Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jeg skulle gjerne sett starbreeze som partner i conanexiles. Det kunne ha vært et spill de kunne være interessert i å støtte finansielt mot en del av kaka naturligvis. Vold + flerspiller er i deres gate. Mangler dog skytevåpen.

Er vel egentlig enig i det, Funcom gjør mye rett med ny ceo, synd med balladen fra fortiden.

Ja, det kunne vært en spennende løsning. Starbreeze kunne fått noen aksjer og en del av kaka som en del av deres publisher initiativ mot å sponse utviklingen. Kanskje Funcoms stolthet står i veien, det vet jeg ikke. Eller kanskje Starbreeze vil støtte mer up and coming indie utviklere.

Funcom har fortsatt ikke sagt hvilken form for emisjon det vil bli, så alle muligheter er åpne slik jeg ser det. Vi vet at det skal emitteres aksjer, men ikke til hvem og til hvilken kurs.

3 Likes

står for den

Kanskje de føler de klarer seg alene nå som de har et så godt produkt som de har.

2 Likes

the park teaseren naadde 200k visninger etter to maaneder. Conan: ett dogn :slight_smile:

12 Likes

Jeg kjøper som nevnt maks 50k omgangen og dreit litt på draget før i dag. Satt med ca 20k før rapport, kjøpte litt på duppen, var i pluss med snitt 1.90 og trodde jeg hadde driti på draget da jeg solgte alt på 1.79-1.80.

Jeg tror Imidlertid dette er en liten midlertidig dipp. Se på interessen på YouTube, må være brukbart foreløpig. Tenk om funcom kunne fått satt emisjon på.minimum 1.50 gjerne 2,da trenger de kanskje bare å kjøre 50mill?

Mye what if, en del jeg ikke skjønner hvorfor skjer, men i bunn og grunn skal jeg tilbake snart. Da jeg ikke tror på dumping EMI, så synes jeg dette ser overreaksjon ut

1 Like

Går det an å gjøre en sammenligning med “The Forest” på Youtube, bare for å se hvor mange views de hadde på den første traileren? Spillet er i sjangeren open world survival horror. Spillet ligger som nr. 5 på Funcoms top 10 liste.

Trailer 1 ble postet 7.mai 2013 og har ca. 1million views. De har ingen IP som trekker folk, men spillet er blitt populært og i følge Steamspy og Funcom har det 1.7 mill. eiere. Spillet ble sluppet i mai 2014. Det blir noen dollar det med en utsalgspris på 15$.
https://www.youtube.com/watch?v=4qTtVMM3uqQ

Hvis vi ser på H1Z1, som er nr. 4 på Funcoms liste, så hadde de kun 65K views på sin første video som ble postet fra spillet (på Youtube). Men de tok av på E3, og har 2,5 millioner views på E3 teaseren.

Konklusjon:
200K views på 2 dager er bra. Veldig bra!
Konklusjon 2:
E3 2016 14.juni - 16. juni - der kommer Funcom til å være, godt timet med early access på Steam.

7 Likes

Problemet med populistiske selskaper som funcom er hvordan reagerer både opp og ned. Mange mister rasjonell tankegang, og kjøper og selger over en lav sko, dette må man være klar over. Jeg synes dette er overreaksjon, da jeg synes det nye spillet ser spennende ut.

På en annen side så er oppgangen siste mnd rimelig formidabel, og korreksjon er sunt. Kursen vil stå høyere enn i dag til sommeren, men noen driter i buksa på dager som i dag, da er det greit for min egen del og ta en pause til det får roet seg.

FUNCOM har fått en liten setback, hadde alle vær som Holmes hadde kursen stått i 2.20 uten at det hadde vært rart i mine øyne. Det er heller ikke rart kursen ligger på 1.64, det er argumenter for begge deler.

Vanskelig selskap som er utrolig spennende, spriter opp hverdagen og setter i gang massive diskusjoner som ingen andre. Skulle vært lojal men konsentrasjonen av kortsiktighet gjør det vanskelig. Jeg har ikke midler nok til å sitte for så å snitte ned senere.

1 Like

Jeg antar du mener dagens -24% når du skriver “dette”?

Personlig synes jeg 100% oppgang siden midten av desember er en overreaksjon opp. Jeg er ikke overbegeistret for Conan Exiles, men likte svært godt at de skulle bruke Conan IP-en. Jeg likte at de hadde tenkt å kjøre på med pre-release, som gjør at de kan skrape hele satsingen hvis spillet ikke slår an.

Alt i alt en spennende aksjen, men jeg vil se at finansieringen går i orden før jeg evt kjøper meg inn. (Evt vært med i en emisjon, men tipper det er et minimumsbeløp som er for høyt).

Funcom har blitt priset om fra 920.8 = 73.6 MNOK til i dag 921.64 = 150 MNOK. Det tilsvarer (150-73.6)/3700 = 2% kursstigning i Starbreeze sin aksje. Dette eksempelet er bare ment for å sette det i perspektiv, meningen er ikke å gjøre det til en Star vs Funcom diskusjon, men jeg synes det er bedre å tenke MNOK enn %.

Det er så klart lov å mene at prosjektet og den fundamentale utviklingen siden den gang ikke er verdt 75MNOK.

3 Likes

Litt av problemet til Funcom er at de har hatt for mange spill som “kunne ha blitt noe stort” men som ikke har blitt det. Siden du drar inn SB så har jo de gjort det mye bedre enn forventet med PD2(brothers ble vel OK til slutt det også) og det blir jo da lettere å ha store forventninger til de neste prosjektene :slight_smile:

2 Likes

Ja, jeg er ikke uenig i det, men jeg bare tror det er lett å se seg blind på prosenter og foretrekker derfor å tenke i absolutte kroner. Men det kan så klart være at @Christian synes det også er for stor verdistigning dersom man tenker på den måten.

Jeg tror ting vil endre seg så snart finansieringen er i boks :slight_smile: Håper som sagt at de får inn mer enn 5MUSD slik at de har nok cash til å fullføre planlagte spill og samtidig ha nok cash til skikkelig markedsføring av de.

3 Likes

Ja, mener i dag :+1:

Funcom kjørte rimelig heftig markedsføring før AoC, blant annet vikingleir i Holmenkollen!

100 journalister fra hele verden flys inn for å delta på lanseringen.

Får håpe de får nok penger til å kline til med litt skikkelige greier. :slight_smile: Det manglet før TSW, og kan jo være noe av grunnen til det elendige salget. AoC var jo overalt!

2 Likes

Ja, der var problemet i hvert fall ikke at det var lite interesse rundt spillet (men dessverre andre ting). Hvis man tar opp trenden på Conan - det vil si man får med Conan O’Brien, og dessuten alt av filmer og annet som har med Conan the Barbarian å gjøre, så gjør AoC et solid avtrykk i 2008 (ATH). Denne gangen får vi håpe at Funcom klarer å snu interessen til profitt.

1 Like

Er enig i at det var altfor dårlig markedsføring for TSW. Jeg tror imidlertid de er langt bedre forberedt denne gangen. The Park er et prakteksempel på det.

Og som de selv skriver i planene sine: