Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kosthold

Hvis du kutter ut brus og potetgull så er nok mye gjort :slight_smile:

2 Likes

Kjøtt er også en viktig kilde til jern, b vitamin og magnesium f.eks, men det er også noen negative sider, da spesielt hvis du spiser bearbeidet kjøtt som pølser og bacon. Det handler også om tilberedning av kjøttet, om du steker lenge og på høy temperatur kan være skadelig.

Det som kan være veldig sunt er å koke suppe og kraft på bein fra kjøtt (og så klart også spise supper med kjøtt). Da får du mange av de sunne egenskapene, og vitaminer og mineraler fra kjøttet, uten de skadelige effektene av hardt stekt eller grillet kjøtt.

Dette er hva kreftforeningen anbefaler:

Velg helst rene kjøttprodukter, som fileter og renskåret kjøtt. Begrens mengden rødt kjøtt og unngå så langt det er mulig bearbeidede kjøttprodukter, som for eksempel bacon, kjøttdeig og pølser. Voksne bør spise maks 500 gram rødt kjøtt i uken, som tilsvarer omtrent to-tre middager og litt kjøttpålegg.

https://kreftforeningen.no/forebygging/kosthold/

2 Likes

Ååh @Kronn skulle du overstige 500g kjøtt i uken øker du sjansen for kreft med 50%. (Som media legger vekt på) Sjansen for å få kreft pga mye kjøtt er vel 2%, så da øker den til 3%. Om du skjønner hvor jeg vil :slight_smile:

Beste var at du kuttet røyken, oddsen dær ligger vel på rundt 25%. Gjør som Holmes sier og du er kommet veldig langt.

3 Likes

Er det dumt å spise en 300 grams entrecote? :scream:

1 Like

Er dumt om du ikke har noe tilbehør til :wink:

1 Like

Kan anbefale alle som har trøbbel med fordøyelsessystemet å kutte kumelk og gluten.

Hvete er også en av de dårligste kornsortene når det kommer til næringsinnhold.

Havre er tingen!

3 Likes

I approve! Men bare 300g! Hvorfor ikke 500

2 Likes

Forresten hørte jeg på en podcast her om dagen at ulike gener slås av og på i forhold til hvilken tid på døgnet man spiser. (Ifølge Rhonda Patrick som sendte inn en lang infointensiv episode til Tim Ferriss podcast, så ingen direkte kilde fra meg). Interessant om det stemmer i hvert fall…! Jegnkannogså huske feil, at det var hvilken tid man våknet det var snakk om.)

Det er bedre enn 300 gram grillpølser snurret i bacon

1 Like

Mitt tips er å gjøre små endringer slik at man klarer å gjennomføre :slight_smile: . Ofte mye vanskeligere å holde seg til planen hvis man prøver å gjøre for mye.

2 Likes

Og enda bedre enn 300 gram grillpølser snurret i bacon som har ligget litt for lenge på grillen og blitt svartsvidde? :smiley:

Hvis man først skeier ut med litt skikkelig grillmat, så er det nok lurt å balansere med en skikkelig salat ved siden av og kanskje en bønnesalat. Kjøpte en bønnesalat på Kiwi her om dagen, og den var faktisk veldig god etter å ha blitt varmet opp. Ypperlig tilbehør til grillmat. Greit å ikke ete all oljen de har tilsatt bønnesalaten da, ellers er den sinnsykt kaloririk. :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg pleier å ta to på 300. Da er statistikken så mye mer.i min favør

2 Likes

viss det kommer fra Rhonda Patrick så er det jafall backet av forskning i en eller annen grad, hun dama der er rimelig kvass.

1 Like

Kan være enig i det. Men så er motivasjonsfaktoren også viktig for at det skal være bærekraftig. Hvis man f.eks gjør det av forfengelighet så er det kanskje vanskeligere å gjennomføre enn om en lege sier “hvis du ikke gjør disse endringene vil du dø om 1 måned”.

Jeg snuser f.eks. Har gjort det siden videregående. Sluttet 2-3 ganger (og da mener jeg opphold på mer enn 6 mnd) men har alltid begynt igjen. Slik jeg ser går nok gleden jeg opplever med snus opp i opp med antall dager redusert i min levetid. Jeg er opptatt av at man skal leve også. Ikke bare være fornuftig og sunn hele tiden :wink:

2 Likes

Vil også legge til at Nobelprisvinnet i medisin i 2016 vant nettopp pga forskning knyttet til fasting.

Det han fant ut var at celler regenererte seg selv, eller ble byttet ut og dermed “bekjempet” dårlige celler.

https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/medicine/laureates/2016/press.html

3 Likes

1 Like

Nobelprisen i fysiologi/medisin for 2016 ble ikke gitt for forskning knyttet til fasting. Den ble gitt til Yoshinori Ohsumi for avdekking av mekanismer for autofagi.

2 Likes

Hva er autofagi?

Prosess i kroppen hvor cellene utfører harakiri :wink: Enkelt sagt. Er litt mer komplekst men basically det som skjer ved detox. Cellene spiser seg selv.

@Boykie Jeg tror han nevnte det i forbindelse med fasting fordi fasting initierer og aksellerer denne prosessen.

Veldig mye dårlig forskning innen ernæring og kosthold generelt dessverre (i tillegg til at det er mye “alternativ” vitenskap på nettet som du sikkert tenker på her), synd med tanke på hvor viktig det er, men på den annen side forskningen følger pengene som ligger innen medisinsk behandling. Det er også flaut for staten å innrømme feil som er gjort når det kommer til kostholdsråd til befolkningen.

1 Like