Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er din investeringsfilosofi?

Jeg beholder hovedportefølje med strategi som tidligere, men har valgt å forandre voksen porteføljen til min variant av beibi portefølje strategi. Jeg kommer ikke til å jage break out, men posisjonerer meg der aksjen får brudd opp fra sma150 / 200 osv. Og kommer til å eie aksjen så lenge den er i en positiv trend. Kommer til å handle små posisjoner typisk 10% av porteføljen (som er liten). Tanken med denne miniporteføljen er å teste forskjellige strategier, kanskje voksenstrategien hadde fungert over 10 år, men har valgt å prøve noe nytt i stedet. Det er ikke så mange kroner så tanken her er læring for å skalere opp dersom det fungerer!

5 Likes

Jeg har tatt med deler av hans strategi, men ikke alt.

F.eks kan jeg kjøpe før SMA50 er krysset 150 og 200 (eller SMA 150 under 200), venter heller ikke på break out. Men er posisjonert der sannsynligheten i mine øyne for dette er høy.

3 Likes

Hehe, du tenker helt likt som meg. I mitt hode er penger noe man alltid kan tjene / få tak i igjen, men det samme kan man ikke si om tid. Drømmen min er å ha $$ nok til å gjøre hva man vil, når man vil. Da må man ta litt risk som du sier :wink:

2 Likes

Ja, og nå før man blir gæmlis :wink: Kjipt å miste 50% om 15 år når portisen er enorm!! 100K nå er mye %-vis, men 100K om 20 år er kun noen få prosenter tenker jeg.

2 Likes

Her er handelsmønsteret mitt:
Hadde en grei post på 4x, kjøpte 3x til. En uke etterpå solgte jeg 2x med 10% gevinst. So far so good.

Problemet er at jeg så fortsatte å selge 1x hver 5 kr på vei oppover helt til jeg satt igjen med 1x helt opp til 130kr, hvor jeg solgte den og.

Tror jeg må justere logikken litt her, og selge max 50% på vei opp, og så selge 25% på f.eks. brudd ned fra SMA20 og resten på brudd på SMA100.

1 Like

Hvordan bestemmer du deg for når du skal hente ut de første 40-50%-ene?

Pleier gjøre det visst jag ser muligheter till annet smått å godt. Sikrer gevinsten og kjøper noe annet. Har som nevnt høy turnover i porteføljen.

Så ingen egentlig regel? :stuck_out_tongue:

Oh well, kan leve med det, hadde jeg fulgt den i Stillfront, så hadde jeg solgt 50% på 110 i snitt og så sittet på 50% som nå har 179 i snitt.

1 Like

Ikke vanskeligere enn så. Ikke gjør ting så komplisert. Ha en strategi du følger. Respektere reglene innenfor den strategien, men allt utenom kan du kose deg med! Men att sikre gevinster synes jag er regel man burde ha, men det er enn subjektiv tanke. Grunnen till att jag alltid sikrer gevinster nå og lar gevinsten ride fritt er fordi jag har hatt allt for mange ganger hvor jag vært lang en aksje med 100-200% gevinst og ender opp +/- fordi jag ikke hade de strategier jag har idag.

Det er min erfarenhet, andre mennesker har andre meninger selvfølgelig.

3 Likes

Jepp. Liker veldig godt logikken med å sette en stop-loss på resten på 30-35% av resten. Det burde gi nok margin til å kunne sitte på lenge hvis det viser seg å være en “google” eller “facebook” man har investert i.

1 Like

Jeg liker veldig godt den 50% regelen da hadde jeg ikke hatt 4 millioner i ETH og BTC, men 2 millioner i hver. :blush: Og til “lav” risiko siden jeg hadde sikret utgangsbeløpet.

3 Likes

Jeg tror det er vel så viktig med den stop-lossen som sikrer 30-35% av resten av investeringen. I stillfront, så hadde det blitt mellom 15 og 20% ned fra toppen, som pr i dag hadde blitt satt fra 188*(1-20%) til 188*(1-15%) = 150 - 160kr. En veldig romslig stop-loss, men du sitter samme hva igjen med veldig bra avkastning.

1 Like

Jeg tror mer og mer på å sikre litt underveis, men ikke helt ut.man tjener ikke like mye hvis aksjen bare går til himmels trendmessig over laaaang tid, men man sikrer seg litt hvis det skulle snu permanent for å sette det på spissen.

Da frigjør man kapital man kan bruke på andre case. Alle aksjer flater også ut en gang der de blir litt kjedelige. Å sitte kjempetungt i f.eks. PDX nå gir sannsynligvis liten avkastning.

1 Like

Hørte du det @pdx ? :smile:

1 Like

Min filosofi er å kjøpe masse aksjer i noe som vil doble seg masse ganger før jeg selger! :sweat_smile::+1::moneybag::heavy_dollar_sign::dollar:

Haha, de fleste Insiderne er tungt lastet i pdx :joy::smile:

6 Likes

Jepp, små, månedlige avdrag for tilgang til Norges beste aksjeforum :slight_smile:

2 Likes

Eg har endret filosofi, eg har nesten lyst å til og si at eg har endret adferd, for eg setter filosofi endringen som ett resultat av flere endringer, utvikling av meg som person.
Der eg tidligere tok særs store risikoer, ( noen vil mene eg fortsatt tar stor risiko, noe eg gjør, men med langt mindre peng i hvert high risk case), har eg nå investeringer med større beløp, eller prosent av tiltenkt kapital, om det foretrekkes, i noen veldig få case, som eg mener eg kjenner godt og som eg har stor tro på, vil kunne lønne seg over tid.
Dvs at eg tåler å sitte i minus uten å være redd for at det går til helvette, noe som ville vert resultat av min tidligere filosofi.
Som eks kan eg nevne at eg tidligere kastet meg vilt etter aksjer som gikk bananas, noen ganger med hell, andre ganger med katastrofe.
Nå forsøker eg heller å kjøpe på nivåer der andre selger, og selger selv nå aksjen går i vifta, Ref som eks Hugo, Ele, Thin ( ikke solg enda) m.fl. ( eg har altid forsøkt det samme, men har lykkes bedre med mer erfaring og forståelse av spillereglene )

Så når eg har ett par case som eg setter langsiktig plasseringer i, så har eg en del av kapitalen som eg trader med, men da i high risk aksjer, men eg foretrekker også her å handle trade i papirer eg mener selv eg har en noe Lunde forståelse for, vertfall viktig å ha kunnskap om hvordan aksjene oppfører seg med volum på dagene utenom nyhets drevne prosenter.
Mangen aksjer med lav likviditet, oppfører seg som karuseller på dager med nyheter som gir ekstreme prosenter, da er det viktig, synst eg, av egne erfaringer, å nytte momentet til å selge seg ut tidsnok, uten å kjøpe inn igjen når en ser at man bommet på toppen.
Selger du traden din og ser at aksjen forsvinner videre opp, ikke løp etter, du er ferdi med aksjen,
Fin deg en ny « turbokandidat».
På denne måten med med high risk trading, med mindre beløp enn tidligere, tåler eg fint p sitte i minus som eg gjør i Funcom.

Av to eksempler eg for min del har lært mye av, så er det Iox plasseringen min ett par år tilbake, dei som har vert på forumet en stund, kjenner historien, så eg skal ikke repetere den enda en gang, men der gikk eg glipp av en stor gevinst pga at eg ble for grådig, istedenfor å sikre, kjøpte eg mer.

En anen, var Itx, som nå er ele, den kjørte eg nærmest på egenhånd opp noen sinnsyke prosenter, satt godt i pluss helt til eg forstod at eg nærmest handlet med meg selv, dvs lavt volum, å når salgsvolum presset på, evnet jo self ikke eg å stå imot, det ble ett tap som svei noe vanvittig, å holdt på å få fatale konsekvenser for meg, da deler av pengene eg handlet for, var på kreditt, bruke gjerne kreditt, men pass på andelen oppimot dine egne penger, å ikke minst hvilket papirer du nytter på belåning og gearing.

Litt enkel forståelse av TA, er en selvfølge for vellykket trading, eg er ikke god, men enkle hjelpemidler for helt enkel TA finnes lett tilgjengelig, bare teknisk analyse på netfonds og bruk av trendkanaler der, har eg hatt nytte av.

Viktigst av alt, ikke kjøp noe fordi alle skriker om det, da har du kjøpt for seint, kjøp noe du selv har tro på, å selg når folkefesten starte.

PS: det finnes noen nick her på forumet, det finnes også noen på Ho, som en kan plukke opp noen tips fra, det kan være lurt å gjøre seg «kjent i korridorene»

6 Likes

Veldig mange helt syk aggressive porteføljer her inne. :rofl:

2 Likes

Slår ikke index ved å eie folkeaksjer

2 Likes