Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom tar opp nytt lån

Tror de hadde minimalt med cash nå før dette lånet, men fortsatt er det godkjent med tanke på at TP ikke ble lansert etter planen.

Kassa var jo allerede rimelig bunnskrapt i slutten av Q4. Tror Q1 og Q4 er sammenlignbart, men større del av inntektene fra TSW i Q1 og mer TP i Q4.

3 Likes

Ikke uenig i det. Hva tenker du om Q2 ?

Hva tenker du her holmes? Om de har penger til å betale de som skal jobbe med Conan Exiles så blir vel ikke spillet bedre om de hadde hatt penger i bakhånd i tillegg. Tenker du ifht markedsføring osv?

1 Like

Ville tro at det var bedre om selskapet fikk arbeidsro til å fokusere på å gjøre spillet best mulig. Usikkerhet rundt selskapets økonomiske situasjon kan teoretisk også gjøre at talenter kvier seg for å starte eller at de som allerede er ansatt ser etter andre muligheter, eller de må trekke uforholdsmessig store resurser fra andre spill som dermed kan lide fremfor å ansette nye talenter osv.

Dette er generelle tanker, vet ikke så mye om de faktiske forholdene på Funcom på dette detaljnivået. Men jeg har hele tiden sagt at jeg tror det er bra om de hadde hentet penger før heller enn senere for å gi de beste forutsetningene for Conan Exiles som er et spill jeg tror kan bli bra.

1 Like

Jeg tror de ansatte i Funcom er vant med å høre om konkurs-spøkelset og leve med det, men faktum er at selskapet vakler videre og har gjort det i flere år.

4 Likes

Med tanke på at de har ansatt en god del nye , veldig bra tegnere og effekt folk så tror jeg dette lånet er med på og lønne folka sine! Viss jeg hadde jobbet for noen så hadde jeg brydd meg heller lite om situasjon så lenge jeg hadde fått lønna mi! Det er det jeg jobber for på lik linje som de! De har like mye lyst og lykkes som at aksjonærene har lyst de skal lykkes ! dette blir nok ett TSW og AOC aksje eventyr! Tro meg! Eneste aksjen som har dette bevegelses mønsteret på børsen og dette er alle klar over, så når toget er på vei så skal ALLE på!

2 Likes

Jo, dette med å rekruttere folk er en del, men også å kunne vente med lansering til riktig tidspunkt hvis det er nødvendig mm. som spiller inn. Tror bare fokuset bør ligge på spillet nå, også i media.

Jeg er positiv til både selskapet og spillet, jeg er bare en av dem som mener dette skaper en usikkerhet og feil fokus nå, men håper jo så klart de har en plan med å vente.

1 Like
3 Likes

“Men når man skal gjøre en emisjon, eller en annen form kapitalinnhenting, er det en prosess som tar tid. Så for å gi oss mer rom i den prosessen, har vår største kreditor gitt oss et bridge-lån, sier styreformann Ole Schreiner i Funcom.”

Hvis interessen er der så trenger man ikke lang tid(iallfall ikke flere måneder) på å få kjørt en emisjon…

3 Likes

Rettet emisjon mot en større ny investor. (eller mot noen av de i top 20).

Forhandlingene og detaljene har tatt lengre tid en først forventet.

Jebsen gir lån slik at forhandlingene kan fullføres.

Hvorfor skulle Jebsen gi de lån dersom han tror at funcom sliter med å finne investorer? Mer penger på et synkende skip? - tror han ser potensialet selv.

5 Likes

Tror ikke det er noen problem å få satt en emisjon. Spørsmålet er bare hvilken kurs det blir på.

1 Like

Flott løsning for oss aksjonærer. Blir spennende å se hvor mange som skal inn i aksjen nå når ny dev video blir lansert.

5 Likes

Siden de først ikke kom i land med en emisjon, så tror jeg dette er det neste beste. Hadde nesten ikke forventet at Jebsen ville legge mer på bordet her.

2 Likes

Hvorfor skulle Jebsen gi de lån dersom han tror at funcom sliter med å finne investorer? Mer penger på et synkende skip? - tror han ser potensialet selv.

Fordi han mister alt han har investert(lån + aksjer) om funcom går konkurs.

Det som bekymrer mest er at april så langt har vært rekorddårlig på steam så det ligger an til ganske heftig cashburn i Q2. Selvfølgelig kan det selvsagt snu, men det er vanskelig å få like god respons på salg dersom de holdes for ofte, og TSW har allerede vært på salg i 2016.

2 Likes

Man må ikke undervurdere at Funcom har en rik hovedaksjonær. Det gjør investering i Funcom til et tryggere valg. Oppsiden er høy i aksjen nå April-Mai.

1 Like

Trygg på hvilken måte? At de ikke går konkurs? Hvis det er for lav interesse for emisjonen, og Jebsen må trå til, så tror jeg ikke emisjonskursen blir så gunstig for eksisterende aksjonærer.

Det skal sies at jeg tror det blir noe fuckup med denne emisjonen, og har trodd det lenge. Jeg ser på kursen at flertallet ikke er enige med meg. Det blir interessant å se om jeg har vært for forsiktig her eller ikke. Fasit har vi ganske snart. :wink:

1 Like

Men den største aksjonæren er Jebsen. Hvor villig tror du han er på å godkjenne en krise-dumpingsemisjon på 50 øre?

Mer sannsynlig at han blir med på en emisjon på 50øre enn en på 2kr ihvertfall? For han måtte det beste ha vært en emisjon på 2kr uten at han selv var med.

1 Like

Kjører de emisjon på under 1kr så tror jeg ikke han trenger å være med…

Planen hans var nok å ikke bli med på emisjon, konvertere lån til aksjer en stund etterpå og selge. Han har vist gang på gang at han ikke vil utløse budplikt. Det gjennomsyrer alt han gjør i Funcom for tida.

1 Like