Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Jeg tenker vek litt slik at oppmerksomhet er bra osv, men mye av dagens spillkjøp gjøres på impuls mm vi snakker AAA titler som gamere venter på. Derfor hadde jeg sett for meg at de kjørte massivt rundt launch for maks effekt, man vil gjerne prøve nå ikke om 2 mnd når man ser noe som virker interessant.

1 Like

Jeg har besøkt endel oppe i nord i Brasil selv, men er enda færre folk som prater engelsk der oppe. Lengre sør i landet er folkene utseende messig mer lik som Europa og standarden på levevilkår er betraktelig høyere jo lengre sør i landet du kommer.
Slo meg til ro på en øy som også Brasilianere selv drar på ferie til, Florianopolis. Fortsatt nesten ingen som prater engelsk her selv om det er en turistøy, men helt klar fler her nede enn oppe nord i Brasil.

Grunnen til at det er mer sofistikerte folk som bor i byene helt sør i landet sier de er fordi det er for det meste her Europeere immigrerte til iløpet av de siste 200 årene.

3 Likes

Høres ut som du har det bra i Brasil, men en ting de ikke har der nede er den hellige påskekomboen Kvikk Lunsj og Solo.

God påske folkens! :slight_smile:

4 Likes

Tipper noen blir glade når de kan selge 1.5 mill Funcom aksjer 17. Juni. Tipper det kommer mye bra info da :wink:. De blir gladere jo høyere kursen er. Det var vel motsatt nå nylig med opsjonsprising osv. Det gleder meg at både jeg og Funcom nå har samme mål. Og det er å få opp kursen hehe!

Siden influensaen herjer så satt jeg meg og leste litt bakover i tid. Ganske rått 2008 året til Funcom med 25-55-2 kr. Om Conan blir så kult som jeg tror det kan bli så skal dere ikke se bort ifra at vi kan få en fin vår alle mann som er inne!

2 Likes

I 2008, når Funcom gikk under 3kr, så hadde de over 3kr i cash pr aksje!

4 Likes

Og nå har de vel 0.1 hehe

1 Like

Nei, nå har de minus en krone pr aksje, du må huske på gjelden! :smiley:

2 Likes

Evt. kan man sammenligne med f. eks. 2012 da kursen stod i 20kr. og FC hadde 12mill USD. Cash. Sier vel litt om hvor kursen kan gå når lanseringen begynner å nærme seg : )

I 2012, når Funcom stod i 20kr, så sa Funcom at interessent for TSW var større enn den var før AoC-lanseringen. AoC solgte jo faktisk bra men Funcom sin del av kaka var for liten, så det virket jo på det tidspunktet sannsynlig at TSW kunne selge 700k de første 6 ukene til fullpris, og at Funcom allerede da ville ha dekket investeringen sin, og kunne leve videre på gode abonnementsinntekter.

Kan ikke helt si at dagens situasjon er sammenlignbar. Det Funcom skal komme med nå er et spill med rimelig kort utviklingstid og som til sommeren (august?) skal lanseres som early access. Antallet aksjer vil potensielt være ca 3x av hva det var i 2012 (Da vil alt av gjeld også være konvertert til aksjer). Tilsvarende hype vil mao ikke være 20kr50 mill aksjer, men 6,66kr150 mill aksjer.

3 Likes

Men om det blir tilfellet kan fortsatt tolkes positivt med at gjelden er borte…

1 Like

Det ville jo vært veldig bra. Poenget mitt er at 20kr i 2012 tilsvarer 6-7kr i dag pga nesten 3x så mange aksjer.

Med emisjon på rundt 1.5kr + konvertering av all gjeld så vil man vel være nærmere 200mill aksjer ?

1 Like

En stor forskjell nå, fra da, er at Funcom ikke legger alle sine egg i en kurv, og at de utforsker andre markeder/satser på flere markeder. Ved å gå vekk fra den enorme risikoen med ett stk. større prosjekt, er sjansene økt betydelig for at Funcom kan vise seg å bli en god investering. Lykkes de med dette, som jeg mener de har store sjanser for å gjøre, har man gått glipp av en god investering dersom man nå velger å stå utenfor. Selvsagt er det en risiko der, men jeg mener den er svært lav akkurat nå.

Funcom skriver at de har planer om å være blant de 10 største europeiske utviklerne av “interaktiv underholdning” i løpet av 10 år. De ønsker altså å være i selskap med Mojang, Rockstar North, EA Digital, Arkane, CCP, GSC, Criterion, Crytek, Team 17 osv.

Ja 10 år er lenge, men her er det snakk om høye ambisjoner.

Oppkjøp for å gi en pekepinn på verdi:
Maxis, kjøpt opp i 1997 av EA - $125 millioner.
Westwood, kjøpt i 1998 av EA - $122 millioner.
Rare, kjøpt i 2002 av MS - $375 millioner.
Playfish, kjøpt 2009 - $400 millioner.
Popcap, kjøpt 2011 - $750 millioner.
Mojang, kjøpt 2014 av MS - $2500 millioner.

Billigste selskap, som er Maxis i 1997, kostet $125 millioner. Det blir ca $180 millioner i 2015, som igjen blir 1,5 milliarder i NOK. Dette ble betalt med aksjer. Et veldig lite beløp alt i alt med tanke på hva EA fikk for pengene.

Prøver bare å si at det er en stor oppside her. Tror nedsiden er begrenset akkurat nå, langsiktig. Men jeg tror på kurs 3-5 om 1-2 måneder.

3 Likes

Så du tenker at nedsiden er 1.6kr mens oppsiden på kort sikt er 1.4 - 3.4kr ? :wink:

1 Like

Du har nok rett, jeg har ikke regnet på det, da blir 20kr før TSW launch i 2012 mer som 5kr nå mao.

Det er bra med aksjer som kun har oppside! /s

1 Like

Ja bare det bondet på 6,2 MUSD ( + 3 år med renter ) blir med strike på ca 0.18USD rundt 39mill aksjer.

1 Like

Det er det :blush:

Nå har det vært mye snakk om at CE selger en hel haug med millioner av kopier og det hadde vært kjekt med en liten diskusjon om hva som er “worst case” for salg i 2016. Hvis vi antar at CE blir skikkelig dårlig hvor mye kommer det til å selge ?

EDIT; jeg tror foresten ikke CE blir dårlig men er usikker på om det blir magisk :wink:

1 Like