Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Jeg har gjentatte ganger skrevet att jeg ikke blir overrasket viss vi ser 26-28 kr før release.
Hva som skjer etter 8/5 vil tiden og diverse listeplasseringer vise oss. Med fare for og bli anklaget for å være haussete…
CE har i de siste ukene gått fra å være litt lurvete i kantene til å være ett spill som potensielt kan selge sykt mye spill i 2018.
Tror egentlig markedet for Survivel spill er overmodent for en arvtager til Rust og ikke minst Ark. Min beskjedne mening er att arvtageren til disse er CE. Det som gjør meg litt ekstra spent er følgende setning fra Funcom:
Vi har noen overraskelser til dere til CE både før og etter launch, som vi tror dere vil like ganske godt…

4 Likes

Jeg ser gjerne at Funcom lager og tilbyr samme tema for Sony som denne her gitt

2 Likes

Ikke vært sålangt så opptatt av kurs, men mer på tidspunkt. Å selge før Mai har derfor ikke vært aktuelt. Fremover nå blir det å følge med videre. Har forhåpninger om at vi går inn i en spennende periode nå.

2 Likes

Diskutert dette her, og flere andre steder. Det begynner å se utfordrende ut å realisere Funcom på kort og mellomlang sikt.

Gjør CE det dårlig / OK, så skal vi sidelengs og/eller brukbart opp i kurs. Går det noenlunde bra skal vi mye opp. Alt tyder på at det minst kommer til å gå ganske så bra.

Aksjen er full av svensker og fond som holder stand mot den absurde volatiliteten aksjen har vært plaget av tidligere. Hva kursen er 8. mai?

Jeg klarer ikke en gang å gjette. Fokuset mitt er at produktet etter alle solemerker vil bringe inn opptil flere hundre millioner i kassen.

Mao. så er jeg mer interessert i hva som skjer når trenden som allerede er etablert, bekreftes med salgslisteplasseringer og meldinger fra selskapet. Da blir trading på noen kroner pluss/minus ikke så viktig lenger.

Mye tyder på at CE blir det neste, store spillet i sjangeren. Og da har plutselig Norge et aldri så lite eventyr på CV-en.

Og de av oss med mange aksjer kan i så fall lene oss tilbake og bevitne den omkalfatringen som vil finne sted når markedet blir nødt til å verdsette selskapet deretter.

Edit: Var innom listene og den slags - CE selger nå kontinuerlig som et av de 15-25 mest innbringende spillene globalt. Godt over 10.000 spillere som peak til tross for patching og full-wipe av serverne 8. mai.

Spillet er nå så bra at det selger seg selv. Noe som synes ved at det er “very positive” (!) siste 30 dager hva gjelder reviews. Og det blir bedre dag for dag.

Bare vent til det ekte PR-kjøret begynner. Da skal jeg love dere det blir fest.

17 Likes

Mange interessante tanker her. Jeg vet ikke hvor langt inne det sitter for gamere å kjøpe et spill, men koster spillet 4-500 kroner og en får god underholdning i 100 timer, ja da er vel det noe av det billigste en kan finne på å gjøre (når en allerede har investert i hardware, det være seg konsoll eller PC)? Og 100 timer er vel kort tid i et spill som CE???

@Cheng over hvor lang tid har Ark solgt rundt 9 milll? Kan bli interessant hvis CE selger 1 mill første dagene etter lansering.

Jeg har som mål 30+, og jeg må selge noe da, om jeg tør trade med en større del er jeg usikker på.

2018 er ikke over for Funcom 8/5, det er noe mer som skjer…
Hvis feks CE selger greit og Funcom kommer gjennom lanseringen OK, hva skjer da når MYZ lanseres? Hvilken kursmessig reaksjon vil vi da få?
Jeg tror vi blir belønnet @h3nk1 og dere andre som har vært med fra toppen, ned i gjørma og opp igjen.

Edit: Jeg skriver jeg må selge noe, det er snakk om 5-10%

3 Likes

Vel, jeg har minimalt i Funcom akkurat nå, og har derfor ikke satt meg noe kursmål, og har heller ikke fulgt med like mye som jeg vanligvis har gjort. Oppsiden er (imo) ikke like stor som den var tidligere, men det er jo heller ikke nedsiden. Likevel, jeg ser at SWL gjør det dårlig og at Funcom nå er mer eller mindre avhengige av en vellykket launch av CE for å opprettholde kursoppgangen. Opsjoner forfaller i juni, da er jeg svært spent på hva ledelsen gjør. Flere aksjer skal konverteres fra Jebsen sin side, og hvis launchen går dårlig kan flere på top 20 bli utålmodig. Jeg ser det litt an og håper litt på et fall i kursen så jeg kan kjøpe.

Altså, jeg har god tro på Funcom (og Mutant ser veldig bra ut) og det kan godt hende jeg gjør noe dumt ved å vente med inngang, men det er flere andre gode selskaper der ute som har store ting på gang akkurat nå.

9 Likes

Enig i at SWL har skuffet. Det bidrar nok betydelig mindre enn i 2017. Men jeg tror det veies opp av mer stabilt høyt salg av CE.

Jeg er mer nøktern en de fleste over her, men tror likevel CE selger litt over 1 mill kopier i 2018. Men jeg tror det kommer til å selge 1 mill i 2019 og 1 mill i 2020… osv. Det er DET som vil gjøre CE til en suksess imo. Stabil HØY inntekt over tid, samtidig som 1-2 spill launches pr år.

Derfor er jeg mer nøktern til kursen også. Jeg tror ikke på noe mega hopp i år, bortsett fra evt launch hype såklart( noe som selvsagt gjør at den faller litt rett etter launch), men heller en gradvis stigning pr år opp mot de kursnivåene enkelte lenger oppe her nevner.

Stabil kurs over 40 mot slutten av året må være en suksess? Over 30 etter CE launch( med en noe høyere peak) er vel og en suksess?.

Dumt å skape for høye forventninger. Da blir det 2017 all over again. Folk loves evig paradis, får kun en heidundrandes fest og blir skuffa!!! og selger…

3 Likes

Jeg tror også SWL skuffer endel, Men jeg tror CE veier opp med MEGET bra salg i 2018 og i 2019. i 2020 tipper jeg CE lever av DLCer og at base spillet er gratis.

2 Likes

Bra innlegg @koe! Angående SWL, så er jeg helt enig. Samtidig, hypen rundt SWL her å forumet har vært omtrent fraværende. Det som er positivt er at MYZ kommer i 2018, så Funcom har minst to store releaser. Jeg antar jo egentlig også at Funcom kommer med en expansion til Conan Exiles i slutten av 2018 - muligens starten av 2019.

1 Like

Mitt forsiktige anslag ved suksess er 40-45. Og jeg pleier alltid å legge meg alt for lavt!

11 Likes

Fortsatt en god base i resterende spill

4 Likes

Hvilke tenker du på her?

2 Likes

Jeg googlet som sagt etter salgstall og ser at artikkelen jeg refererte til nesten er ett år gammel, hvilket betyr at dagens tall selvsagt er høyere, men ARK ser ut til å ha nådd 9 mill spillere ila circa 2 år.

Derfor er det ikke nødvendigvis fullstendig vanvittig å snakke om 6 mill ila 2018 for CEs vedkommende, selv om dette betinger full klaff og stor suksess.

Jeg har et lysegrønn håp om at vi ser 30,- før launch, men innser at gjenværende børsdager begynner å bli få.

Men vi hadde virkelig “fortjent” at kursen stod høyere enn peaken i 2017, dette fordi selskapet er i et helt annet modus i dag.

Hva kursen kan bli ved en suksessfull launch er vanskelig å si.

1 Like

Koe svarte meg på det i småprat-tråden, siden det er off-topic her :slight_smile:

2 Likes

Jeg tror kursen fort kan gå opp 3 kr nå de neste dagene og mer etter launch. Jeg har kjøpt 3 utgaver av spillet og oppfordrer alle til å å gjøre det samme. Jeg har også dratt inn flere venner inkl kona mi i spillet og de digger Ce. Viktig å engasjere seg og andre når man er aksjonær, jobb for penga! Jeg har 400tusen til som skal inn.

7 Likes

Du får kjøpt en del CE kopier for det :stuck_out_tongue:

5 Likes

Tror dere Jebsen er fornøyd med jobben Rui har gjort og tror dere han følger tallene på steamspy like mye som oss​:moneybag::moneybag::rocket::rocket::rofl::rofl:

5 Likes

Jeg tror Jebsen blir oppdatert når han måtte ønske det, med to styremedlemmer, så er han vel insider så det holder. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg velger og tror han følger med selv minutt for minutt​:rofl::rofl:

Men ifra spøk til halvor. Jeg er mektig imponert over jobben Rui og alle andre har gjort de siste årene. Ifra nesten konkurs til sånn det drives nå hadde jeg ikke trodd skulle skje. Spesielt under den svarteste LMO tid.

7 Likes