht. Reservene men jeg mener Ä ha hÞrt at det finnes relativt lite nikkel i verden.

Edit: mulig jeg blander med en av de andre stoffene som brukes i batterier.

3 Likes

Generelt er det for lite produksjon av de fleste mineraler nÄr EL produksjonen kommer ut i storskala, nikkel er et av de.
NĂ„r det gjelder batterier, blir det spennende hvilke leire som blir den dominerende :

  • solid state ( fast elektrolytt)
  • litium serie som : - ion, feritt, polymer, air ( flytende/ gel elektrolytt)

Vurderer et satsingsomrÄde innen feltet etterhvert, tror dette har en stor framtid.

Veldig stor forskjell pÄ karbonavtrykk pÄ Nikkel. Nettopp derfor Canada Nickel og Giga Metals vil komme i spill.

Edit
Noen ganger er det utrolig deilig Ä fÞlge «instinktene». Opp mye i dag. Fikk lastet mye i gÄr. (Canada). Opp nesten en halv mnd lÞnn i dag

2 Likes

DĂŠven steike. Det var en hard dag for gutta :sweat_smile:. Ser ut som at det har med fallet i gull Ă„ gjĂžre.

1 Like

Ja, ser ut som det, styrket dollar presser pÄ gullprisen.
Selv om man er usikre pÄ Ärsaken, er mange enige om at dette er kortvarig.
De fundamentale langsiktige faktorene er ikke endret; stimulansene i Ăžkonomien, lave renter og forventet vedvarende inflasjon er de store driverne for gull.
Vi sitter godt, gode selskaper som bÄde PGM og FSX vil materialisere seg fÞr eller siden.

2 Likes

Definitivt kortvarig. Advarte mot et kortsiktig fall, og styrket dollar.
SÄ blir det spennende om NOK holder seg lav vs $ nÄr gullet stiger igjen. Blir i sÄfall vinn vinn for oss som kjÞpte nÄr krona var sterkere for noen uker siden. :1st_place_medal::1st_place_medal:

Edit: skrev dette i PGM trÄden for 14 dager siden

«Men vÊr forberedt pÄ svingninger! Mange svake hender vil bli ristet ut. I et bullmarked vil de stÞrste daglige fallene vÊre stÞrre enn stigningene. De viser ihvertfall historikken.
Hvor mange vil ikke kaste kortene hvis JP Morgan manipulerer prisen ned til 1800 og lavere.
Gull og sÞlv er heftig manipulert, men vil fÄ en riktig prising pÄ et tidspunkt.»

2 Likes

Drivstoff utgjĂžr ca 25% av Opex for Miners.
SÄ nÄ tjener bransjen penger som gress.

1 Like

Enig, tror ogsÄ flere av de store institusjonelle investorene ser nettopp dette, fÞr eller siden vil vi fÄ riktig pris.

Vi nÊrmer oss slutten pÄ Q3. SÄ vi kan begynner Ä ane konturene av snittprisen for dette kvartalet.
De store hadde vel et snitt pÄ rett i overkant av 1700 for Q2. De hadde ogsÄ litt redusert produksjon pga Covid.
For Q3 ser det ut som det blir rett i overkant av 1900. RÞfflig 200 mer enn i Q2, med litt mer produksjon ogsÄ.
Tar man utgangspunkt i kost pÄ 1000, sÄ vil marginene Þke med over 20% mÄlt mot Q2. SÄ kommer Þkt produksjon pÄ toppen.

Fortell meg gjerne om en annen bransje med slike marginer! I tillegg har vi muligheter for vanvittige forbedringer pÄ marginene med Þkt pris.

1 Like

Ja, q3 blir et solid kvartal for produksjonsselskapene, de bruker gjerne denne muligheten til Ă„ ta ut noe mer av den dyrere delen av produksjonen for Ă„ Ăžke produksjonsvolumet i tillegg.
Dette vil ogsÄ pÄvirke exploration, da en stor del av overskuddet brukes til Ä investere i nettopp dette for Ä sikre nÞdvendig tilfÞrsel av nye prosjekter, samt oppkjÞp av bÄde selskaper og omrÄder. En stor og potent portefÞlje som vi har i FSX fÞlges med argusÞyne hvor alt kan skje.

Det vi ser nÄ, og forhÄpentligvis i lengre tid frem er nettopp hva denne bransjen gÄr ut pÄ; full speed nÄr de har muligheten som nÄ, og alt mÄ skje mens det varer.
Dette er en ferd man mÄ tjore seg godt fast i, se lengre ut i horisonten nÄr det svinger som hardest.
Tror man skal lete lenge etter noe tilsvarende med slike muligheter


1 Like

Gull og sĂžlv stiger igjen etter en tung periode.
Dessuten er fortsatt dollar 5% hĂžyere vs NOK siden forrige topp. Lover bra.

Rick Rule, sjef hos Sprott Money, har gang pÄ gang pÄpekt 2 ting. Vi er fortsatt veldig tidlig i dette bullrun, og dippene vil vÊre kraftige hele veien opp.

SÄ det er vel bare Ä sitte med, samt kjÞpe pÄ dippene. :chart_with_upwards_trend:

KjÞpte litt Kirkland Lake selv pÄ denne dippen. Burde kanskje kjÞpt mer, men Þnsker Ä ha litt krutt fram mot valget. Alt kan vel skje.

3 Likes

Tror ogsÄ dette er tidlig i prosessen, bare sÄvidt i gang.
Benyttet muligheten til Ä supplere litt mer i ESM. Ellers stille og rolig her, ingen forandringer pÄ portefÞljen min.
Neste vi ser frem til i FSX er 22 Oktober, samt nye drillresultater fra Golden Mountain og evt nyheter om fremgangen i Lauriston.
I PGM er tingene i rute, nye Drill resultater om ikke sÄ lenge, og vi nÊrmer oss nyttÄr. Blir bra.

2 Likes

Om jeg skulle tÞrre tippe, vil jeg tro at FSX ledelse vil annonsere en konkret oppstart i Lauriston i forkant av 22 Oktober for Ä fÄ fart pÄ kursen ifbm spinnouten.
Som sagt, mange entusiaster har Lauriston som favoritt, og vil med stor sannsynlighet vekke oppmerksomheten.

1 Like

NÄr var splitten igjen? 22 det ogsÄ?

Ja, splitten (spinnouten) Leviathan, skjer den 22. Blir spennende Ă„ se noteringskursen.
Skal etter det jeg forstÄr sette i gang umiddelbart med feltarbeidet.

1 Like

Nok et flott Drill resultat fra Golden Mountain som vi tar med oss videre.
En god indikator er at de vil utvide Drill programmet i bÄde rekkevidde og dybde, noe de ikke hadde brukt unÞdig ressurser pÄ om de ikke sÄ potensialet, men heller lagt dette til side og gÄtt videre.

Personlig vil jeg si at med en Mcap i dag pÄ 190Mcad og med snart 5 omrÄder i sving ( Golden Mountain, Beechworth, Timor, Avoca, Lauriston) med da Leviathan inkludert, er det mye Ä gÄ pÄ.
I min tanke vil den naturlig ligge pÄ 3-400Mcad selv med moderate funn. Derfra kan alt skje.

1 Like

hooooi

28 metres at 10.2 g/t Au
13 metres at 17.5 g/t Au
11m at 4.8 g/t Au

Jatta jatta :slight_smile:

1 Like

17.5 gram pÄ tonnet. Da snakker vi :notes:

2 Likes

Isolert sett er dette verdier som er meget gode, og flere selskaper hadde hauset dette kraftig opp.
Ledelsen i FSX er nþkterne og langsiktige, ikke ute etter en “pump and dump” strategi, noe som kjennetegner et solid selskap med ekte verdier for oss.

1 Like