Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Desverre ingen prosjekter fra Funcom som var verdig statsstøtte denne gang. Egentlig er det en bra ting. Staten bør hjelpe de unge opp og frem og så får de børsnoterte spilleselskapene heller hente pengene i markedet. Helt greit.

http://www.pressfire.no/nyheter/PC/10704/Ni-nye-norske-spillprosjekter-fr-statssttte

2 Likes

Hold oss oppdatert, sitter med bilen på verksted så får ikke fulgt med. Håper på alle rallyers mor torsdag og fredag :wink:

4 Likes

Håper det blir spennende, i positiv forstand :slight_smile:

2 Likes

Skulle det komme en emisjon etterhvert som gir kursen en liten knekk, så for guds skyld ikke selg, da vil jeg tro det kommer tidenes rekyl når det får satt seg og folk skjønner “fremtiden er sikret.”

3 Likes

Emisjonen er vel allerede priset inn i aksjen, i og med at dens størrelse er meldt flere ganger? Jeg tror derfor at aksjen umiddelbart vil koste mer etter emisjon enn før. Dette bare pga. redusert risiko i aksjen.

Men selv om man ikke tror at emisjonen allerede er priset inn i aksjen, så var det vel noen som regnet ut at maks utvanning er ca. 25% ved 2.5 kroner pr aksje. Om man videre skulle regne utvanningen inkludert alle aksjer i warrants og bonds som jeg har sett folk gjøre i enkelte tilfeller, så er utvanningen da assosiert med emisjonen nesten nede på 15%. Jeg tror Funcom skal mye høyere i verdi etter emisjon enn bare +15% til 25%. Jeg tror markedsverdien til et Funcom med det finansielle på plass prosentvis vil langt overgå utvanningen. Funcom var vel verdsatt til godt over 1.5 milliarder før TSW launchen? Med det finansielle på plass igjen, burde vel Conan Exiles kunne ta oss like langt?

2 Likes

Man skal aldri si aldri, men greit å ta med seg at Funcom hadde investert et par hundre millioner i TSW, mens de har investert et mye mindre beløp i CE. Det er jo av og til spill med lav investering slår storgutta. Ta f.eks Cities Skylines. På den andre siden, så har du hundrevis av spill med små budsjetter som aldri blir noe stort.

1 Like

Og ikke minst Ark Survival Evolved - for å nevne noe i samme sjanger.

7 måneders utvikling kostet 1,5MUSD.

De begynte utviklingen i oktober 2014. Etter 7 måneders utvikling kom spillet ut på EA - hvor det raskt solgte 400K enheter, som genererte $10MUSD i salg.

3 Likes

Det som betyr noe er verdien av produktet, ikke hvor mye penger de har brukt på det? Når jeg ser hva vanlige salgstall for disse survival spillene er, så tenker jeg at CE er minst like mye verdt som TSW.

1 Like

Tror du har glemt alle de survival spillene som aldri har gjort det noe stort. Det er langt fra 100% suksessrate for å si det sånn.

Det viste seg at TSW ikke var verdt 1.5 milliarder, selv om markedet prissatte spillet/selskapet så høyt en stund. Selvsagt kan markedet prissette like feil igjen, eller CE (og fremtidige spill) kan vise seg å være mer verdt enn TSW.

1 Like

Man kan jo se på at den reelle verdien av Conan Exiles vil være mer enn hva de bruker nå mtp gjenbruk av diverse fra AoC, de får noe som er av verdi uten å koste annet enn jobben det tar å implementere / finpusse :slight_smile:

De blir en spennende dag imorgen, basert på tall så antar eg Funcom aksjen er overpriset en god del, menst basert på forhåpninger så er den sikkert nok nokså billig.
selv har eg størst forhåpninger til at en emisjon blir ett nøkkel tema, og at denne kan bli satt veldig raskt nå, og ta bort usikkerheten.
En liten del av meg, sier at det løser seg uten emi, men det er jo 99% sikkert at det ikke gjør, så blir det da spennende se om inntektene i kvartalet er høyere enn hva som var ventet.
Lykke til

2 Likes

Jo, men tilsvarende risking eksisterte jo og for TSW innen MMO genren. Før TSW launch kunne man si det samme som du sier nå, bare man byttet ordet survival med MMO. “Tror du har glemt alle de MMO spillene som aldri har gjort det noe stort. Det er langt fra 100% suksessrate for å si det sånn.”

Likevel kom Funcom opp i godt over 1.5 milliarder. Så hvorfor skal ikke det skje igjen? Og videre, dersom CE blir den suksessen TSW aldri ble, så kan det jo godt hende verdien øker ytterligere etter launch?

1 Like

Selv om vi vet at de skal ha inn 5-10MUSD så vet vi jo ikke hvilken kurs emisjonen havner på :slight_smile:

3 Likes

Og ikke minst til hvem. En større langsiktig eier, noen kortsiktige spekulanter, en viktig partner?

8 Likes

Tipper det nok er en del som tror at emi kurs kan settes i områdene kursen er på nå, minus en liten rabatt ( eller noen tror på høyere emi kurs også ?) ,uten å tenke på vilkårene som Jebsen har, eg for min del vil bli svært overrasket om en emisjon kan settes noe særlig over konverteringspris, men dette er vel igrunn ferdig diskutert for en tid tilbake.

Har ikke følgt så veldig mye med her siste tiden, sitter du fortsatt @Holmes, eller har du sikret litt ?

2 Likes

Beklager, jeg misforstod, jeg er helt enig at markedet kan finne på å verdsette Funcom til 1,5mrd før CE launchen. Spekulasjoner skaper jo som kjent skikkelige bobler til tider. Poenget mitt er at den verdsettingen i så fall er langt utpå jordet. :wink:

3 Likes

Holmes sa vel her om dagen at alt er solgt?

Hvorfor det? Dagens kurs reflekterer dagens verdi av aksjene. En evt. rabatt blir da regnet omtrentlig fra dagens pris om Funcomaksjen skal være lik andre aksjer. Den som sier “ja, jeg vil være med på emisjon” er tross alt samme person som skal si om han trenger 0 eller 50% rabatt for å være med. Gitt det jeg sier over vedr. markedsverdi av et Funcom fullt finansiert før lansering av et storspill, bør vel selv 0% rabatt være godt nok. Eksempelvis så tviler jeg på at noen kan kjøpe seg 30 mill aksjer til en gjennomsnittskurs under 5 kroner. 30 mill aksjer til 2.5 kroner pr aksje er en veldig god deal vil jeg tro. Konverteringskurs har derfor lite med alt dette å gjøre. Dette kunn fordi, en god deal er en god deal. Korriger meg gjerne om det er noe jeg misforstår.

2 Likes

Jebsen kunne nok godt ha solgt 30 mill aksjer for 2,50 for så å konvertere gjelden til aksjer. Det ville han i såfall ha tjent 30MNOK på. Han ville samtidig ha gjort Funcom vesentlig mer solid og derfor redusert sin egen risiko kraftig. Derav kommentaren til @Kronn om at han ikke tror emisjonskursen blir særlig mye høyere enn konverteringskursen.

1 Like

Tror du det? Når forfall nå har blitt utsatt til 2018 så er det vel ulurt å konvertere for småkroner når han kan ha muligheten til å gjøre dette for 50 kroner aksjen. Jeg tror ikke Jebsen er en aktør som jakter 30 MNOK, jeg tror det må flere nuller til før slikt begynner å bli interessant for ham. Hvis jeg har rett her så må du innrømme at konverteringskurs har ingenting å si?

2 Likes