Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Man kan vel med sikkerhet si at Bagger ikke omgås den gjengen som ledet emmisjonsgruppen.

4 Likes

Early access er litt som å pisse i buksa, og veldig mange av spillene ( de fleste) som launcher i early access blir aldri superhits fordi man lanserte dem fordi man måtte ha penger.

funcom har penger nå, for en stund. De bør polere spillet alt de klarer før det slippes, rett og slett fordi de er avhengige av å selge mange kopier så fort som det lar seg gjøre.

14 Likes

Blir faktisk ikke så rent lite SYK i hode mitt av å skumme igjennom Fun og andre tråder på HO. Fatter ikke att folk orker å henge der, noen har jo titalls innlegg om dagen og spyr ut eder og galle hver gang de skriver noe. Må faktisk si att jeg gleder meg til ingame videoen kommer så vi får stoppet kjeften på enkelte der inne :smiling_imp:

7 Likes

Husk emisjonen og PM til pdx.

1 Like

Hva mener du ? ( har ikke lest gjennom alt, så mulig eg har gått glipp av noe ? )

Det er jo bare å drite i HO! Er ikke vits i å kaste perler for svin!
Her er det jo faktisk en seriøs og fin tone. Alltid. Ingen som må henge ut andre osv osv

2 Likes

Problemet er at mange skifter syn så ekstremt fort avhengig om de er inne eller ute. Det værste eksemplet så jeg for mange år siden, en funcom-rapport som for en gangs skyld var positiv syntes jeg, men en der slakta den totalt over mange poster. Jeg lurte på om vi hadde lest samme rapporten. Så noen minutter etterpå lovpriste han rapporten og innrømmet at han slakta den brutalt bare fordi han ennå ikke hadde fått kjøpt aksjen. Der har du hegnar i et nøtte-skall.

Akkurat nå er det tror jeg en del som vil ha kursen ned litt mere mot emisjonskurs og argumenterer for nedgang. Men det flere ikke forteller er at hvis bare kursen faller noen ti-ører til så er man plutselig mye mer positiv til aksjen.

Jeg savner et mere helhetlig syn på funcom enn slike kortsiktige betraktninger. Ja, jeg er heller ikke full-lastet i Funcom, ja den kan gå ned mot emisjonskurs, men det betyr ikke at jeg ikke kan se det hele fra flere sider.

3 Likes

Er vel ikke så rart at noen endrer mening hvis kursen faller noen ti-ører når kursen ligger rundt 1kr ?

1 Like

ok, 10, 20% er ikke veldig mye i funcom-aksjen.Det er ikke disse summene de fleste jakter etter. Burde skrevet faller litt.

Hva er det vi skal si her egentlig?

Jeg kan godt skrive at jeg kunne kjøpt for 300 000 i en emisjon på 1 krone, men det hjelper jo lite. Er poenget at vi skal tilby noen noe eller er det bare for morro skyld?

2 Likes

Hva hvis muligheten skulle by seg i fremtiden, og vi har nok kjøpekraft på tekinvestor.no til å kjøre en emisjon eller garantere for en sum.

2 Likes

Eg understreker at eg er bull på selskapet, men synst risikoen i aksjen er høyere enn hva eg ønsker

1 Like

Jeg har prøvd meg på en liten analyse av hva som er utfallet av diverse CE-scenarioer, og med break even på 450k/150k (livstid/launch måneder), og salg som forsvarer dagens kurs på 1000k/300k, så er faktisk en nedgang til f.eks 80 øre nok til å flytte punktet hvor de forsvarer kursen flyttet ned til noe sånt som 750k/250k, noe jeg ser på som mye mer sannsynlig.

Jeg kjøpte meg inn på ca en krone på torsdag og solgte meg et hårstrå høyere på fredag. Mye fordi jeg hadde ventet meg en sterkere rekyl opp mot 1,40, og fordi jeg ikke hadde regnet så hardt på break even/forsvar av kurs salg av CE. Nå har jeg det, og også fått med meg hva emisjonsdeltakerene driver på med, og du låner ikke 24,5m aksjer hvis du er langsiktig!

Kort sagt, jeg har ping-ponget litt fram og tilbake i synet mitt fra torsdag til fredag, og er vel rimelig nøytral til aksjen på dagens kurs, og foretrekker å være positiv, så jeg får heller holde meg utenfor inntil videre. Faller vi 20-30 øre, så må jeg ta en revurdering. Skjer det ikke, så kan det godt hende jeg ikke rører aksjen. :wink:

I motsetning til før emisjonen, så synes jeg aksjen er mye mindre risky nå enn før. Nå går det an å se på det fundamentale. Samtidig, 224m aksjer gjør at CE må selge bra før det blir noe særlig gevinst pr aksje.

Forsvar-av-kursen-scenarioet mitt er ikke noe mer enn ca 10 øre pr aksje over livstiden til CE i overskudd, break even 0øre og 1500k/500k (livstid/launch måneder) gir noe sånt som pene 20-25 øre pr aksje (litt variabelt utfra salgspris/investeringer). Se Conan Exiles salgstallspekuleringstråden for mer av mine spekuleringer/beregninger. :wink:

Jeg har tidligere bommet fullstendig på hva jeg kunne forvente av salgstall fra f.eks TSW, som solgte langt under break-even, så det er fortsatt reell risiko her. Break even scenarioet er langt fra noe worst-case scenario.

Anyway, får man kjøpt aksje billig nok, så begynner risk/reward å bli såpass positiv at jeg hadde kjøpt, uavhengig av hvor mye kursen blir dumpet. NEO/ASC har nettosolgt 780k nye aksjer i dag, ned fra 1000k alene fra NEO på fredag. Salgsvolumet totalt er ned til 20-25% av det det var på torsdag. Mao, aksjen blir mer og mer utsatt for at noen som var med på emisjonen tenker whatever, og dumper aksjen ut på markedet. Det er da en kjøpsmulighet og ikke en krisesituasjon.

… 5 avsnitt etter å ha sagt kort sagt var vel alt annet en kort sagt, men anyway. :smiley:

8 Likes

Takk for analysene Christian, settes pris på. Jeg tror imidlertid at det også betyr mye om Funcom leverer greie resultater, siden de har en portefølje som selger ok fra før, kan plutselig resultatene bli total sett gode i mange kvartaler. Funcom og spillaksjer er vel noe spesielle og vanlige regler på å regne verdi osv er ikke nødvendig som andre selskap.

Ved feks 1mill salg, så vil det være for suksess å regne kanskje ikke i kroner og øre, selv om det som du sier gir Funcom break even, men det setter standard for fremtidige spill og viser at de kan lage suksess med ny strategi.

I tillegg er det følelser som ofte betyr mer en det rasjonelle som setter høye forventninger til disse selskapene på godt å vondt.

1m salg (300k launch måneder) vil definitivt være en suksess og vil gi Funcom gode muligheter videre, men finansielt, så er det vel bare litt mer enn ok sett i sammenheng med en mcap på 250mnok.

Hvis du tenker på 1m salg over f.eks de første 6mnd, så er det noe helt annet enn det jeg tenker på og er et skikkelig vekst-scenario for Funcom som kan utløse Starbreeze-aktig prising. (P/E på 50? Kjør på!)

2 Likes

Vi satser på den siste der vi :slight_smile:

1 Like

Skulle kursen synke 10 juni-> så har vi faktisk E3 rett rundt svingen… krysse fingrene ekstra godt om den synker 10 juni at det blir noe sprell på en eller annen måte rett etter :grinning:

1 Like

Hva hjelper E3, når ikke Funcom deltar a ? :wink:

Litt vanskelig å sende pm til pdx om emisjon da man aldri vet hvordan ståa er i fremtiden. Da kan jeg jo like gjerne skrive at på 1kr så er størrelsesorden 1-1 000 000 interessant

1 Like

Jeg tror Pas skal slitter å komme i plus i dag…