Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Fremtidens biler

Dette er slutten på mitt personlige forholdt til det som egentlig er en strålende elbil, Hyundai Ioniq EV!

Først så undrer jeg meg over om mange som kjøper elbil kjøper sin første nye bil.
Det er et engasjement utav en annen verden, sjekke hvilken båt bilen kommer med osv osv…

Vel, min Ioniq historie begynner en dag i november, tar en tur innom Kvia på Sandnes. Jeg ville bare ta en titt på Ioniq. Tok en kjapp prøvetur, men var egentlig ikke klar for å bytte ut min Kia Soul som jeg utelukkende hadde god erfaring med.

Ettter et par uker bestilte vi prøvekjøring, skulle ha bilen fra lørdag til mandag, skulle teste rekkevidde. Jeg henter bilen og spør da om ladekabel er i bilen, jo, den er i vesken der pekte selger. Flott.
Vi kjører hjem og jeg skal plugge i bilen på lading (Hyundai må selvsagt ikke bruke samme ladeplugg som datterselskapet Kia….jeg har jo 32 A lader hjemme.).
Når jeg tar vesken, ja da er denne tom! Det er ingen ladekabel i vesken….
Vel, da jeg bor 20 km og en ferjetur unna, samt dette er lørdags ettermiddag og alt er stengt, så blir det å ringe. De får levert kabel på ferja som jeg henter et par timer senere….

Vi tenker oss litt om, og etter en tid tar jeg kontakt igjen, da er det lang ventetid.
Men plutselig ringer selger meg og sier at han har fått en avbestilling! Jeg kan få bil kjapt. Dette var gode nyheter, mens vi prater plinger de i innboksen til selger, nei, sorry, du får ikke bilen allikevel, det var en foran deg i køen……mer skulle følge….

Det dukker opp en ny avbestilling, dette var 30.november og jeg skulle få bil i romjulen. Ok, ville hatt den før jul, men skitt la gå, vi tar den. Så blir det første uken i januar. Hører ikke noe. Jeg ringer etterhvert, blir vel møtt med noe som at «har vi ringt deg?» Eeeh, nei…. «vi ringer deg når bilen er klar». Åja……
Det blir andre uken i februar, hører ikke noe, tredje-fjerde osv. Jeg får bilen onsdag 1.februar.

Noe av det første jeg gjør er å legge på voks på bilen. Da oppdager jeg først noen metallpartikler i lakken, bilen er hvit det er godt synlig når en studerer lakken. Jeg gir beskjed til selger om dette og at de må fjernes med feks Korrosol, iron-x eller lignende stoffer, men at ny bil bør være klargjort.
Jeg får time 15.februar til dette….noe som skulle vise seg å være første merkedag i vår families korte sameksistens med denne Ioniq.

Bilen ser ut til å fungere bra, og det gjør den i hele to uker. 14.februar er vi på skirenn, vi har 80 km og en ferje hjem og skal sette oss i bilen kl 1845. Der er bilen så og si død. Flatt 12 voltsbatteri. Vi er på fjellet i Ryfylke, ser for meg at det tar for lang tid å få hjelp, og minstejenta skal på skolen neste dag….vel, vi hadde flaks, første person jeg spør har faktisk starthjelper (hadde parkert inn mot snøfonna så det var totalt umulig å komme til med startkabler)
Fikk startet bilen og kjørt hjem, dagen etterpå skulle bilen uansett til forhandler….

Selger ringer meg når bilen er klar. Jeg spør hva som var årsaken. «De har ladet batteriet og fant ingen feil» Da blir jeg rett og slett forbanna. Batteriet blir flatt uten grunn og de lader batteriet og finner ingen feil! Hva er greia? Jeg kjenner ikke til årsaken med alle elbiler som har hatt problem med 12 voltsbatteri, men å lade batteri og levere bilen ut igjen, skal jeg være den utsendte prøvekaninen til Hyundai?
Tar bilen til slutt bilen.

Det går som det må gå, dritten stoppe igjen. Fredag 24. februar starter jeg hjemmefra, stopper ett sted. Kjører videre etter 15-20 minutt. Stopper neste sted, handler, kommer ut etter 10-15 minutt. Død bil. Vi skal på vinterferie. Ringer Kvia. Får nummer til Hyundai assistanse. Ringer de, får ikke svar. Tar meg en runde på parkeringsplassen og spør om noen har startkabler. Jo, der hadde jeg flaks denne gangen også. Starter bilen, kjører hjem og reiser på vinterferie.

Vi avtaler at jeg skal levere bilen inn på verksted torsdag 2.mars. Det blir snakket om batteri da, og jeg sier at den ideelle løsningen for meg var å bytte batteri, få låne starthjelper og teste dette ut. Nei, det godtar ikke Hyundai, batteri må testes, må ha originalt batteri osv osv osv
Bilen blir stående til mandag 6.mars. De har også byttet radio, i tillegg til noe software greier osv .

Henter bilen, stoler selvsagt ikke på den, lar den derfor stå over natten uten lading og tirsdag 7.mars er spenningen stor: starter den i dag? Puuuuh! Den startet.

Når jeg så kjører ser jeg noe rart på skjermen, hva skjer med Navi? Nei, der funker ikke Navi….

Jeg ringer verksted, får ikke svar. Sender melding til selger og får epostadresse til verksted. Sender epost, Får ikke svar. I går, torsdag 9.mars, ringer jeg så verksted, får levert bilen inn.
Først forsøker verksted på ettermiddag å ringe kona, sender melding til henne osv. Dette på tross av at ved forrige verkstedbesøk ble kontaktinfo gjennomgått……
Så i dag, fredag 10.mars er den store dagen da jeg håper dette blir siste kontakt med Kvia for min del
Neste uke overtar ny eier bilen, det ser ut til at den nå er ok, og det håper jeg virkelig. Men jeg er egentlig bare lei av alt som har med Hyundai og Kvia å gjøre.
Skal aldri si aldri, mulig jeg kjøper Hyundai igjen, men det blir ikke hos Kvia, dette har bare vært klønete.

Jeg startet denne historien med at jeg undret meg over om mange som kjøper ny elbil kjøper ny bil for første gang. Dette er min 6. nye bil. Jeg har aldri opplevd maken til surr….det skal ikke være slik når en bruker nærmere 300.000 kroner på en ny bil.

2 Likes

Jeg håper (så fælt det enn høres ut) at du har vært maks uheldig! Ioniq er på papiret en så vanvittig bra bil og jeg har ikke hørt andre ha så mye utur med den. Nå kjenner jeg riktignok ikke så mange som har kjøpt heller, når rett skal være rett.

Håper en ny bil vil gi deg mer kjøreglede og mindre frustrasjon. Det er jo som du sier, om man bruker 300.00 på en ny bil, forventer man mer.

Edit:

Denne så faktisk ikke så verst ut:

Ligger en del av dem ute på finn også.

1 Like

Må se på den :+1:

Var innom Toyota​:-1: Forhørte meg om ny ladbar Prius: fire seter og ikke hengerfeste. Glem det. Fåes med alt for dyrt solcellepanel som kan lade opp til 5 km på en dag :+1::grinning: kult!

Prøvde Kia Niro hybrid (ladbar kommer til høsten og elbil senere). Grei bil, men ladbar er minimum samt hengerfeste.

Renault Zoe ble valgt bort i 2014, kona velger den bort nå også. Utrolig kjip og etter mening ikke vellykket design. Samme forhandler har også Mitsubishi Outlander PHEV, ladbar hybrid…ladbar tanks på fire hjul, lett å bli sjøsyk… tja…for svær bil når mye av kjøringen er rundt i byen…

Ble småfrelst på Tesla. Skal ha enten 3 eller X en gang. Er avhengig av at Funcom lykkes minimum 70-80% og kurs 10-15 kroner :grinning:

Til slutt var det VW som stod for tur: e-Golf er bra! Sykt kjedelig, men bra bil.
Fikk tilbud i går på 330.000 komplett, uten skinn. Den ender vel på 330-335 uten og 345-350 med skinn.
Kommer nå snart, levering til sommeren.
Ganske sikker på det blir den, ihvertfall i kveld…
Men det er mulig jeg slenger inn en reservasjon på Model 3 også. Da kan vi være helelektrisk, bortsett fra bobilen da…

Ioniqen blir bi etter mitt ønske kvitt på torsdag​:clap::+1:

1 Like

Er jo bare å slenge inn en reservasjon på Model 3. Bestiller du nå, blir den vel ikke levert før om 2 år uansett. Og skulle du ombestemme deg, får du de 10.000 tilbake. :slight_smile:

1 Like

Men det er jo da det blir kjekt :smiley:

1 Like

@Duogdu: Det kommer en ny Leaf i september med dobbel rekkevidde: https://electrek.co/2017/03/10/nissan-2018-leaf-september/

2 Likes

Ja… Ellers blir det jo no fun!

2 Likes

Fant foresten ut at det ikke var lurt å ha med ungene på prøvekjøring…

2 Likes

For det første, jeg setter pris på elbil-reviewene dine, skjønner at jeg må vente 1-2 år til før jeg evt kjøper noe elbil. Satser på at bilen jeg har nå holder noen år til uten at den ruster i stykker nedenfra.

For det andre: Har du seriøst tenkt å betale for å få skinn?? Det er varmt om sommeren og kaldt om vinteren. Jeg hadde mest sannsynlig betalt litt ekstra for å slippe å ha skinn. :smiley:

1 Like

Det som er fint med å betale for skinn er at du kan bruke enda mer penger på varme/kjøling i setene!! ekstrautstyr er kjekt :wink:

Du har tjent for bra på Kitron @nofun :slight_smile:

Usikker @Christian, har selv ikke vært tilhenger av skinn, på Kiaen fikk en skinn enten en ville eller ei når en valgte utgave med varmepumpe…og det var greit med skinn. Varme og kjøling i to foran og to bak.
Uten varme i baksete? Hmmm
Hyundai har droppa varme/kjøling bak i Norge, hvorfor???

Hvorfor vente med elbil? Bortsett fra å spare penger da?
Er billigere å beholde evt nedskrevet bil, men utrolig komfortabelt med elbil, med noen utfordringer.
Er det hurtigladere der rekkevidden ikke strekker til er det null problem synes jeg. Er det dårlig med hurtigladere er det kjipere.
Men en kan ikke basere daglig bruk på bruk av hurtiglader, det blir for mye stress.

Men jeg ble litt Tesla frelst i dag :heart_eyes:

Jeg tenker at om 2-3 år, så burde man kunne få 700km NEDC rekkevidde for rundt 330k, og da kan jeg bruke bilen akkurat som jeg gjør i dag. Kunne godt tenkt meg å spart 7-8000kr på drivstoff i året da. Dessuten tenker jeg at bruktbilprisen på elbiler må falle ganske kraftig nå når den ikke blir hjulpet av styrkende dollarkurs. Dessuten får du stort sett alt til å høres ut som skrot. :smiley:

Jeg er jo fornøyd med Kia? Ikke akkurat høy status…:grinning:

Hva skal du med 700 km?
Det er noe de som ikke har prøvd ut elbil tror de trenger, påstår jeg.
Hvis en kjører 3-4-500 km hver uke så kanskje, men kjører en normalt mindre enn 170-200 km daglig er det mye å velge i, men en må være obs på Renault Zoe sine ladeutfordringer både pga manglende hurtiglader (bare 22kW) og kresen på fordelingsnett, kun TN nett som duger.

Du skulle prøvd elbil en helg og aller helst en uke.

Greia er vel at jeg på vinteren og sommeren tar meg endel dagsturer til fjell i “nærheten”, men det innebærer da gjerne opptil 3-4 timer kjøring. Gjerne kortere turer på vinteren, men da er det jo også gjerne skikkelig kaldt. Kjører 115km to dager i uka, ellers går jeg til jobb. Mao, jeg vet at elbil hadde fungert bra for meg 90% av tida, vært på kanten 5% av tida og ikke funket 5% av tida.

2 Likes

Jeg fant ut at hybrid var tingen for meg. Kjører stort sett bare korte turer i hverdagen men en del lange turer i helger/ferier.

2 Likes

Jeg kunne tenkt meg ladbar hybrid med 100 km rekkevidde,70 km realistisk.
Men egentlig så er jeg halvt fanatisk og vil ha elbil.
Kan ikke argumentere veldig hvorfor, jo, nullutslipp er kjekt, men økonomisk utover årsavgift og avgiftsfri ved kjøp, samt drivstoff, då sparer jeg ingenting…
Er noen få kollektivfelt hvor jeg kjører fra køen, men dette er bagateller.
Men det er sjukt deilig å gli avgårde lydløst/vibrasjonsfritt…

1 Like

Har en kompis med Tesla, og det jeg kanskje la best merke til var hvordan dekkstøyen ble mer merkbar når det ikke var noe motorstøy. At han kunne forvarme bilen med en app på telefonen gjorde også sitt for at jeg følte at jeg hadde med framtidsrettet teknologi å gjøre. Som en ingeniør, så tenker jeg at det må være bra med færre bevegelige mekaniske deler. Mindre sjanse for at noe går galt. De må bare få volumet opp i nærheten av volumet til bensinbiler.

1 Like

Bestemte meg for å beholde bilen, alternativene er enten langt frem i tid eller mye dårligere.
Men ikke f om jeg skal handle mer av Sven Kvia AS! Snakk om rævva sjappe.
I dag fikk jeg innkassovarsel på kr 2265 som forfalt 22/2. Lurer på om dette kan være samme taktikk som disse katalogselgerne benytter?!? Sende ut faktura og håper på at mottaker betaler.

Jeg skulle først til å ringe, men nei! Ikke f om de skal få ro seg i land på telefon, dette vil jeg ha skriftlig! Hvis de da svarer på epost…

Men et godt tips er å styre unna Sven Kvia AS hvis en skulle være så dum å kjøpe Opel eller Hyudai…

2 Likes