Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Med tanke på varemerket Conan, er jeg enig med Paddy her og må si 200K er worst case scenario. Har følgende gjetninger omkring release på EA:

Dårlig spill : <200K
OK: <500K
Bra: <800K
Veldig bra: >1000K
Fantastisk bra >2000K

Jeg tror spillet blir veldig bra og dermed selger over 1 mill.

6 Likes

H1Z1 har fått mixed reviews og har solgt 2240000 på ett år. Jeg har ikke prøvd spillet, men det er potensial for middelmådige spill å selge bra.

Det virker som Conan er litt i vinden, med både rollespill på kickstarter, ny film på gang og CE. Jeg tror dette kan bli veldig bra, men jeg spretter ikke champagnen før jeg ser noe konkret og salgstall.

3 Likes

Eg liker opptimismen, men selskapet har ikke tidligere levert til forventningene og optimismen som tidligere har vert, har stort sett blitt tatt ett kjapt kvelertak på når realitetene har fremkommet.
Eg synst derfor det virker litt for drøyt å kalle 200k solgte kopier som worst case.
Faktum er at 200k vil kunne genere inntekter på rundt 40 milioner, og sett i sammenheng med siste årene, så vil det se sinnsykt bra ut, men likevel ikke nok til å endre Funcom sitt økonomiske bilde.
Salg over 300 vil være en realistisk drøm, som igjen vil bidra til å stable på bena en sunn økonomi.
Selges det 4-500k så vil det kunne gi enorme velstmuligheter for fremtiden, rundt 100 milioner i inntekt, kan til og med betale gjeld også da :slight_smile:
Eg vil si at 500k er veldig bra.

7 Likes

Jeg har spilt h1z1 og dayz, da jeg er fan av zombies, rett og slett pga walking dead. Dayz er bajs spillemessig, men var først ute med en giga verden full av nerve og dysterhet, hvor du aldri vet hva som lurer rundt neste hjørne. Det er realistisk og du dør av å bli skudd i vitale deler av kroppen. Spillwt er basert på arma 2,som egentlig er laget som en militærsimulator.

H1z1 er samme, men mindre, selv om det er stort nok. Spillbarheten/feelen i spillet er meget god.

Felles for disse er følelsen når du spesielt spiller alene er vinneroppskriften, det er kjip og gå rundt i skogen om natten og enten møte en sulten bjørn eller en gjeng fullt gearet. Da er du ferdig.

Slik må CE bli, det skal være umulig å overleve møtet med en tiger uten våpen, og du tåler ikke å miste hodet :wink:

Igjen, her kommer forhåpentligvis byggingen til å overgå begge nevnte spill. Det må komme presise armbryst /pil og bue som man kan lage med en gang. Gruegleder meg til å se hva de kommer med :slight_smile:

Edit: du kan bare bygge i h1z1, firkantet skur pluss noe annet småtteri. Byggingen vil bidra til å forbigå begge spillene i popularitet

2 Likes

Funcom har fokus på Steam-ratings, noe som de viser til i rapporten (listen over top 10). Et Conan survivalspill med bra ratings burde gi mer enn 500k salg. Og ikke minst har Funcom en god del fordeler som de viser til i rapporten:

  • De har tusenvis av assets fra AOC. Lyder, musikk og grafiske modeller vil gjøre sitt for å øke hastigheten på nytt innhold til spillet.
  • De sier “open world survival” har sitt utspring fra fra MMO’s - perfekt i forhold til Funcoms kompetanse.
  • De vil være selskapet som hever standarden i forhold til markedsføring og kvaliteten på denne.
  • Tidsbruken. De viser til veldig kort utviklingstid.
8 Likes

@Kronn nå regner du med at hverken Steam, unreal-folka, conan-folka eller staten skal ha sitt. Og at de 200k spillene selges til fullpris. Sannheten er vel noe sånt som 30-40% av de tallene du opererer med her når det kommer til inntekter. Se salgstallspekuleringstråden for mulige inntektsscenarioer: Conan Exiles salgstall spekulering

1 Like

Jeg klarer ikke se helt hvordan det er en fordel at Funcom bare har 7-9mnd fra de fikk tilgang til IP-en til de skal slippe spillet i Early Access. Det vil vanligvis si at kvaliteten/features får svi, noe som påvirker antall salg og pris negativt… Det er strengt tatt en nødvendighet.

1 Like

Ja mulig eg var litt grådig på pris, men uansett så var det optimismen iht til salgstallene lenger oppe her, eg ville senke litt og få ett litt mer realistisk syn på, iht til tidligere resultater funcom kan vise til

It’s a New world, It’s a New Day. Når Funcom skulle lansere LMO hadde jeg ikke prøvd Chima. Når jeg fikk prøve spillet Lmo selv, gadd jeg ikke mer enn en time. Denne gangen har jeg spilt sjangeren selv og tror Funcom kan lage noe Top Class her. Dessuten er målgruppen den rette nå.

1 Like

Hvor lang tid bruker man på utvikling av historie, innhold iform av lyder, musikk, karakterer, redskaper osv? Dette “slipper” Funcom

Edit: som jeg har sagt tidligere så trenger Funcom å lage noe som er laget før, herme etter de beste, med en egen vri. Egen vri får vi med gudene, ofringene, kapping av hoder kg ikke minst byggemuligheter. Ellers skal de lage det likt de beste i sjangeren, de som liker disse vil trolig like CE. Jeg likte dayz, samme med h1z1 fordi det et samme greia.

Begynner de å fucke opp med noe eget piss så graver de sin egen grav. De har sagt de feks liker ARK godt, la oss håpe de i stor grad leker hermegås “with a touch of twist”

5 Likes

Det de må ha i stedet er gameplay som er grisebra, de har ikke noe voice acting eller story å lene seg tilbake på. Det tar kanskje kortere tid hvis man treffer på første forsøket, men hvem gjør det?

De må lage det unikt nok til at du ikke bare kjøper ARK som har en stor spillerskare fra før av. Funcom pleier å levere gameplay som er litt sært. Det er en grunn til at alle spillene de har sluppet har en “Funcom”-følelse. På godt og vondt.

2 Likes

Poenget mitt, de kan ikke gjøre det tradisjonelt Funcom style. De må kjøre kommersielt og heller krydre forsiktig, tror jeg da

3 Likes

Funcom har vel bare sluppet et spill som ikke var Funcom-kryddret, og det var LMO :sob:. The Park var 100% Funcom, så selv med kniven på strupen, så går de sine egne veier. Jeg tror de kunne gjort det bra hvis de gikk 50% Funcom-style og 50% kommersielt.

AoC startet med å være 100% Funcom-style, men endte med å være kanskje 50%-Funcom style. Klarer de å plukke opp fra hvor de slapp der, så tror jeg det kan bli bra. Jeg stiller meg tvilende til tidsskjemaet de har satt seg.

5 Likes

får vi noe lignende igjen ? :

en " l " er lagt til

1 Like

Du mangler en l i linken :wink:

Men hadde jo vært kult om CE ble det nye wow :stuck_out_tongue:

1 Like

Begynte nytt mmo for første gang på lenge. Spiller det nye Black Desert Online. Beste jeg har prøvd til nå.

1 Like

noen kaster kull på lokomotivet

3 Likes

Rt 1.73!

4 Likes

Posisjonering i påvente av ny hype, eller toget på vei mot lansering i sommer?

omst første 20 min på 500k kr

1 Like