Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kosthold

Jeg faster fra kl 22:00 til jeg er ferdig på jobb 16:00, 18 timer faste blir det ca… Føler jeg meg dårlig tar jeg ofte en hel dag uten, virker som om kroppen regenererer raskere.

Har også trent styrke i mange år og driver å kutter vekt for å få litt mindre belastning på kroppen ift. calisthenics

Spiser hovedsaklig lavkarbo bortsett fra treningsdager, da blir det litt brød osv :slight_smile:

2 Likes

Spiser du lavkarbo gjør du vel akkurat det totalt motsatte av hva som anbefales for optimal helse. Mye egg, kjøttprodukter, bearbeidet olje, og meieri.

Trenger ikke spekulerer i Mat.

Vi kjørte tester på Nofima for økologisk og vanlig egg, det er helt lik. Smakte og var ingen forskjell. Økologiske høner lever bedre i Norge, så peis på.

Kortreis mat kan ha mer smak/vitaminer osv da det blir høstet ved modning, Epler og tomater som modner etter en tur fra Spania vil ikke være det samme.

Ta å se denne, så skal jeg se “What the health” :slight_smile:

2 Likes

Varierer mellom 12 og 18 jeg også, noen ganger 12, noen ganger 16, noen ganger 18. Er ikke så nøye på det da jeg er fornøyd med matchvekten med metoden :slight_smile:

Morsomt du nevner Calisthenics - har begynt å trene mer dette enn normal styrketrening / kroppsbygging som er typen øvelser jeg har trent siden jeg var 16. Fokuserer mer på kondisjon og styrke nå, fremfor muskelbygging :slight_smile:

1 Like

Det du skriver der jo litt selvmotsigende?

Egg, kjøttprodukter og olje er jo definert som lavkarbomat… ?

Var det jeg mente :slight_smile: Alle disse matvarene fører til økt kolesterol, flere inflammatoriske/oksidative prosesser i kroppen, åreforkalkning, og økt IGF-1 som er forbundet med økt celledeling i kreftceller. Dessuten inneholder matprodukter av dyr flest miljøgifter.
Proteiner fra kjøtt svekker også nyrenes funksjon i flere timer etterpå. Proteiner fra planter har motsatt effekt :slight_smile:

Spiser i ett vindu på 8timer og 16 timer uten mat.

Starter dagen med sol/lys i øyet for og resette døgn klokka og gi beskjed om at det er tid for og slukke melatonin produksjonen etc. Prøver og bevege meg litt på morgenen. For og gjør klar galle syre etc for fordøying av det første måltidet.

Bruker kun kokos fett og helst lavest mulig varme når jeg steker ting, viss jeg bruker fett i det hele tatt. bruker ingen andre oljer for steking, utenom eventuelt ekte smør, hvertfall ikke margarin etc. Med ett enkelt pubmed søk over publiserte artikler kan du finne ut at fett oksiderings temperaturen på en haug med oljer, alle grønnsaks oljer har som regel en veldig dårlig fett syre sammensetning av oksiderte fettsyrer etter varme eksponering , derfor er det ikke smart og steke i solsikke, oliven, canola, soya etc da fettet oksiderer og skaper inflammasjon i kroppen. Kroppen er avhengig av hele fettsyrer for cellemembran utvikling , hjernen er sulten på energi etc.

Utenom det prøver jeg og holde proteininntaket rundt 75 gram daglig , spiser rundt 400gr kjøtt totalt. Grønnsaker etc. Spiser ikke gluten da jeg tåler det dårlig samt forskning har vist at det kan skape autoimmune problemer og midlertidig økt permeabilitet av tarmen. Populært kalt lekk tarm. Som kan skape allergireaksjoner og andre ting som er ugunstige. Spiser selvfølgelig extra virgin oliven olje bare jeg bruker den kald, og kjøper alltid helt mørke flasker - helst brunt glass etc da lys fra solen og lyskilder generelt kan degradere kvaliteten på oljen over tid. Prøver også og følge litt med på best før datoen og produksjons datoen og holde denne innenfor 1år minimum, helst 6mnd. pga av overnevnte årsaker.

Og holde proteininntaket til et minimum og varier på kjøtt kilder er veldig viktig mtp det som populært er døpt for longevity - altså ett langt og friskt liv. Det er nylig kommet ut flere studier på Periodisk Faste pop. kalt IF (intermittent fasting). Det som er interessant med fasting er at det har vist klare helse fordeler mtp aldring, inflammasjon, utskifting av celler, kreft forebygging etc uavhengig av kosthold, altså til tross for alt folk fortsatte og spise slik som før, de bare gjorde det ikke hele dagen , men gjerne over perioder på 8-12 timers spise vindu.

Man skal ikke være redd for mettet fett iform av kjøtt, kokos olje , smør etc. problemet er gjerne feks ett høyt sukker innhold ved siden av. Vi syntiserer de fleste hormonen fra kolesterol tenk Vit D3 fra kolesterol i huden, testosterone, østrogen og mange flere. Den eneste grunnen til og være litt obs på mettet fett er ved Alzheimers i familien , da kan man ha arvet ett gen som hete ApoE4, denne varianten gir økt risiko for alzheimer’s og mettet fett kan gi problemer, som det kan være greit og vite om så man kan gjøre forebyggende tiltak.

wow det ble langt gitt, utenom det så prøver jeg og inkludere lever en gang i uken pga næringstetthet pr 100gr , og andre innvoller når jeg får tak i fra gressforede dyr som jeg vet har blitt oppdratt kun på beite og etter økologiske betingelser, dette er bare noe jeg har troen på selv ang giftstoffer og oppsamling av sprøytemidler og andre stoffer. Jeg styrer unna alle grise produkter på linje med muslimene , hehe. Det er pga grisen har ikke svette kjertler i huden og alt kjemikalier etc som kan bli fraktet ut via svetting skjer ikke på samme måten i griser, her går mye av slagg stoffene fra for etc innvortes og leveren / nyrene må ta støyten.

Prøver også å meditere litt og holde faste rutiner på legge tider både i helger og ukedager da det sannsynligvis er en av de enkleste måtene man kan holde seg frisk på over lengre tid og det er gratis også.

Prøver og delta aktivt hoss legen for og ha gode “baseline” nivåer og gå etter mtp eventuelle næringsmangler eller potensielle problemer som kan oppstå på sikt slik at en kan være føre var og faktisk vite hva som er sin normal og ikke bare komme inn etter problemet oppstår for så og gjerne høre at alt er innenfor referanse område - frisk som en fisk kommentaren.

5 Likes

Kilder takk. ?

Er greit du har din måte å leve på, men ikke kom å baise ut kostholdsråd om “optimal helse” :slight_smile:
Er selv Fleksetariner og får i meg mest mulig grønt, men går ikke rundt å sier at dette er den meste optimale måten å spise på. Det er ingen “optimalhelse” for alle, det handler om livsstil.

Egg fører ikke til økt kolesterol.

Ingenting er feil med proteiner fra kjøtt, sålenge man ikke lever som en amerikaner og spiser på hearth attack restaurant. Spis hva du vil, men varier og med måte.

3 Likes

Plantebasert kosthold er det optimale. Det er ikke noe jeg kunne gitt meg på siden all seriøs forskning viser dette. Jeg kunne skrevet side opp og side ned hele dagen om dette temaet, men det ville blitt for overvelmende i forhold til denne trådens utgangspunkt.

Jeg kan kort nevne at kolesterol ikke stiger uendelig. Tar man utgangpunkt i en gruppe mennesker med allerede høyt kolesterol og gir disse menneskene egg, vil det gi tilnærmet null utslag. Du må huske at det er hele tiden betales for forskning som er ment å misslede deg eller som har et design som fører til feil konklusjon.

For seriøs informasjon anbefaler jeg sterkt nutritionfacts.org som lager veldig gode videoer på youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=8g8ASQZ0dZw

Ikke helt, problemet med et plantebasert kosthold er at man da gjerne går glipp av en del næringsstoffer som f.eks B12 hvis man ikke sørger for å få i seg de via spesielle kilder / vitamintilskudd.

Det er derfor studier viser at levetiden hos veganere som av og til spiser kjøtt/fisk/melkeprodukter/egg er høyere enn de som er rene veganere. Rett og slett fordi det er vanskelig å være en veganer.

Det funnet tror jeg gjør at nok hovedforskjellen kanskje ligger i at veganere stort sett spiser sunnere enn kjøttetere, som nok til tider gir litt f… og spiser junk, noe som er vanskeligere for veganere.

Jeg tror det er viktig å fokusere på å spise sunt og variert i stedet for å fokusere så mye på hva man ikke burde spise. Hvis jeg kun eter for eksempel rugbrød så spiser jeg kun sunn mat og er en veganer, men det er ikke bra allikevel.

4 Likes

Nå er det faktisk slik at de fleste veganer er usunne! De spiser mye prosessert olje, frityrstekt mat med mye omega 6, spiser lite omega 3, og de tar ikke tilskudd av B12, og får ikke i seg nok jod slik at de får problemer med skjoldbukskjertelen. Lever de på veldig lite kalorier kan de også ende opp med for lite kalsium.

For den opplyste veganer, vil saken være en helt annen :slight_smile: Men et kjøttmåltid eller en pizza i ny og ne har jo lite å si når man kun lever en gang. Så jeg er ikke 100% veganer uke etter uke jeg heller.

1 Like

Jeg spiser når jeg er sulten.

Drikker når jeg er tørst.

Helt normal livsstil og unner meg både sjokolade og alkohol når jeg føler for det.

3 Likes

Jeg er ikke motstander av karbohydrater, men som jeg skrev over mye raffinert hvitt mel som ikke inneholder så mye næring er en veldig stor del av karbohydratinntaket hos mange, andre karbohydrater fra f.eks frukt, grønt, bær, fullkorn, havre osv er veldig sunt, da får man også mye annet bra med på kjøpet som vitaminer og mineraler.

Hovedpoenget mitt er at mange har et ensidig fokus på fett som noe negativt, det må så klart balanseres opp mot andre næringskilder, men fett fra fet fisk, avokado, olivenolje osv er veldig sunt, og fete oster osv er heller ikke skadelig som man trodde før, men forskningen tyder på at mettet fett er mer nøytral, mens flerumettet er direkte helsefremmende.

Transfett er direkte skadelig og det skal man så klart holde seg langt unna.

4 Likes

Kan skrive under på den! Farfaren min døde pga hjerteproblemer høyst sannsynlig forårsaket av transfett, det samme gjelder farfaren til dama. Begge fedrene våre har kun blitt reddet av moderne kirurgi (henholdsvis utblokking av blodårer og hjertekirurgi).

Det at mennesker skal leve på planter er tull, mennesker er altetende (scavengers om du vil) og kan leve lenge og godt på utrolig mye forskjellig mat, men er dog helt enig i at rene matvarer er best, men da er vi jo også så heldig at vi bor i Norge.

Det er lite sprøytningsmiddel og tilsatt saker og ting i foret til dyrene sammenlignet med andre land(dette vet jeg for en fact da jeg er med å drive gård som har både korn og kylling.) Økologisk er også bare bambus da det er med på å holde på diverse sykdommer som IKKE er bra for oss mennesker.

1 Like

Jeg lever kun en gang og gafler i meg akkurat det jeg vil når jeg vil :slight_smile:

4 Likes

Jeg driver også med tidvis intermittent fasting. Det vil si at jeg noen dager ikke spiser, eller bare spiser i en kortere periode av dagen.

Den første gangen jeg fastet var tilfeldig. Jeg hadde ikke tid til frokost før jeg skulle jobbe med noen håndverkere (måtte holde oppsyn ellers forsvant de bare). I løpet av dagen og kvelden rakk jeg aldri å spise. Jeg var redd jeg skulle føle meg dårlig og uten energi, men jeg hadde det nesten omvendt. Ja jeg var sulten, men ikke mer enn at det var greit. Da jeg kom hjem lurte jeg på hva som ville være best for søvnen: å spise eller å legge meg på tom mage. Min gode venn google traff raskt på en norsk blogger som hadde planlagt å faste i 30 dager, og utvidet det til 40 dager isteden. Altså: et døgn uten å spise var ikke akkurat så ille. Det førte til at jeg gikk tre dager helt uten mat, bare vann og litt salt i vannet. Høres sprøtt ut men det var en veldig god opplevelse.

Jeg faster altså (sjelden) også over flere dager, innimellom, noe jeg virkelig føler er bra for meg. Det er en øvelse i viljestyrke som er bra ikke bare for kroppen men også for selvfølelsen. Jeg er ikke lenger redd for at det skal gå dårlig om jeg ikke får mat når jeg er sulten. Jeg kan jo gå i mange dager uten mat om jeg må! Det er en godt å vite. Dessuten føler jeg meg bemerkelsesverdig bra midt i fasten - jeg føler meg rett og slett litt høy.

Ellers er jeg veldig glad i sjokolade og spiser mye av det. Spiser lite hvete og generelt mindre porsjoner av mat med mye stivelse (poteter, ris osv). Tror det blir en slags lavkarbo. Jeg spiser selvsagt en burger en gang iblant, men ofte dropper jeg bare brødtilbehøret. For eksempel hamburger på tallerken, eller pølser uten lompe eller brød.

Uansett: fasting anbefales.

(les feks https://jamesclear.com/the-beginners-guide-to-intermittent-fasting - forklarer ting ganske bra.)

4 Likes

Bra tråd, prøver å fange opp noen tips.

Eg anser meg selv for og være over middels aktiv, aktivistene er for det meste fotturer, skulle gjerne gjort ande ting også, en periode svømte eg mye, kanskje den beste treningen som er.
Utfordringen min, er at eg er altfor glad i mat og gjerne usun mat.
I forbindelse med jobb, reiser eg periodevis en del, da blir det mye møkka mat, brus og chips og dritt og lort.
Helgen er det mye kjøtt, litt vin og øl, hr prøvd flere ganger og endre dette, uten og lykkes.

Var storrøyker inntil for ett par år siden, etter mangen forsøk, klarte eg å legge røyken til side, tar meg en og anna innimellom, i godt lag, trives godt med.

Håper tekinvestor og denne tråden her, hjelper meg til å bli ett bedre menneske :beers::+1:

3 Likes

Exactly! Vær dritnervøs første gang jeg prøvde 24t faste men gikk helt fint. Tenkte gjøre det til en vane (1 gang i mnd), men har ikke klart det helt enda. Er skikkelig bra boost mentalt og i tillegg bra å gi fordøyelsen og blodsukkeret en pause! (Ikke bare øker det som nevnt HG nivåene ekstremt mye, men detox effekten hvor kroppen kvitter seg med avfallstoffer og div. andre celler skal ikke undervurderes!).

P.S - sjokaholiker selv. Blir fort litt søtt på jobb / etter middag daglig :blush:

1 Like

Ville absolutt testet delvis fasting. Det høres vanskeligere ut enn det er, i motsetning til dietter som høres lettere ut enn de er. Hvis du spiser frokost til lunch og litt sen middag er du der :slight_smile: ulempen er at du kan komme til å miste litt fett.

1 Like