Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kriseprat (FUNCOM)

Markedsverdi	97 740 622

Er ikke det bokført verdi til noen av de studio’ene FC har eierandel i?

@onns: Føler du er på bærtur når du estimerer spillertall og er også overrasket over at du lurer på hvorfor såpass mange eier tsw på steam men ikke spiller. Utrolig mange kjøper spill under salgene på steam som de har planer om å spille en eller annen gang og så blir det liggende. Jeg har selv flere spill på steam som jeg ikke har testet enda og flere som jeg bare har spilt et par ganger.

2 Likes

Markedsverdien er bare antall aksjer * aksjekursen, det har ikke noe med bokførte verdier å gjøre.

2 Likes

Som både jeg og @holmes har sagt, vi tror TSW har solgt mer utenom Steam enn på Steam. Estimatene dine for antall spillere henger jo ikke på greip med inntektene vi vet Funcom har. Jeg tror forklaringen er todelt: de 300k første som kjøpte TSW var de største fansa til spillet. Det er en mye høyere retention blant disse enn blant de som har plukket opp TSW via steam-salg. (Ref de lave spillertallene fra Steam). Den andre delen er jo at jeg tror TSW har solgt minst like mange utenom Steam som på Steam etter at det ble tilgjengelig der. Så kanskje 300k til derfra. Totalt salg, kanskje rundt 900k.

Som jeg skrev over, vi kjenner jo inntektene, rundt 2,5MUSD i kvartalet fra TSW/AoC. Her tipper jeg du er rimelig enig med meg? Det blir rundt 833TUSD i måneden. I estimatet mitt over, så sa jeg 10$ i måneden, som er det “abonnementet” til TSW koster. For dette så har du nok til å kjøpe DLC-ene og litt stuff fra ingame-shoppen.

Resten av inntektene kommer evt fra salg av spillet, men med 900k estimert solgte etter launch-fasen, så er vi på 600k på ca 3 år, eller 16k i måneden i snitt, jeg tror det blir endel lavere nå, og høyere rundt launch, så kanskje 8k i måneden nå? Det blir i såfall rundt 250TUSD i kvartalet. Da er vi nede i ca 600TUSD i måneden i inntekter fra abonnement/ingame shop/DLC-er. Her kan du egentlig bare plugge inn estimert inntekt pr spiller og ta Antall spillere = 600TUSD/ Inntekter pr spiller. Med 10$ pr spiller i inntekt, får man da 60.000 spillere.

Det over blir jo da betalende spillere, og det er garantert mange “freeloadere”, så det er derfor jeg mener Steam-tallene er fullstendig ubrukelige, siden de ikke i nærheten av å kunne brukes til å estimere disse inntektene.

3 Likes

¨know shit sherlock¨

2 Likes

De har sagt at de skal selge sin andel i Stunlock, så det kan jo hjelpe litt på likviditeten. Det kunne vært en ide å prøve å børsnotere det for å få mest mulig igjen, men jeg tror ikke det er planen, og da blir nok ikke prisen så høy.

Funcom har selv gått ut i media i ett intervju med en av de som jobbet med TSW (husker ikke hvem i farta) og sagt han går over nye oppgaver med nytt prosjekt fordi det gikk så bra med TSW. Dette etter de gjorde om en del og forbedret gameplayet og gjorde det mindre avansert, mer brukervennlig.

I tillegg vil Issue #12 mest trolig gi en boost igjen da det kommer i august, basert på forventninger og at det har vært en del spenning og mystikk knyttet til innholdet. Selv om spillet er gammelt så betyr ikke det noe, når kom første WoW?

Er vel ikke så rart at de som tilfeldigvis kjøper et spill på salg bare spiller noen få timer ?

Det gjelder selvfølgelig bare for funcom sine spill.

@onns, hvis du starter i den enden du har faktiske data, inntekten på ca 2,5MUSD, så ser du jo selv at gjettingen din på 10k spillere basert på steam-tallene ikke kan stemme. Mao, å basere hva Funcom tjener på AoC/TSW ut fra steam-tallene gir ingen mening.

Det jeg har fått ut fra denne diskusjonen er ihvertfall at Funcom får fint lite igjen for Steam-salgene. De får ingen/lite varige spillere. Det er nok noe av grunnen til at de har gjort starten av TSW enklere. Det gjør også at jeg tror Funcom kunne fått mye igjen for å lage et adventure-spill basert på IP-en i TSW. Det hadde sikkert truffet et 100x større marked enn TSW, som krever at du bruker veldig mye tid hvis du vil ha med deg hele storyen. Et slags TSW distilled.

4 Likes

Jeg vil tro at mønsteret vi ser her har med sjangeren å gjøre: MMORPG. Det er nok ikke så mange som forventer å få en mastadont som TSW eller AoC i fanget når de ser spillet på salg til 7$

1 Like

Synes i dag at vi ser mer konturene av den tradingen vi kommer til å se inntil evt. finansiering eller lansering av neste hype kommer. Lavt volum… Tungt på salgssiden og en trøstesløs tung hverdag med uten utsikter til bedring de første månedene. Kommer ned noen knepp hver dag… Ikke gå på limpinnen folkens.

Når jeg ikke har solgt til nå så virker det meningløst å selge på disse nivåene. Blir heller med skuta ned enn å redde det lille som måtte være igjen av investeringen nå.

Tror forøvrig ikke vi har sett det siste fra funcom enda. Kan fort skje et mirakel her :wink:

Q3 blir vel uansett i pluss så det burde hjelpe litt.

4 Likes

sitter med skjegget i postkassa på samme sted! @Wolf

2 Likes

Har sittet i samme situasjon med Funcom selv. Det var ikke noe god opplevelse, så dere har min sympati. Jeg så aksjen falle fra rundt 20kr til 2,50. Det var ikke før jeg solgte ut siste rest av Funcom at jeg klarte å legge det bak meg. Inntil da var det seigpining hver gang jeg “måtte” sjekke aksjekursen.

5 Likes

Har man ikke solgt så kan man kanskje like gjerne beholde aksjene og håpe at den kommer tilbake. Det har jo skjedd før. Men jeg ville ikke økt, hvis man ikke er ekstremt kortsiktig og daytrader. Hvis man trenger pengene ville jeg heller solgt, men kanskje håpe at det kommer en liten bounce.

1 Like

Det kommer jo en rekyl, men om den går fra 80 øre til 1,20 eller fra 20 til 40 øre er jo umulig å si.

4 Likes