Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Vi ler hele veien til banken :wink:

1 Like

Markedet tar ikke feil det definerer fasiten til enhver tid. Og så vet man at markedet kontinuerlig skifter mening. :slight_smile:

3 Likes

hmm officiellt nytt konto?

1 Like

Er vel i så fall Malmberg som står bak. Så noen tweets om Solomon Kane der og.

1 Like

Holder på å gjøre klar til noe stort. Story driven “lineær” gameplay med “uendelig” muligheter for nye stories som dlc’s. Ahh…

1 Like

Dette er da min teori:

Kort sagt så antas Q2 - Q4 2019 å være svakere enn Q2 - Q4 2018 basert på RedEye sine estimater. Og markedet (dvs, dette forumet + noen fond) er ikke villig til å prise inn en stor suksess på coop shooter før markedet vet noe om prosjektet (lanseringsdato, ip, cgi og gameplay trailer).

Det vil ikke si at 14 er riktig pris, men dette er nok grunnen til at kursen er under 20.

5 Likes

Vil det si at intet tilskrives skuffelser i tilknytning til f.eks CU og chop i din teori?

Jeg har til gode å se at markedet i aksjer som funcom vektlegger enkeltstående q resultater i alt for stor grad, foruten dagene før og dagene etter tallene er presentert. Buy the rumour, sell the news etc.

La oss holde to ting separat:

1: Hvorfor er kursen i intervallet 12-18, og ikke 20-30?

Svaret på det er nok at det er veldig vanskelig å få noe særlig betalt for prosjekter markedet vet bortimot null om, og analytiker har estimert at årsresultatet 2019 blir dårligere enn 2018.

2: Hvorfor er kursen rundt 13-15 og ikke 16-18?

Svaret på det er nok at Conan Unconquered floppet, og at mange holdt på aksjene etter lansering i håp om positive nyheter på E3 - og når det var Chop Chop, så kastet folk kortene.

Forøvrig er ikke Chop Chop kun ett “studentprosjekt.”

Spillkonseptet var ett studentprosjekt, men det er ett seriøst selskap som har kontaktet Funcom angående det, og utvikler det nå med Funcom som publisher.

1 Like

Mange er allerede inne i Funcom som har fulgt og kjenner caset. Nye eiere tror jeg begrenser seg litt, Funcom får ikke spaltetid i noen stor grad og i motsetning til Sverige så er de alene på Oslo Børs. Om feks Norge hadde hatt flere store spillutviklere ville det vært flere å sammenligne seg meg i samme marked og de ville blitt nevnt i samme åndedrag som de andre i forskjellige settinger.

En annen ting er selvfølgelig at en storaksjonær har dumpet ut store volum gjentatte ganger og tradet aksjen i sin favør, der har det ikke vært nok aktører i markedet til å dekke opp. En aksje som først faller 50% må jo stige 100% for å komme tilbake til samme nivå. Når da mange er inne begrenser kjøpekraften seg ifht dette.

Jeg tror med flere suksesser og en overbevisende bunnlinje de kan få opp interessen hos flere som normalt ikke ser den veien, selvfølgelig kombinert med mer dekning av meglerhus og derigjen spalteplass.

1 Like

Jeg er rimelig sikker på at CU og den annonserte store overraskelsen hadde tatt kursen over 18kr og etabler ny tradingrange 18-21,5kr
Hadde det ikke vært for at CU floppet (forventet i stor grad) og markedet ble skuffet over at overraskelsen var Chop Chop.

Ja, endring av fundamentale forhold vil endre selskapets prising i markedet.

I dag gikk photocure gap opp på børsmelding, og var vel opp rundt 30% på det meste sånn ca. På grunn av en avtale.

Skulle Funcom annonsere at Tencent kjøper seg inn, eller at de på gamescom annonserer CGI trailer + lanseringsdato tidlig i 2020 for coop shooter, så har jeg full tro på at Funcom kan gå 20% over natta.

Poenget mitt er at endring av fundamentale forhold må først skje før de prises inn. Mange ser ut til å ha den meningen at fundamentale forhold man håper skal skje bør prises inn fullt og helt før de skjer, eller markedet vet noe særlig om det.

La meg legge til: kursutvikling på kort og lang sikt styres ikke av de samme faktorene.

8 Likes

Håller med om att CU och CCC är en kombination som fick aktien att gå ner. Kikar man dock på längre horisont så kommer dessa spel som eventuellt kommer floppa inte betyda lika mycket då spelportföljen byggs på med allt fler produkter. Dessutom så trendar MYZ och CE väldigt fint (vilket lär ge push mot Q2 rappen) och de är inte slut på den resan för de spelen och framtida spel heller.

Marknaden har svårt att prisa in framtiden för de finns så lite information om framtiden, vilket jag håller med om. Tror man på Funcom och de interna spelen så är detta ett väldigt fint steg in i aktien. säker på att att de kommer ges rejäla kursrusningar nästa år.

Folk behöver inte älta här inne varje dag att 2019 är ett mellanår, de vet alla om. Alla TA nissar som försöker hävda sig får gärna hålla sig i den tråden.

2 Likes

Bortsett fra siste oppgulp er dette et godt innlegg.
Om du leser headinge på tråden er dette Funcom småprat. Ikke fundamentalis.
Flere som handler basert på TA har også innsikt i det fundamentale.

1 Like

Hvordan er Funcom priset ifht snitt PE på spillselskapene i feks Sverige? Noen som har denne oversikten?

THQ och PDX har P/E mellan 40-60.

Har du mulighet å sjekke snitt av flere? Ville vært interessant :slightly_smiling_face: thq og pdx er vel i en litt annen situasjon?

Litt som det jeg snakket om bare at jeg sa 5 kroner over natta. Hvis atte om atte. Fullt mulig!

3 Likes

Nåja, det kommer helt an på om ikke “alle rallytendenser blir stoppet hardt og brutalt”.

2 Likes

Svarer her for å holde trådene ryddige…

Vel, det kan jeg godt forstå med utgangspunkt i hva som er normalen her inne i circle jerk. La meg gjøre et forsøk på å oppklare det hele.

Jeg har samme beholdning som forrige uke. Laster ikke fult før på vesentlig lavere kurs eller brudd opp av fallende trend.

To vesentlige faktorer:

#1
Det er stor forskjell på å baisse og det å tørre å være ærlig på hvordan man tolker aksjekurs utvikling opp mot det fundamentale. Jeg er ikke redd for å påpeke vesentlige negative faktorer selv om jeg sitter med aksjer i selskapet. Jeg antar du refererer til mine innlegg tidligere i dag, som er min tolkning av hvorfor aksjen handles på dagens kurs. Nå er det en gang slik at majoriteten av de som trader Funcom er på dette forumet, samt i stor grad sitter med tilnærmet samme bilde, men det skrives sjelden rett fra levra. Slikt skal pyntes på og ellers sutrer og gnåler man om roboter og trading i stedet. Som om robothandel og tradere er noe unikt i Funcom.

#2
Aksjekurs perspektiv kort vs lang sikt
Selv om Dune ser veldig, veldig bra ut for Funcom vil ikke dette vises i chartet før snøball effekten kommer inn i spill. Skal vi spille videre på den, er det enda sommer og langt fram til rim i barten og enda lengre fram til man kan sette fart på en snøball.

5 Likes

Greier Funcom å vise nok til å skape store forventninger eller vise til veldig gode resultater er det ingen potensielle kandidater for slike oppførsel som er store nok til å å stoppe et ekte rally.
Ser man et ekte rally i emning vil nok de fleste ri bølgen i stedet for å være bremsekloss også.

2 Likes