Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Dette sto i artikkelen

Grant of options:
As mentioned above, the Board intends to grant up to 5
million share options to members of the Company’s
management and other key employees. Such option grant
is subject to approval of the abovementioned board
authorisation to issue up to 130 million new shares.

The contemplated option grant is part of an on-going
option program and does not include grant of options
to the CEO or members of the Supervisory Board or the
Management Board of the Company. The exercise price
for the options will be the volume-weighted average
price of the shares in the Company in the five trading
days following the announcement of the Private
Placement.

ASC satte opp denne pakken for FUNCOM. Når tror dere ASC tippet på lavest kurs? Av meldingen og grant av options så ser det ut som de tipper på lavest kurs nå. Ikke noen uker frem i tid som dere foreslår. Det sagt så synes jeg det var ryddig i det minste at CEO og Supervisory board ikke får noen av disse opsjonene. Jeg er spent på om forsiktig “haussing” starter etter Onsdag neste uke. FUNCOM ledelsen bør ha dårlig samvittighet etter dette.

2 Likes

Du har nok rett, jeg fant bare flagg-grensene på 10/20/33/50/66/90%. I såfall så vet vi jo at det er mer enn en?

Når jeg snakker om koordinering, så mente jeg ikke noe mer enn at de har gjort samme avtale, dvs tegne seg for emisjonen og å låne aksjer fra Jebsen for å shorte. Å shorte i denne sammeheng har mer med å sikre seg gevinst som er lettere når det bare er 95m aksjer på markedet i stedet for 224 mill aksjer som det vil være om et par uker. Grunnen til shortingen er mao at de vil selge endel nå, og ikke etter 10. juni. Hensikten er mao ikke å drive kursen ned som det vanligvis er ved shorting.

… og ja, dette er spekulering fra min side, med utgangspunkt i det vi har sett av handler osv.

Greit. Men det du skriver nå er jo heller et pluss med tanke på umiddelbare fremtidsutsikter enn et minus. Hvis en stor del av de 34 mill omsatte nå var et forskudd på emisjonsaksjer så er mye av gevinstsikringen allerede skjedd. Dette fordi denne investorgruppen bruker nok neppe bare NEO. Kanskje de største gjorde det, men mye ble nok og solgt gjennom PAS, SKBN og andre vanlige meglerhus å bruke.

En annen ting konverteringsaksjene må du ikke regne med. De er i lockdown til senest 1 nov. Det er 188 mill aksjer i omøp etter 10 Juni.

2 Likes

Her har du nok rett, men det er nok lettere å selge med 92m aksjer i omløp enn 188m aksjer, så det endrer ikke så mye på konklusjonen.

Det er nok max 25m aksjer tilgjengelig for utlån, dvs Jebsen sine aksjer, så den konklusjonen ser jeg som usannsynlig.

Angående videre kursutvikling, så er jeg vel relativt nøytral, jeg tror vi vil ligge mellom 0,70 - 1,50 framover. Her avhenger veldig mye av hvordan de som har tegnet seg i emisjonen

Når det kommer til det fundamentale, så mener jeg CE må selge rundt 300k rundt launch og 1000k over livstiden for å forsvare dagens market cap på 250mnok*. Helt klart mulig, men jeg mener vi må godt over det for at Funcom skal gå noe særlig opp i verdi. Jeg synes derfor ikke risk/reward er positiv nok ved dagens prising.

Totalt sett, så har jeg tenkt å se om jeg kan få fisket til meg noe aksjer under kronen et sted, og hvis det ikke lykkes, så får det bare være. :wink:

*Break even tror jeg ligger ved 150k/450k, men det forsvarer ikke dagens mcap i mine øyne. For mer detaljert begrunnelse, se tidligere innlegg fra meg i denne tråden og Conan Exiles salgstallsspekuleringstråden.

1 Like

Når dere snakker om “launch”, snakker dere da om early access, eller den faktiske lanseringen langt frem i tid? (noen som har noen tanker om hvor lenge det vil være i early access? Noen spill er jo EA i flere år).

Det er vel stort sett early access launch som menes.
Såvidt jeg vet har de planlagt ca 1 år i early access, altså full release sommer 2017.

Edit: Vet ikke hvor jeg har 1 år fra, så ta det med en stor klype salt :wink: I årsrapport og Q1 sier de full release “to follow/at a later stage”.

1 Like

Hvorfor det? 19 mill aksjer hos Storebrand og 24.x mill aksjer hos pirater som selger alt momentant som du sier er totalt sett allerede 43.x mill aksjer. Halvparten av totalen nesten. Det er betydelig

Dette blir en broket tankegang. kurs avhenger ikke bare av selgeren. Kurs avhenger av kjøperen og selgeren. I sum så kuliminerer alt til hva markedet er villig til å prise et selskap til. Jeg forventer meg at Funcom nå etter at de egentlig har et ganske normalt 0drift regnskap skal prises mye høyere. Markedet har priset dem til 266 mill NOK nå (om man og regner med aksjer i lock down). Jeg tror det blir altfor lavt til at dette ikke skal tiltrekke seg en haug med kjøpere. Du må huske, himmelen er skyfri nå. Den fryktelige emisjonen er nå historie.

Dette er i mine øyne en meget dårlig beslutning. Kursene i dag er en gavepakke til noen og enhver. Følgelig tror jeg aksjene til denne beryktede selgersiden får kjørt seg. Jeg gjetter på bratt oppgang.

4 Likes

Jeg tror ikke dette scenarioet er usannsynlig, men det er også en annen mulighet og det er at det ikke er kjøpsvilje til å ta hele emisjonen på denne kursen. Hvis det meste skal ut, og det skjer på en kurs 1.10 så betyr det at Funcom i realiteten kunne ha hentet inn dobbelt så mye penger med samme utvanning, og da har ledelsen sviktet sine aksjonærer stort. Det trekker jo også ned verdsettelsen av selskapet å ha en ledelse som ikke tar vare på sine minoritetsaksjonærer på en god måte.

Men ledelsen og de rådgiverne som er leid inn kan også ha rett. Som du sier prisen settes etter tilbud og etterspørsel, det er ingen automatikk i at prisen vil være den samme når tilbudet av aksjer mangedobles.

Tiden fremover vil vise fasit, jeg holder begge muligheter åpne.

2 Likes

Jeg har et forslag til pdx. Hva om han starter en syntetisk book building prosess her i forumet for å få oversikt over hvor mye kapital vi som forum ville vært villig til å stille til en aksjekurs over 1.43 kroner pr aksje. Folk må være ærlige på hva de har av kapital. Resultatet vil fortelle hvor mye kapital (bare fra dette forum) som ikke fikk være med i emisjonen. Dette kunne jo være en liten indikator på hva kjøpspress vi kan forvente fremover.

1 Like

Jeg tror alle er enige at Funcoms ledelse og rådgiverne har sviktet oss stort. Mange har nok opp mot -25% avkastning (hvis man regner med at de har kjøpt ikke bare på 2.45) pga dette kukstykket. Men hvor mye vil en slik karakterbrist bli priset inn i aksjen? Det skal ikke gjøres noe mer emisjonsarbeide nå. Nå skal det bare lages spill. Børs er ikke arenaen for gråt over spillt melk og jeg tror reaksjonene blir ganske kyniske som alltid, et skuldertrekk og “synd for de gamle aksjonærene”.

Ledelsen og rådgiverne virker gjennom opsjons prisingen å vedde på lavest kurs nå rett etter private placement.

Storebrand har 0 aksjer nå, de får først disse tildelt 10. juni. Det er kun Jebsen som sitter med noe særlig aksjer. Det er derfor jeg prater om shorting, jeg antar de selger aksjer de har lånt av Jebsen, og det er rundt 25m max.

Du misfostår mitt poeng. Det du forsøker å forklare er jo at det skal komme 98 mill aksjer rett ut i salg den 10 Juni og at det skal ha katastrofale følger? Jeg sier at om 24.x% allerede er shortsolgt på forhånd (og dette er din tankerekke, bare vær klar over at den tankerekken og har positive elementer i seg) og 19 mill aksjer er i hendene på et langsiktig fond. Da er det du skisserer ikke en så stor bekymring likevel. 96 mill aksjer - Storebrands 19 mill aksjer - 24 mill shortsolgte aksjer ==> gjenværende 53 mill aksjer ut i markedet den 10 Juni (dersom alle er pirater og må/vil/skal sikre gevinst momentant. Det vet vi er en overdreven pessimisme). Det var nå på Torsdag og Fredag omsatt 34 mill aksjer på 9 timer og 40 minutter. 55 mill aksjer trenger ikke være rare greiene og jeg tror at et langt mer fundamentalt spørsmål vil styre Funcoms aksjekurs i tiden fremover. Hvor mye er Funcom verdt nå som emisjonen endelig er gjennomført? Hva vil markedet prise dem til? Vil Funcom igjen bli priset til 2 milliarder (nesten 10 kroner aksjen) som før TSW launch?

3 Likes

At du tolker dette som at jeg sier at emisjonsaksjene kommer på markedet 10. juni skal få katastrofale følger er for meg uforståelig.

Shortingen som jeg tror foregår nå, tror jeg rett og slett er gevinstsikring. Ikke noe forsøk på å presse kursen ned.

3 Likes

Du sier Funcom skal muligens så mye som 40% ned i verdi i tiden frem til 10 Juni. Dette er ned fra en marketcap på 266 mill NOK til 160 mill NOK. Det er en rimelig katastrofal tankegang i mine øyne. Jeg klarer fortsatt ikke se at disse 55 mill aksjene som mest sannsynlig vil forsvinne på et par dager skal kunne gjøre dette.

Det med at shortingen er gevinstsikring har jeg fått med meg. Derav regnestykket 96 mill aksjer- 24 mill aksjer-19 mill aksjer ==> 53 mill gjenværende aksjer det skal sikres gevinst på den 10 Juni.

Det kan jo være at mange av de som har ventet utenfor har valgt å kjøpe “billig” nå allerede?

I ditt scenario skal det nå shortes ut 9 milioner aksjer til før 10. juni og etter det nye 55 millioner som skal gevinstsikres før CE og samtidig ca 11 millioner i påfølgende reparasjonsemisjon som aksjonærene kan kjøpe til 0.55.

Det er jo litt.

1 Like

Jeg tenker på mange scenario. Men liker i hovedsak å ta utgangspunkt i MarketCap. Jeg tror Funcom er adskillig mer verdt nå etter at dommedagsemisjonen endelig er over. 332 mill NOK (1.43 pr aksje) er minimum. Jeg sier minimum for vi vet alle at Funcom var priset i en fin trend oppover med stadig høyere markedcap før denne emisjonen. Så ble det tilført 112 mill NOK nå sist Torsdag. Da sier dette til meg at i minimum skal kurs opp til 1.43 (1.43 pr aksje tilsvarer MarketCap før emisjon +112 mill NOK). OG at kursen skal fortsette den fine trenden frem mot launch av Conan Exiles. Dette er veldig konservativt faktisk for jeg tror ikke markedet bare vil prise de 112 mill NOK av tilført kapital som et 1:1 forhold inn i aksjen. Disse 112 mill NOK er adskillig mer verdifull for Funcom og vi kan derfor fint ende på kurser langt over 1.43 sånn kortsiktig.

Vel, jeg har tatt nok spalteplass i denne tråden nå. Dette er nå mine tanker bare.

3 Likes

Det er mest trading. Blir ikke helt det samme og ekstremt mye aksjer er det uansett.

3 Likes

Kan se på det på en annen måte. Funcom fikk såvidt til å skrape sammen 53m fra eksterne investorer på ekstremt dårlige vilkår. Hvorfor eksisterende investorer skulle hatt 100-150m tilgjengelig (som blir implisert med prising 1-1,50) uten at emisjonen har gått i orden tidligere, er for meg en gåte.

Ellers tror jeg Funcom har bommet litt når de hyrte inn ASC til å ta seg av emisjonen. ASC er big fish og jobber for det meste mot highend og transaksjoner i milliardklassen. Tror nok Funcom gamblet litt og håpet at ASC med kontakter skulle finne en god match med finansielle muskler, men den gang ei.

ASC fikk nok betalt for et visst antall timer, slik at oppdraget har gått helt på sparebluss når tiden trakk ut. Inn kommer XI-gruppe med et ekstremt tilbud og Funcom velger å takke ja.

I etterpåklokskapens lys kunne det vært bedre med et mindre meglerhus for å jobbe nøyere med flere muligheter og mindre investorer, men Funcom valgte andre veien da de gikk for ASC. Så fort man må opp i et høyere antall investorer som skal være med, så stiger meglerregningen veldig raskt. Små IPOer havner fort på 8-15m, og det sier seg selv blir en veldig stor andel av en minimumsemisjon på 50m.

ASC hadde et visst mandat og et visst antall timer å jobbe, det var Funcom som tok valget med å gå for den løsningen. Da tok nok ASC en ringerunde til de største aksjonærene, men krysset det fort av som utført og uaktuelt når Jebsen var helt ute.

I forhold til e24 artikkelen så er det jo totalt uaktuelt at ASC skal ta seg tiden til å kontakte Nordnet, som skal sende ut mailer til investorene, som skal gi tilbakemeldig til ASC innen en gitt tid. Det enkle er det beste, som er hvorfor man går etter få og store investorer i denne typen emisjoner (eller at hovedaksjonær stiller som garantist).

3 Likes

55 mill aksjer til 1.15 pr aksje er bare 63 mill NOK. Det var kanskje mye relativt til gamle Funcom, med småsparere og emisjonsfrykt. For et vanlig børsnotert selskap er dette knapt en dagshandel. Jeg tror bare investorer tenker, “nå er Funcom endelig finansiert og bare verdsatt til 266 mill NOK”. Tidligere når Funcom har vært priset til flere milliarder før launch så har de jo brent av ganske mye penger og drevet i solid minus. Nå drifter de jo nesten i 0 og brenner ikke av mye penger. Jeg tror alle som en er godt klar over dette og kommer til å handle deretter. Starbreeze gjorde akkurat samme emisjon som FUNCOM i sin tid forøvrig (den var vel enda mer brutal?). De hadde ingen dobbeldip etter emisjonen som dere snakker om, de er nå priset til 5.6 milliarder SEK. Funcom er priset til bare 266 mill NOK.

1 Like