Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Det burde vel være en person som ikke vil delta i emisjonen, jeg kunne tenke meg å delta

1 Like

pdx har vel maks troverdighet her?

5 Likes

Siden jeg sliter veldig med å finne spesifikke lover om akkurat utlån av aksjer så kan jeg ikke svare på det. Fortsetter å lete.

Men, mens jeg lette fant jeg dette:

Før jeg begynner må det påpekes at hvis flaggegrensen 10% overgåes, vil ikke dette unntaket gjelde. Så kun et scenario hvor de 9.8m aksjene NEO har nettosolgt kun inneholder 9 220 813 aksjer eller mindre “lånt” av et medlem i gruppen og de resterende 700k er fra småaksjonærer som har solgt fra NEO på samme dag.

Ifølge Finanstilsynets Veiledning til verdipapirhandelloven Punkt 13.6.3 Side 50-51. Så kan aksjer erverves av en prisstiller. Prisstilleren kan fritt bevege seg ut og inn av 5% grensen ved å kjøpe og selge for egen regning.

“Med prisstiller menes person som på kontinuerlig grunnlag tilbyr kjøp eller salg av finansielle instrumenter for egen regning, jf. vphl. §2-4 annet ledd. Når prisstillere påtar seg å kjøpe og selge finansielle instrumenter skal formålet være å sikre tilstrekkelig likviditet i markedet for det aktuelle finansielle instrumentet. I forskriftsbestemmelsen er dette ytterligere presisert ved at unntaket bare kommer til anvendelse såfremt prisstilleren ikke påvirker forvaltningen av selskapet, eller utøver press på selskapet for å få dette til å erverve aksjene eller rettighetene til aksjer eller understøtte kursen. En tilsidesettelse av disse vilkårene vil medføre at aktiviteten ikke vil bli bedømt som prisstilling overhodet.”

Jeg tok meg frihet til å utheve skriften jeg selv tenker er målet med dette scenariet. Les gjerne igjennom hele scenariet selv i linken jeg beskrev på toppen av posten. Der vil du finne nederst i 13.6.3, avsnittet om at unntaket ikke gjelder hvis det overskrides 10%

Det er en veldig vag del av loven og kan helt sikkert tolkes på mange måter. Som jeg ser det, gjør dette det mulig for en emisjonsdeltaker å selge ut sin del av emisjonen, uten å låne aksjene per say.

3 Likes

Er din tolkning mao at de som har deltatt på emisjonen kan selge seg ut før de får aksjene? Eller har jeg helt feiltolket hva du skriver?

ikke mer enn de får mulighet til å låne. Hvis en slik avtale ligger til rette med Jebsen, kan de muligens (jeg er ingen jurist) selge ut alt Jebsen har per idag. MEN ikke mer enn 9,2m aksjer per emisjonsdeltaker.

1 Like

Takk, da forstår jeg hva du mente. :slight_smile:

Som også hevet ut, så er poenget med en slik handling å gi markedet muligheten til å ha tilstrekkelig likviditet. Ettersom, ingen, tror jeg, solgte sine aksjer etter handelsstart på Torsdagen.

Så en sammensatt plan fra gruppen for å gi bedre likviditet til aksjen og muligheten til å trade allerede idag.

edit:
det er klart noen solgte, men jeg husker å ha sett ABG Sundal Collier på midten av treet i nettosolgt listen. Også nok mange innsidere som ikke har hatt muligheten til å selge seg helt ut før nyheten var kommet

1 Like

Send meg PM de som er interessert, så tar jeg en gjennomgang og oppsummerer om noen dager :slight_smile:

1 Like

Reference is made to Funcom’s announcement dated 26th
of May 2016 regarding a private placement.

KGJ Capital AS and KGJ Investments SA SICAV-SIF, both
companies controlled by Mr. Hans Peter Jebsen, have
entered into a share lending agreement with ABG Sundal
Collier ASA in relation to the private placement of
Funcom shares, and has as of 27th of May 2016 (post
closing) lent out a total of 24.5 mill shares to ABG.
It is expected that the shares lent out are returned
within 3 weeks, as soon as the shares of the private
placement have been issued.

Prior to the private placement, the shares lent out
correspond to 26.6 % of the total number of shares
issued by Funcom. After completion of the private
placement - and before debt conversion as described in
Funcom’s announcement from 26th of May - the shares
lent out correspond to 13.0 % of the total number of
shares issued by Funcom.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=403057

3 Likes

Melding nå om at Jebsen har lånt ut aksjer.

Så bra da. Da stemmer det vi har sagt over. 96 mill aksjer - 19 mill Storebrand aksjer - 24.5 mill Jebsen aksjer betyr bare 53 mill emisjonsaksjer den 10 Juni.

Høyst spekulativt å tro på nedgang nå.

6 Likes

Dette betyr jo at Jebsens pott er fullt utlånt, og at emisjonsgruppen er på jakt etter flere aksjer å shorte med frem til 10. juni.

I mine øyne øker dette sannsynligheten for at emisjonsgruppen er på jakt etter kortsiktig gevinst. Du har dog rett i at det er positivt hvis markedet tar imot på høye kurser, men det blir nok en del 0,55-aksjer igjen til etter 10 juni uansett.

1 Like

De er fullt utlånt til ABG ja. Der betyr ikke at de som tegnet i emisjonen vil ha alle. Det virket som om det var liten shortinteresse etter torsdag selv om kursen var høyere på fredag.

“and has as of 27th of May 2016 (post closing) lent out a total of 24.5 mill shares to ABG.”

Dette skjønner jeg ikke. Hvordan kan dette stemme med shortsalget til NEO på torsdag?

Det stemmer vel ikke? Har sett aksjonærlistene og ingen andre enn Jebsen har de 9 mill aksjene NEO solgte. Det kan vel hende at noen var litt udekket shortet der for en dag eller 2 :wink:

Kan har vært en aktør som lånte aksjer fra forskjellige kilder og solgte gjennom NEO?

Jeg tror ikke Jebsen låner disse aksjene ut gratis. Den karen vet å tjene penger der det er mulig.

4 Likes

Kan det være at de 9 millionene ble lånt ut allerede torsdag, og resten på fredag, og at de ikke sendte melding før alt var utlånt?

Vi får ta ut aksjonærlister så får vi svar på en del dav dette

2 Likes

Spør Nofun. Han vet sikkert litt om dette.

Ikke ta ut liste for tidlig, hugs 3 dagers forsinkelse på listene