Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kosthold

Er det noe kosttilskudd og anbefale ?
( variere kanskje fra person til person, av hva kroppen trenger ? )

PS: idag skal det grilles fisk, og ikke kjøtt som eg vanskigvis å griller👍

2 Likes

Bruker en mengde kosttilskudd ifb. trening osv. - spørsmålet er jo hva du ønsker å oppnå med tilskuddet. Jeg tar f.eks Omega 3 daglig fordi jeg ikke spiser fisk osv. :slight_smile:

Nei jag synes det er god forsking på ernæring. Jag har en 3-årig bachelor innen ernæring og 6 år medisin studier bak meg, min bild var rettet mer mot noen av de kommentar i denna tråden.

Noe spesielt som du så som “feil”? :slight_smile:

Jeg har bare et tips. Du lever 1 gang, nyt det :stuck_out_tongue:

…men ikke overdriv :wink:

2 Likes

Nytelse er veldig personlig ser jeg :slight_smile:

2 Likes

Nja har ikke lyst å ta folk på orden, men jag synes mye vettigt blir sagt. Angående helsedirektoratets anbefalinger er det for folk flest, uten sykdom. Ved enhver sykdom må kosten korrigeres best mulig. Samtidigt føler jag folk ska spise hva de føler for så lenge de mår bra av det.

Selv har jag en personlig mening om hva andre burde gjøre, men det involverer telling og mer kontroll enn en “vanlig variert kost” fordi jag trener og er aktiv med ett mål om opp/vekt nedgang.

I grunden handler det kun om: se til å få i deg alle makro og microstoffer hver dag i rett kalori mengde utifra ditt mål. Sen er det akkurat detsamme hvordan du gjør det, en svær grisete pizza og is eller kylling og broccoli.

Din kropp ser ikke forskjell på godteri og potet, det ender opp likt uansett.

Siste tiden har det ju kommet opp nye temaer som IIFYM - if it fits your macros, noe som jag synes summerar det mesta meget bra. Men alltid avhenger av livsstil og mål.

Det er en flott diskusjon dere tar opp!

4 Likes

Ah, hærlig, ser jævlig god ut :yum:

1 Like

Eg tar selv omega-3, av samme årsak som du nevner

1 Like

Trener 6-7 dager i uka så kosthold for meg er viktig. Greier nok ikke følge alle de punktene Holmes ramset opp men prøver.
Havregryn til frokost er det man begynner dagen med og så skuffer man på utover dagen :grin::grin:

1 Like

Autophagy is the process of utilizing and recycling unnecessary or dysfunctional cellular components—the so-called cellular rubbish which accumulates in cells. The term “autophagy” originates from two Greek words which summarily mean “self-eating.” Autophagy is intrinsic to living organisms, including those of human beings. Thanks to autophagy cells get rid of excess parts, while an organism gets rid of unnecessary cells.

Autophagy becomes especially intensive when an organism is under stress, for example, when it fasts. In this case a cell produces energy using its internal resources, that is, cellular rubbish, including pathogenic bacteria.

1 Like

IIFYM er det jeg baserer min kosthold på. Var det letteste å følge over lengre tid og fikk best treningsresultater :slight_smile:

@Kronn om du ikke spiser veldig ensidig, trenger du ikke noe annet enn fiskeolje. Resten er stortsett bortkastete Nanoaksjer.

Det er jo veldig godt da :yum:

Mmm fisketaco, du lever bare en gang :wink:

http://www.seriouseats.com/recipes/assets_c/2015/08/20150729-grilled-fish-taco-09-thumb-1500xauto-425480.jpg

4 Likes

@Christian
Autofagi er en form for cellulær resirkuleringsprosess, der celler bryter ned deler av sin egen cytoplasma til mindre bestandeler som så kan benyttes på nytt av cellen/organismen til nye formål.

Usikker på om hararki er en treffende betegenelse ettersom cellene i hovedsak ikke gjennomfører selvmord ved autofagi. Cellulært hararki vil være apoptose (cellulært selvmord). En fun fact er at et av genene som aktiverer apoptose (cellulært selvmord) faktisk er oppkalt etter hararki (HRK-genet).

Sånn ellers var dette en veldig interessant tråd. Godt tiltak!

2 Likes

@Christian: gjør et søk på fasting og autofagi.

Uansett:autofagi er altså noe som i særlig grad oppstår under fasting. Og det er sunt for oss. Kan til og med forlenge levetiden ser det ut til!

1 Like

Føler selv at en dags fasting eller intermittent fasting kombinert med fysisk aktivitet er det som funker for meg. Men hvis jeg tar meg fysisk ut så spiser jeg no, for har en overbevisning om at musklene og resten av kroppen henter seg fortere inn.

iifym funka veldig bra, men selv om jeg hadde kalorier til gode til hva som helst holdt jeg unna godteri og chips som oftest.

Min erfaring er at den beste dietten/livsstilsendringer er den du kan opprettholde over tid, samt at det forsøkes å gjøre det å spise og leve sunt til noe komplisert. Det er ikke nødvendigvis det som er best på papiret eller for andre som er optimalt for deg . : )

Proteinene som skal til for å bygge opp musklene, så de blir sterkere, så du får noe ut av treningen, må jo komme et steds fra, så ja, det er nok lurt å spise litt! :smiley:[quote=“Aubergin, post:76, topic:3939”]
Min erfaring er at den beste dietten/livsstilsendringer er den du kan opprettholde over tid, samt at det forsøkes å gjøre det å spise og leve sunt til noe komplisert. Det er ikke nødvendigvis det som er best på papiret eller for andre som er optimalt for deg . : )
[/quote]
Helt enig! For min del, så er en av livsstilsendringene å kutte ut juice/brus til fordel for vann 90% av tida. Hvis jeg har lyst på noe med appelsinsmak, så spiser jeg heller en appelsin. Jeg har også kuttet drastisk ned på godteri, og spiser heller f.eks. moreller enn potetgull. Jeg liker begge deler, men erstatningen er vesentlig sunnere!

3 Likes

Her er litt informasjon om egg som ble diskutert over. Et egg om dagen kan være veldig sunt og en kilde til protein, jern, A, B og D vitaminer, men man trenger ikke overdrive. Kan f.eks være et godt komplement sammen med havregryn, nøtter, frø og bær til frokost :yum:

[quote]
Eggs and Health

Research on moderate egg consumption in two large prospective cohort studies (nearly 40,000 men and over 80,000 women) found that up to one egg per day is not associated with increased heart disease risk in healthy individuals. [2]

Eggs were previously associated with heart disease risk as a result of their high cholesterol content. However, a solid body of research shows that for most people, cholesterol in food has a smaller effect on blood levels of total cholesterol and harmful LDL cholesterol than does the mix of fats in the diet. [2-4]

Poached egg with runny yolk on mashed avocado and whole grain bread, with a side salad of arugula and mango red pepper salsaOf course, this research doesn’t give a green light to daily three-egg omelets. While a 2008 report from the Physicians’ Health Study supports the idea that eating an egg a day is generally safe for the heart, it also suggests that going much beyond that could increase the risk for heart failure later in life. [5] You also need to pay attention to the “trimmings” that come with your eggs. To your cardiovascular system, scrambled eggs, salsa, and a 100% whole-wheat English muffin is a far different meal than scrambled eggs with cheese, sausages, home fries, and white toast.

People who have difficulty controlling their total and LDL cholesterol may also want to be cautious about eating egg yolks and instead choose foods made with egg whites. The same is true for people with diabetes. In studies including the Nurses’ Health Study and Health Professionals Follow-up Study, heart disease risk was increased among men and women with diabetes who ate one or more eggs a day. [2,4] For people who have diabetes and heart disease, it may be best to limit egg consumption to no more than three yolks per week.

Furthermore, to truly assess eggs and heart health, we need to examine how they stack-up to foods we might choose in their place—the classic nutrition substitution analysis. Using some common breakfast options as an example:

While eggs may be a much better choice than sugary, refined grain-based options like sweetened breakfast cereals, pancakes with syrup, muffins, or bagels, they may fall short of other options. A bowl of steel-cut oats with nuts and berries, for example, will be a much better choice for heart health than an egg-centric breakfast. Consumption of whole grains and fruit predict lower risk of heart disease, and when it comes to protein, plant sources like nuts and seeds are related to lower cardiovascular and overall mortality, especially when compared to red meat or eggs. [6]

The bottom line: while eggs may not be the optimal breakfast choice, they are certainly not the worst, falling somewhere in the middle on the spectrum food choice and heart disease risk. For those looking to eat a healthy diet, keeping intake of eggs moderate to low will be best for most, emphasizing plant-based protein options when possible.[/quote]

2 Likes

50kcal fra oliven olje vs 50kcal fra frityr olje…vet hvilken jeg hadde valgt…og det med med IIFYM viss man ser på bodybuildere feks som følger denne normen så ser man at de ser 10 ganger mer saggy ut en folk som kjører old school.

Etter min mening så er ikke en kalori en kalori av åpenbare grunner, det følger forskjellige ting med en kcal også, bi produkter og derivater av kcal i seg selv. som kan ha ulike biologisk funksjoner.

1 Like

Sliter litt med å forstå hva du prøver å si her :stuck_out_tongue: