Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2019

Synes du tillegger folk som mener aksjen har potensiale for å falle en del ufortjent negative egenskaper. Tradere som er inn og ut av aksjen ser (forhåpentligvis) på mange flere aksjer enn Funcom. Det blir liksom 1 av mange kandidater man kan trade og således spiller retningen ingen trille så lenge man er på riktig side av retningen. Det er i allefall min tankegang (utdypet; være med på lasset når toget går og hoppe av toget dersom eller før det kræsjer).

Slik chartet ser ut nå er det ingen tydelige indikasjoner for den ene eller andre siden. Jeg ser en sidelengs utvikling på lavere timeframes og en potensielt bearish formasjon på høyere timeframes. Det er eneste grunnen til at jeg ikke går inn, men jeg endrer selvfølgelig mening om ting snur, volumet det snakkes om kommer inn, og aksjen bryter endel tekniske motstandsnivåer.

Poenget mitt er at jeg tror vi alle er tjent med å tolke hverandre i beste mening, argumentere for våre respektive standpunkt ut fra logiske konklusjoner som eliminerer det følelsesmessige aspektet helt. Min oppfatning er at en del personer som eier Funcom ikke klarer å forsone seg med at Funcom kan falle, på lik linje med alle andre aksjer.

Jeg kan bare snakke for meg selv men jo mer jeg trader (hopper inn og ut av aksjer) jo mindre bryr jeg meg om hva folk mener skal skje med selskapene. Det mest verdifulle jeg får ut av disse diskusjonene er å bli obs på fundamentale triggere (ikke bare fordi det er mer tidkrevende enn å tolke charts, men også fordi det finnes folk som er langt bedre på det enn meg).

Summa sumarum bør man vel stole på seg selv og sine egne analyser.
Det er tross alt dine egne penger du innvesterer :slight_smile:

8 Likes

Har noen som helst sagt at noen er dum for at de sitter i en aksje de har troa på? Jeg har ikke fått det med meg iallfall, og da må vel alle være dum, siden det stort sett er det vi gjør. Sitter i aksjer vi har troa på.

Paddy referer jo stort sett til fremtidige fundamentale triggere. De er det vel vanskelig å ta høyde for om man kun ser på det tekniske?

Har det vært tekniske indikasjoner på at vi skulle på 25 de to gangene vi har vært der? Jeg spør fordi jeg ikke vet, ikke for å sparke mot noen.

Godt sagt! Det er lurt å vite om selskapet man trader kan melde om en emisjon bør som helst, eller om eksterne omstendigheter kan føre til profit warning.

Funcom 2.0 er relativt fritt for sånt, så fint for tradere. :see_no_evil:

1 Like

Kanske dumt att hoppas på/förvänta sig en massa hype eller att MYZ DLC är en fet trigger. Skaffa er lite längre horisont i er investering :slight_smile:

1 Like

Nei takk, det passer ikke meg. Noen timer til noen uker passer meg mye bedre. Har prøvd å være langsiktig før, men å sitte månedsvis i tap er ikke en god følelse for min del.

5 Likes

“Jeg er ikke trader, jeg er investor” var det en som sa for noen år siden…

Spøk til side. Det er de som trader som får avkasting. Jeg har sittet stille i noen år nå, og angrer på at jeg ikke har solgt rundt triggere. Har tenkt at denne gangen blir det bra, men nei da, ikke denne gangen heller. Kunne solgt med nesten 10kr fortjeneste noen ganger, men har nå litt i minus.Jeg får bare lære av det. Jeg tenker at folk får handle som de vil. Og så får det gå som det går.

Jeg har bare skumlest postene her den siste tiden. Føler det blir mye krangling som ikke egentlig bidrar til så mye. Men nå har jeg ikke lest alt, så kanskje det er bra likevel.

Neste år blir bra … :sunny:

7 Likes

Så enkelt er det ikke. Spør en trader når man skal kjøpe og selge. Etterpåklokskap, veldig enkelt å tjene penger. Å klare å identifisere en vinner og sitte i ro krever ofte tid og tålmodighet, men kan bli veldig bra til slutt. Begge tilnærminger er bra om man er god på de, og å bli god er vanskelig i begge tilfeller. Å investere i ett selskap som gjør det meste rett gir ofte god avkastning over tid. Å trade kan man gjøre i alt, fordi det krever mye mindre å lese charts enn å gjøre en god fundamental analyse, faren er at man ikke kan forutse positive eller negative triggere fordi man følger så mange, derfor er nok en tilnærming av begge deler det smarteste OM man kan håndtere begge deler. Både fundamental og teknisk analyse gir store rom for tolkning, som i begge tilfeller kan gi feil vurdering og uønsket resultat. Jeg er tryggere på å putte penger i ett selskap jeg tror jeg forstår og som tjener penger og har en velfungerende leder og strategi enn i selskap jeg ikke skjønner basert på streker, fordi jeg er ikke god nok på det. Skulle gjerne vært wonderboy i alt :slightly_smiling_face:

Så tradere gjør ikke fundamentale analyser? Mmm…

2 Likes

Jo, de smarteste :wink:

Nedturen kommer hvis de melder at petroglyph skal lage første Dune spillet og da som CU :joy::joy: Det hadde vært sorgens kapittel

4 Likes

Begynner å bli såpass dårlig stemning her at det er på tide å fylle på :shushing_face::grinning:

10 Likes

Ja, veldig få prater om 50 kr i kursmål nå, selv om ingenting er endret. Dvs, det har jo skjedd mye bra og noe negativt.

4 Likes

Hva er det negative? At ASP enda er inne i aksjen?

2 Likes

Å satse på Fun er mye gamble .

Conan Unchained Unconquered
Edit: Og indirekte CCC, da forventningene var noe større enn det.

Det er det ikke. Selskapet er jo bunnsolid nå, med full kontroll på kostnader. Bare å fortsette å utvikle/publisere spill så vil bunnlinjen vokse sakte men sikkert.

3 Likes

Er du nå så sikker på det? Siste 18 anmeldelser er positive, etter at Funcom patchet vanskelighetsgraden (økonomien) og fikset branner, som var det mest irriterende i spillet. Det har nok enda lang levetid før det kan erklæres dødt. Og slik som reviews er nå, har de også flere muligheter til å vekke det til live igjen (blant annet free weekend).

Siste 30 dager har det 73 % positive, og denne vil sannsynligvis ha en fin økning framover, CU vil igjen få blå tommel.

Så nei, det har ikke vært noe så vanvittig negativt. CU solgte jo som forventet her på forumet (for en gangs skyld)

Pr nå mener jeg det har vært en fiasko. Ting kan selvfølgelig endre seg over tid, men jeg har mine tvil.

Postet dager før lansering. Folk her inne hadde da nedjustert estimatene sine greit, men alikevel tror jeg at 60-100k ila juni ikke ble nådd.

2 Likes

Hva er gamblingen? Med 20musd på bok og stabile inntekter er det jo rimelig bankers case

1 Like

Er nok ikke langt unna 60k. Uansett er det mye nærmere enn forumet har vært ved forventninger til andre spill.

1 Like