Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Kriseprat (FUNCOM)

Du glemte halvparten av det ordet :wink:

Gordon, Funcom tjener penger - de omsetter for ca 100mill i året, som mest trolig øker litt med ytterligere bedring hos TSW og LMO drypp.

Du tror TSW omsetning vil øke? Spillet blir jo bare eldre og eldre.

Grafikmessig holder spillet mål med de beste, innholdsmessig er de flinke til å bygge på. Issue 12 i august. Ja, tror TSW kommer til å øke fremover, samme for LMO (dog det skal ikke my til pr nå.)

@Paddy hva er det Funcom har gjort med TSW som gjør at du tror inntektene vil gå opp? Såvidt jeg vet, så driver de på med det samme som vanlig: nye DLC-er og mindre oppdateringer.

Hvis man ser på Funcom sine inntekter de siste fire kvartalene (i MUSD), så er det:
Q2 2014: 3,2
Q3 2014: 2,7
Q4 2014: 2,9
Q1 2015: 2,8

Jeg ser ikke noen oppadgående trend der, men en jevn nedgang på fra 0,1 til 0,2 MUSD i kvartalet. Eneste unntaket er Q3 2014 som var usedvanlig svakt. Trenden her er nok hovedsakelig preget av TSW/AoC, som er de spillene som får penger inn i kassa.

Q2 2015 tipper jeg blir omtrent som Q1 pga et par dager med LMO iOS salg, mens Q3 2015 nok får en boost på kanskje 3-400TUSD (mye fra iOS launchen av LMO).

Hvis TSW skal gi Funcom økte inntekter, så må de nok satse hardere på det, noe jeg tror er en reell mulighet, men det ser ikke ut som Funcom er villig til å ta den risken.

Hvis jeg var Jebsen, så tror jeg neppe jeg ville ha gått med på å finansiere Funcom videre uten en reforhandling av vilkårene til lånet som gir han f.eks mulighet til å konvertere lånet til aksjer til 20 øre stk. Mao en massiv utvanning av dagens aksjonærer.

Funcom har inntekter fra AoC/TSW/AO/LMO, men så lenge utgiftene er større enn disse inntektene, så ser jeg ikke helt verdien uten at gjeldsproblemet er løst og en plan framover som ikke går i samme mønster som de tre forrige spillene.

Funcom sier det jo samme eksplisitt i Q1 2015 rapporten:

< Main sources of
revenues are The
Secret World and Age
of Conan
< Year on Year decrease
in revenues due to
ageing of the Live
Games

Der tror jeg du tar helt feil. Spillet hadde solgt 300k før det var tilgjengelig på Steam. Disse ble nok solgt til det jeg vil tro er Funcom-fans. TSW har neppe solgt 300k på Steam etter det, og selv om det var tilfellet, så tviler jeg på at det er av Funcom sine største fans.

AoC hadde vel solgt 2 millioner+ før det kom til Steam, så ser ikke poenget ditt der heller. Repeate for LMO, mesteparten av spillerene til PC kom inn før spillet var tilgjengelig på Steam.

Kort sagt: steamcharts viser utviklingen i antall spillere via Steam, og er ikke særlig representativt for antall spillere generellt. Eller tror du Funcom hadde dratt inn 2,5MUSD i kvartalet fra TSW/AoC/AO med tallene du ser på steam? :smiley:

2 Likes

For TSW et valgfritt abonnement (lønner seg hvis du har tenkt å kjøpe DLC-er/bruke ingame-shoppen), DLC-er og ingame-shoppen, for AoC så er det in-game shoppen og abonnement. (Du må ha abonnement for spille i expansionen, alle utenom to raids og for å spille 8 av 12 klasser)

For TSW må du fortsatt kjøpe basis-spillet og for AoC, så må du kjøpe expansionen (for full tilgang).

1 Like

Hvis man tar utgangspunktet i betalende spillere og 10$ pr spiller, så får vi 2,5MUSD (inntekt i kvartalet) /10USD (inntekt pr måned) /3mnd (antall mnd i kvartalet) = 83.000 spillere totalt på begge spillene. Resten av inntekten/spillere har med AO og LMO å gjøre.

Både AoC og TSW har nok endel spillere som ikke bruker en krone, men de er ikke så veldig interessante og svært vanskelig å anslå.

Hvor mange betalende spillere tror du AoC/TSW har @Onns?

Jeg tror de fleste fortsatt kjøper spillene direkte og ikke via Steam. Det gjør at Funcom beholder en høyere andel av inntektene, men på den annen side så gjør det at spillet virker dødt på Steam og det kanskje skremmer bort en del fra å kjøpe spillet der.

1 Like

Forsåvidt, jeg lurer fortsatt på hvor mange spillere du tror AoC/TSW har @Onns

1 Like

Så, du estimerer totalt 10k spillere for AoC og TSW. Hvor mye tror du hver av disse spillerene betaler Funcom i snitt i måneden?

1 Like

De har rundt 2,5MUSD i inntekter i kvartalet fra AoC/TSW, så med 10k spillere, så kan du jo selv regne ut hva de må bidra med i måneden. - Eller jeg kan jo gi deg et hint, det blir 83$ pr spiller i måneden.

Jeg tror på 1/8 så stor inntekt pr spiller og 8 ganger så mange spillere. Beløpet Funcom har dratt inn vet vi jo allerede ut fra regnskapet for Q1 2015. Dette blir som sagt bare betalende spillere. Alle som spiller AoC som rente F2P-spillere eller de som kjøpte lifetime TSW abonnement kommer i tillegg.

Jepp, mindre enn 5% av spillerene som har kjøpt AoC totalt. En liten brøkdel, som igjen tilsier at Steam-tallene er totalt ubrukelige for AoC sin del.

Dette har du jo ikke noe grunnlag for å si? Det du vet er at 300k kjøpte TSW før Steam launchen og 300k har knyttet spillet sitt til Steam kontoen sin. Hvor mange som har kjøpt det via Steam, eller totalt antall spillere som har kjøpt TSW vet du jo ikke.

2 Likes