Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Hvor mye CE kommer til å selge kan ikke noen av oss vite, men det er noe vi vet litt om ivertfall. Utviklingskostnadene for Funcoms sine spill i Conanperioden (300+ Mill) var meget høye og driftskostnadene og cashburn i Fun var på lik linje med en gressbrann ute av kontroll om våren!
Nå får vi ett spill med utviklingskostnader typ 50ish Mill, i tillegg er kostnadene i det “nye Fun” skjært helt inn til beinet. Pengene ved ett brukbart salg av CE vil dermed kunne brukes til å betjene noe gjeld og bygge kapital til utvikling av nye og forhåpentligvis populære spill i stedet for å bli puttet opp i ett driftsbudskjett totalt uten kostnadskontroll. Dette er en betydelig forskjell fra før da pengene var brukt opptil flere ganger før de kom inn i kassa.
Men som sagt i innledningen, ingen kan på forhånd vite hvor mye CE kommer til å selge, men jeg tror vi kommer til å få mange kopier bare fra dem som kjøpte forgjengeren og det må da hjelpe på å ha 250is Mill mindre i utviklingskostnader. Tenker att for mange ikke vektlegger Funcoms “nye” kostnadsnivå nok når de utaler seg om Funcoms fremtid.
Spennende tider!

5 Likes

Conan ip-en vil føre med seg masse gratis markedsføring, men man må faktisk ha et ok produkt også. Med early release på Steam, så må de faktisk slippe noe bra også. Hvis de slipper noe som får Mixed reviews (<70%), så kan de like gjerne droppe satsingen.

Hør på deg selv! For å finne fram til CE, så måtte du filtrere bort videoene med mest views og sortere på en spesifik måte. Ikke et veldig overbevisende argument i mine øyne. Det er plenty store konkurrenter som har godt med oppmerksomhet.

Her har jeg et tips: bruk en mer generisk indikator på hvor mye oppmerksomhet et spill har fått. sammenlign trenden med spill som du tror CE kan konkurrere mot som du kjenner salgstallene for.

For Funcoms forrige spill, The Park, så fungerte det ganske så dårlig, ettersom “The Park” er fullstendig umulig å google på, men det fungerte bra å sjekke steamspy-tallene for forhåndssalget. For Conan Exiles, så vil det fungere bra med trenden på google, så du vil få en mye bedre indikator før du får tallene fra Steam.

1 Like

Bra innlegg @Halling!

Her tror jeg du tar feil, ved brukbart salg av CE tror jeg kursen være høy nok til at gjelden vil bli konvertert. Eierene av Conan IP-en vil nok også benytte anledningen til å bruke opsjonen sin. Dette vil jo føre til en god del utvanning, så kursen blir neppe så høy, men Funcom vil da være gjeldfritt med gode muligheter til bygge videre.

4 Likes

Nei nå må du ta deg en pause…

Først så feilsiterer du meg ved å putte ting ute av kontekst, så klarer du å misforstå hele poenget jeg gjorde med views youtube…

Dette handler om noe helt annet enn merkevare, salg eller markedsføring!

Jeg måtte ikke filtrere bort noen ting. Jeg bare gjorde deg oppmerksom på hvilken plass videoen kom på i rekken av videoer. Hvis du gjør søket som jeg beskrev kan du se selv at videoen er veldig lett tilgjengelig uten noe filtrering.
Men det har heller ingenting med poenget mitt å gjøre. Hele ideen med å skrive det jeg kom frem til var hvor mange views denne Conan Exiles videoen har allerede fått på youtube. Dette da altså uten noe som helst av gameplay.! Imponerende er det, uansett hvor mye du skal vri og vende på det.

Når det er sagt og jeg går over til det neste avsnittet ditt, så er dette en god nok indikator for meg. Å se at Conan Exiles ligger i samme gruppe som de store spillene innenfor sjangeren. Og det selv uten å vise spillet.

Jeg tenker at jeg er ferdig å diskutere med deg for denne gang.

1 Like

Hvis jeg gjør som du sier, så kommer ikke videoen som #16 før jeg ignorer toppliste-videonene som du skrev. Det ser jeg på som filtrering. Om du vil kalle det noe annet enn filtrering, så greit nok. Uten denne fremgangsmåten, så ender CE på 23. plass.

Hvordan man vil tolke dette resultatet er jo subjektivt, men for meg så virket det ikke så veldig positivt. Videoen har generert greit med hits, men ikke noe særlig videre interesse. (Ref google trends).

Du må ta kunne tåle at andre ikke har samme synspunkt som deg uten å be dem ta seg en pause? Hvis du mener jeg er usakelig, så er det bare å si i fra. Jeg har prøvd å forklare hva jeg mente med filtrering ovenfor, det virker som du ikke hadde forstått hva jeg mente med ordet “filtrere”.

2 Likes

Slapp av folkens, ingen vett hvordan dette går. Det må selvfølgelig være rom for diskusjon, men hold en saklig tone. Markedet bestemmer skjebnen til Funcom, jeg har troa på Funcom. Ikke like optimistisk som 17 kroner om et år, men jeg er fornøyd med 8-9 kroner og at målsetting av salgstall på CE blir nådd. Hadde vært deilig om nye spill kunne lanseres uten behov for emisjoner eller lån. Kan forresten et nytt lån av Jebsen være løsningen disse dager?
K

3 Likes

Skal mange på interesse, så må vi sammenligne med tilsvarende? Har noen andre lansert en video helt i startfasen av utviklingen, ala Conan Exiles? Hvor mange hits fikk den?

Når det kommer trailer med gameplay blir det straks mer spennende. Da kan vi sammenligne med andre tilsvarende trailere.

Jeg tror vi får en indikasjon på hvor dette bærer når vi ser neste diary video med bygging, som sagt vil jeg vektlegge denne mye ifht hva jeg tenker fordi dette alene kan bære ett spill selv om resten er ok.

Jeg tror forøvrig ikke YouTube og Twitch er eneste vei å gå, men å fange oppmerksomheten til en av de store streamerne ville vært gull. Kanskje en ny promo i BigBang theory med selveste Sheldon Cooper :slight_smile:

Christian, setter pris på din risikoaversjon, det gir mer dybde i diskusjonene. Det er nok mange som deler ditt syn, det blir desto bedre hvis/når suksessen er ett faktum og alle vil inn igjen :sunglasses:

4 Likes

Ett nytt lån kan være løsning ja, men da vil det være fordi Funcom ikke klarer å lykkes med å tegne emisjon.
Hva med neste gang kassa er tom, og vil Jebsen være komfortabel med å låne enda mer penger til ett selskap som enda ikke har levert noe ?
Nei, her må det hentes penger, å det må leveres salgbareprodukt som det etterhvert kan bygges opp ett solid Gaming selskap av.
Å leve på kreditt, går ikke i lengden.
Visst det nå blir lånt mer penger, og det viser seg å komme en ny flopp, hva da ?

2 Likes

Digg å bo i Brasil da !
Eg var for noen få år tilbake, ett halvt år i Brasil, i forbindelse med jobb.
Var langt nord, porto velo hette det, er en del av Amazonas områdene,og ca 1,5 -2 t køyretur fra grensen til Bolivia.
Var en lang reise, via Lisboa, landet i Brasilia før det var ett nytt innenriks fly nordover igjen, tror det tok ett par timer.
Likte folkene, hærlig driv og stemning på pubene/ diskotekene.
Utfordrende med språket, da engelsk var som gresk for dei.
Lærte litt portugisisk, men ett vanskelig språk.
Antar du bor i kystområdene, tør eg tippe Natal ?

Det som er sikkert er at ingenting er avklart med tanke på videre finansiering. Jeg er sikker på at dette er under kontroll, og at jeg vil få god avkastning på mine aksjer i funcom.
K

2 Likes

De skal ikke satse alt på en hest denne gang uansett. Det kommer 2 spill til nokså raskt.

5 Likes

Funcom har selv sagt at planen er å hente inn 5-10 musd i frisk kapital gjennom å utstede aksjer. Jeg stoler på denne informasjonen, men vi vet ikke når, til hvem og til hvilken kurs.

Jeg tror det er bra om det kommer noe snart slik at ikke deler av utviklingen eller satsningene blir forsinket på grunn av manglende kapital. Jeg tror ikke lån er aktuelt annet enn som kortsiktig finansiering, i så fall er jeg skuffet over kommunikasjonen, da varslingen av emisjon trolig har gitt lavere kurs og bedre betingelser for Jebsen (jeg tror heller ikke dette er tilfellet).

Jeg tror også de kommer til å kunne løse finansiering på en grei måte til en OK kurs.

3 Likes

Har de sagt konkret at det kommer? De har vel heller brukt ordet forventet. Det er jo fortsatt ikke meldt en emisjon.

Jeg er selv blitt ringt av deres finansielle rådgiver og tilrettelegger av en eventuell emisjon ABG Sundal Collier. Hvorfor har det ikke skjedd noe enda, jeg og flere med har sagt vi er med! Fikk som sagt heller ikke inntrykket av at det hastet, mer som en forespørsel, de regnet jo med den ble fulltegnet.

Er ikke behovet så prekært, eller har storaksjonær Jebsen valgt andre løsninger? Jeg hadde selv ikke ønsket å bli utvannet som storaksjonær, dersom jeg hadde hatt tro på selskapet jeg var hovedeier av. Det er som sagt bare noen tanker jeg har fått i det siste.

Jeg blir selvfølgelig ikke sjokkert om en emisjon skulle komme, det er jo forventet!
K

4 Likes

Minimum: 5M USD

  • Allows for funding operations until Early Access launch of “Conan Exiles” in 2016
  • Allows for minimal internal restructuring expense for long term savings
  • Allows for 500T to 1M USD of marketing spend in 2016
    Target: 10M USD

Allows for full funding of the development of all three games in 2016 and 2017
Allows for all of the planned restructuring activities for long term savings and efficiency Allows for 1 to 3 Million USD marketing spend on the games released in 2016 and 2017
Capital is planned to be raised through a share issuance, details of which to be announced at a later stage

Eg leser det som om det er sagt at nye aksjer kommer, men vi vet ikke på hvilken måte eller tidspunkt.
Men så vet vi at ting kan ha endret seg underveis.

Her er noen kroner, om dei blir innløst da, noe som burde være attraktivt på dagens kurser :

Amongst other terms, the agreement includes the
issuance of warrants to purchase up to three million
one hundred thirty thousand (3,130,000) shares of
Funcom N.V.'s publicly traded stock at a per share
purchase price equal to the closing share price on 17
December 2015 (NOK 0.86). Fifty percent of these
warrants have a lockout period of six months with the
remaining fifty percent having a lockout period of
twelve months from the date of issue.

2 Likes

Som sagt bruker ord i rapport som forventet og tar sikte på. Føler det er noe uklart, derfor har jeg begynt å tenke andre baner.

Emisjonen har ikke kommet til nå, 100 Bagger sa april/mai, mange som ikke trodde det. Nå er vi ikke mange dagene fra april, kan være han får rett her.

Blir uansett spennende å følge funcom videre.
K

Planlagt står det - som du ser er det også hva jeg har skrevet i mitt innlegg over.

Jeg har sagt at jeg ikke vet når det kommer, men tror det er bra om det kommer snart slik at de har ressurser til å lage et best mulig spill.

Jeg har også sagt at jeg ikke vet i hvilken form det kommer (men at det mest sannsynlige scenarioet er en rettet emisjon med liten rabatt / nær markedskursen). Jeg stoler på Funcom når de sier at planen er å hente inn kapital gjennom å utstede aksjer (vs ny gjeld). En joker her er oppkjøp av hele eller deler av selskapet, men det er ikke noe jeg håper på.

2 Likes

Det er vel ikke alt som er planlagt som blir gjennomført…skal slutte å kverulere. Får håpe på en melding snart med en løsning på kapitalbehovet, så får vi et lettelse rally vi ikke har sett maken til!
K

1 Like

Det er vel først nærmere launch de trenger ekstraordinære midler i form av markedsføring mm. Så lenge de har nok til å lønne gjengen og de i denne perioden omdisponerer arbeidskraft til Conan Exiles så holder det hvis de har kroner til dette? Kanskje TP, tsw osv har bidratt til det lille ekstra slik at de holder hodet over vannet pr nå?

1 Like

Man skulle tro Funcom og Jebsen ønsket at kursen var høyest mulig ved en eventuell emisjon. Da er det selvsagt ikke ønskelig å kjøre en emisjon med dagens kurs.

Regner med de først vil vise fram Conan Exiles, og ikke minst annonsere det nye spillet som nå lages i USA. Kanskje vil de også presentere oss for noen av de mindre spillene?

Er ikke det logisk da? Hvis de mangler noen få kroner for å holde det gående en liten stund til, kommer det ikke til å skje en emisjon på dette nivået. Det ville ikke gagnet verken Funcom eller Jebsen på noen som helst måte.

2 Likes

Det er jo ikke mer enn ca 4 måneder til launch så jeg håper de snart begynner med markedsføring :slight_smile:

1 Like