Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Hva er ditt "dumme" spørsmål?

Hvordan kan man følge hvilke tegnings rettigheter som er tilsalgs på børsen?

1 Like

Liste i vps.no: New issues and Secondary Offerings

1 Like

takk stianv

1 Like

Hvordan kan man fjerne at låste tråder kommer øverst i listen? Følger dem ikke, så bryr meg null når de blir oppdatert :stuck_out_tongue:

1 Like

Hvilken form har pci biotech sin teknologi. Er det pulver/veske? Hvordan blander de teknologien sin med det som skal leveres?

Les her:

2 Likes

Hvorfor har ikke @Savepig Nano i portisen? :sweat_smile:

Fordi han er en klok mann

2 Likes

Til dere som handler i derivater, aksjer ol. på AF/VPS konto:
Fører dette til merarbeid på skattemelding, eller er nødvendige poster forhåndsutfyllt?

Har selv kun erfaring med aksjefond på denne kontotypen fra før aksjesparekontoen kom.

2 Likes

Kan være lurt å sjekke tallene, selv om det går av seg selv. (nordnet)

1 Like

Så AF er mye det samme som ASK og Zero vedr skattemelding? Ingen ekstra papirer som må fylles ut og legges ved?

Jepp, helvetes langt liste med poster på selvangivelsen (politisk korrekt kalt skattemelding)
1 for hver lukket posisjon. Driver å demoer IG nå, der er iallefall renter og avgifter åpenbart. Isteded for innbakt i produktet med overpris og megamargin til utsteder (og jeg stoler vel og på at kickback til nordnet er god den og)

1 Like

Og disse postene er også forhåndsutfyllt?

ja…

  1. Hvorfor fjernet oslo børs informasjon om hvilken megler som kjøper/selger ?
  2. Hvorfor tar det 3 dager før VPS oppdaterer aksjonærlistene (egentlig, hvorfor er oppgjørsdag så mye senere enn den faktiske handelen)?
5 Likes

Min erfaring er at dersom du har skattbar gevinst, så snapper Skattemyndighetene garantert opp dette, og krever deg for skatt.

Har du derimot tap, som kan være berettiget til fradrag…:roll_eyes:

Hei. Jeg ser en del skriver at kursen presses/holdes nede. Finnes det noe belegg for å si dette? F.eks. Kan man se det på handlemønster? Eller er dette bare spekulasjoner?

Det er spekulasjoner basert på handelsmønster.

Også ofte brukt som argument når man er investert og ønsker å selge med gevinst, men markedet har null interesse så kursen går aldri opp. Dvs, teorien er da at “egentlig” burde kursen gå opp men “noen slemme” holder den nede og manipulerer kursen slik at den ikke får den “naturlige stigningen” som man er ute etter.

Handelsmønsteret man ser etter hvis noen “holder kursen nede” er volumdumper ved åpning og close etter oppturer, samt at hvis kursen begynner å gå oppover så dukker det opp store salgsposter i ordreboken - men disse trekkes hvis noen begynner å kjøpe av dem.

7 Likes

Noen som vet hva som vil skje med (kjøps)opsjoner i AKSO? Løses de automatisk inn eller vil de skifte navn med samme konverteringsratio?

1 Like

Siden du svarte Raymatoni bra, kanskje du kan hjelpe meg også. Jeg har tradet kahoot en stund, de siste dagene har den stått ganske stille. Kan du fortelle hvordan du tolker det når ordrene ser slik ut? Kan jeg forvente at den faller tilbake igjen mot 33’ish slik den har gjort en periode nå, eller er det sannsynlig at mønstre brytes ettersom q2 rapport nærmer seg?

image