Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2018

Mml for meg blir det litt for enkelt å definere at selskapet har gjort en strålende jobb i nyere tid generelt basert på utviklingen siste 12 mnd. Har de da gjort en dårlig jobb siste 17 mnd siden kursen er ned 27%?
De har gjort en del smarte valg men det er en del ting de fortsatt bør bli mye bedre på.

Informasjon til markedet mener jeg er en av de.
Jeg mener at de gjorde et elendig valg ved å gå ut av EA før spillet var klart for det. Den siste patchen viser vel tydelig at det var litt vel mye grums igjen. EA lanseringen var på ett vis greit da de ikke hadde noe valg økonomisk men nå kunne de ventet og fått bort masse feil.
Kvaliteten på patchene de leverer mener jeg definitivt er langt dårligere enn den burde. Er veldig mye forskjellige rigger og modding på PC som gjør det vanskelig men når de gang på gang hevder at ting som er fikset ikke er fikset, gjør det slik at folk mister alt eller mye av det de har gjort og rett som det er innfører nye bugs så viser det at de ikke har god nok kontroll på denne prosessen.

Så ja de gjør mye bra men de kan helt klart bli mye flinkere på en del ting. :slight_smile:

Sök job som PR hos Funcom :kissing: syns att visa vet bättre hur borde det vara skrivet och nämnd. :grin:

1 Like

Har en jobb jeg trives med jeg. Og så er jeg jo selvsagt klar over at mine meninger bare mine meninger, men inntil noen eventuelt overbeviser meg om noe annet så vil disse fortsette å være mine meninger :smile:

1 Like

Derfor jeg skrev “i nyere tid”. Folk flest referer jo til Funcom 2.0.

De har utviklet et spill som har blitt godt mottatt og flere spennende spill kommer. De har ikke jobbet for å hausse opp kursen men virker å jobbe målrettet for å få best mulig kvalitet på spillene. Kursen kommer nok på sikt om de fortsetter som de har gjort det siste året.

Men jeg er også enig i at det er forbedringspotensial med tanke på release. Jobben de har gjort etter release er dog formidabel.

1 Like

Hvis du i stedet for å velge forrige peak f.eks går 2 år tilbake, så har kursen gått fra 5 kr til 19 kr. Dette er fordi strategien de har lagt ved å levere spill med mye kortere time-to-market enn før ser ut til å fungere veldig bra. I tillegg ser publishing-delen av selskapet veldig lovende ut med Mutant Year Zero rett rundt hjørnet.

Selskapet har gått fra å være konkurspriset til å være priset til å kunne levere på strategien de har valgt. At kursen går opp og ned i mellomtiden er noe man bare får regne med i en aksje som har vært så sykt tradet som denne. Ved peaken du refererte til, så var omsetningen i Funcom-aksjen høyere enn for Statoil. Kanskje ikke et helt relevant punkt å bruke som referanse? :stuck_out_tongue:

For de av oss som var på investorkonferansen Funcom holdt tidligere i år, så fikk i hvert fall jeg veldig gode svar på hva slags selskap Funcom har blitt og hva ambisjonene framover er, og ikke minst, troen på at det som framstod som en veldig kompetent ledelse. Jeg spurte basically om alt mulig rart og fikk kun klare svar tilbake, ikke noe svada.

Til sist: prisingen av selskapet er det vi aksjonærer som står for med assorterte spekulasjoner. Trenden er i hvert fall rimelig klar. :stuck_out_tongue:

… at vi mistolker meldinger ment for gamere/presse, ikke investorer tror jeg nesten vi må ta på vår egen kappe. Jeg fikk i hvert fall relativt kjapt svar når jeg tok meg tiden til å sende en mail. :slight_smile:

9 Likes

Som sagt så gjør de mye bra men å bare konkludere med at Funcom gjør en strålende jobb på alle områder bare fordi aksjekursen har steget over en viss periode er jeg bare ikke med på :slight_smile:

Jeg synes fortsatt Funcom burde vært mer presis i pressemeldingen sin. De bør ikke si en ting og mene noe annet i pressemeldinger heller. Og her videresendte de den også til børsen og da burde de ha gjort en qa på den først synes nå jeg.

Men håper ikke folk her er like håpløse til å konvertere kritikk mot spesifikke ting og eventuell deling av negativ ladet informasjon (for eksempel spillertall på Steam) som på Hegnar der man da fort kan blir kritisert for å mene at kursen skal stupe og at man har anbefalt salg.

1 Like

Funcom er bevisst upresise med alt som har med salgstall å gjøre, det er jo en uttalt strategi!

Fasiten i kroner og øre kommer jo snart nok.

2 Likes

Nei, det Rui har sagt er:

The company does not provide sales figures for our game titles outside of exceptional events or circumstances.

1 Like

Men når de skriver 1,4 mill «now» i en melding så handler jo ikke det om at vi mistolker?? Det er jo upresist samma hva, både ordlydsmessig og hvis de har sagt at de ikke kommer med tall.

Jeg kjøper ikke at det skal være greit å ha som strategi å misinformere. Tror ikke Funcom mener det heller :thinking:

Jeg tror ikke Rui gidder å få så mye spørsmål fra investorer neste melding heller, jeg er jo ikke eneste som har spurt her. :smiley:

3 Likes

Gårsdagens melding er PR å ingenting annet. Har lest meldingene flere ganger nå.
De sier de har gått forbi AOC, sier ikke noe om at dette skjedde på pressemeldings dato.
De har fått hype om salgstall, pets og DLC å det var nok meningen med meldingen. De har ikke som policy å dele salgstall. Derfor melder de egentlig ikke noe nytt fra Q1. De vet at å si at det er best selling vil gi dem overskrifter.
Som var målet med å nevne AOC rekord ect

5 Likes

Driver de å dekker inn allerede? :wink:

“Crom would be pleased to see a game as scrappy as Conan Exiles doing so well. Developer/publisher Funcom declared today that the barbarian fantasy survival sandbox is their fastest-selling game to date, now having shifted 1.4 million copies in total.

Tolker det dithen med rimelig sikkerhet at det ikke gjelder ekslusivt PC, ref tidligere poster oppe.
Ellers en kul lesning. Artikkelen kom i går ifbm en svær patch som kom!

Vad är de för fel på använda “now”? det måste inte betyda att grönsen passerats just nu. Påstå endet är lika sant idag.

1 Like

Humble og Steam ble nevnt som steder å kjøpe konan på fra Rock Paper Shotgun artikkelen. Har aldri sett den før. Så grei ut men fant ingen steder med reviews eller stats.
Nå er jeg opptatt med å grille marinert biff i solen i Polen så helhjertet leit var det dog ikke.

1 Like

Man skal da ikke marinere biffen min gode mann! :smiley:

1 Like

Da var det sikkert svinet vi slengte på :joy::joy:
Kjøtt er billig her

Den nye traileren ser ikke så verst ut!

4 Likes

Du kjøper steam keys :slight_smile:

1 Like

Finns inte en chans att spelet inte skulle ha sålt mer än de 1.4M som kommunicerades vid rapport, kolla bara på steam GTS och lägg där till siffrorna på PS-store. I så fall skulle conan ha slagit någon form av rekord i refund. Det var bara PR siffror i gårdagens nyhet är min tolkning. http://www.gametopsellers.com/game/440900/conan-exiles

2 Likes