Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Den som viste det.
Jeg har ikke sett på det spesifikt, men veldig mye info ligger til venstre i chartet.

Virker som om konsensus er at utløsende faktor var at rentene i obligasjonsmarkedet har økt betraktelig, så mye penger flyttes over dit. Når obligasjoner blir mer attraktive forsvinner en del av kjøpersiden i aksjer, og prisene faller, og så er det en viss selvforsterkende snøballeffekt etterhvert som nedgangen skaper litt panikk her og der.

US børsene bounce nå litt tilbake, S&P er vel snart opp 1%

No bounce… dette ser stygt ut for morgendagen… Brace! Brace!

So much money :money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face::money_mouth_face:

Never forget.

Verdens eldste regel innen børsen er å handle med trenden. Det betyr långe i opptrend og korte i nedtrend. Du vill ikke eie aksjer når børsen drar - 1-3% hver dag. Det er helt umulig å spå om dette er de første -10% av -50% eller om det er en klassisk, normal rekyl.

Selv er jag akkurat nå investert rundt 10% av egen kapital i aksjer, og 40% hedge med shorts, likvid rundt 50%. Er litt forsiktig med å holde shorts over natten, mer intradag. Kommer spille på shorts frem till børsen gir kjøp signal. Tror vi kommer få en meget meget meget god kjøp muligheten om en stund, men først ska massene selge i panikk, og smart money ska ut. Sen plukker jag gledelig opp restene.

4 Likes

Et veldig interessant chart postet av Dani Burger på Twitter:

Når dip-kjøperne snur og skal ta tapet kan det akselerere fort!

Det er en overhengende fare for at markedet som helhet er inne i et såkalt “suckers rally”

@TinvesT takk for gnålet. :+1: Solgte meg ut av en trade tidlig på dagen. Holdt et øye med åpningen i USA og den var ned en prosent, så solgte en annen trade også. Er fortsatt 90%+ i aksjer, men bedre det enn 100%.

Har et cash-buffer jeg kommer til å bruke hvis ting blir skikkelig stygge. Har ikke troen på det, men har lært at det viktigste i aksjer er å snu når man ser man har tatt feil.

1 Like

Hahah herlig… MSM og tradisjonelle eksperter tar alltid saftig feil før slike kræsjer.
Men jeg er litt usikker på om dette kan ha sammenheng med buy the crypto dip? Godt mulig det er hva som forskyver tallene litt.

Sitter og ser på charts fra de forskjellige indexene som er. Det ser uten tvil ut som at vi skal få en bear trend! Som dere nevner bør mann nok selge ut vertfall 50% og vente på bedre innganger, og muligens hedge med shorts.

Mitt problem oppi alt dette er at jeg sitter godt lastet i pcib, nano og integrum. Har veldig stor tro på disse langsiktig, og noen av disse kan også komme med gode meldinger om ikke så alt for lenge. Har da store problemer mentalt med kvitte meg med disse, men prøver så godt jeg kan og lære av dere som har vert med på dette før…

Hadde egentlig bestemt meg for å kjøre en streng policy når denne trenden kom, som de fleste av oss var sikre på at skulle komme.

Men er dette bare en liten korreksjon før nye ATH, før det virkelig smeller?! eller er det bare å være streng?

Innspill fra folk som har erfart dette før?

1 Like

Jeg har enda ikke såtte super shorten min ettersom jeg var for sen på avtrekkeren, orker ikke å bli likvidert som følge av korreksjon opp til ATH igjen.
Men uansett så ser jeg ikke mye rom for vekst i løpet av året. Så jeg håpte jo på å få shortet fra ATH slik jeg tenke at nå vil det vær umulig med 10-15% vekst oppå det her.
Men nå må jeg kanskje avvente litt å se.
Usikker hvilke derivater jeg burde kjøpe, jeg hadde troen på at mini futures ville være bra. Men Nordnet har ikke ordnet egne, å jeg liker ikke særlig godt Nordea sine. De andre krever at man er mye mer korrekt i trend hver dag som følge av daglig justeringer. Så ved en liten korreksjon oppover på veien ned kan man tape mye.

image

2 Likes

tom

Burde ha kjøpt i åpningen. Når hadde denne karen rett :slight_smile: ?

1 Like

Gikk glipp av alle de fine kjøpsmulighetene i morges. Virker som om alt snur opp nå.

Supert. Da kan jeg sette short senere. Nesten så jeg fomoet, men er ikke helt overbevist om at der store krakket starter nå.
Men fikk en liten forsmak på hvor raskt det kan gå nå da.
Går renten opp i mars øker jeg short.

Hvilket instrument tenker du å shorte?

1 Like

Tror det vil være gode trademuligheter fram rentebeslutningen blir tatt

image

1 Like

På tide å kjøpe noe markedet er mest redd? Det var jo riktig å selge når markedet var i extreme greed. :sweat:

3 Likes

Kan nok tenktes det, synes bare ikke at børskursene enda helt tilsier at det er ekstrem frykt i markedet.

Med tanke på at denne ikke har vært lavere siden 2010 da etter finanskrisen i 08/09 (og vi er vel langt unna noe krise pr dags dato)