Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Tror han kommer til Ä hevde at markedet har gÄtt bra under ham uavhengig av hvordan markedene gjÞr det, og 90% av de som stemmer pÄ han gidder ikke sjekke/har ingen interesse i aksjemarkedet.

1 Like

Hvis det blir rally til ATH sÄ vil Trump hevde det er pga han.

Blir det krasj vil han hevde det er frykt for demokratenes agenda.

Uansett tviler jeg pÄ at bÞrsens nivÄ er utslagsgivende i presidentvalget. Økonomien totalt pÄ det tidspunktet betyr nok derimot veldig mye.

1 Like

Dersom markedet krakker frem mot valget sÄ blir det vel vanskelig Ä pÄstÄ at markedet har gjort det bra under under han. Tror du ikke det?

90% er ikke opptatt av hvordan aksjemarkedet og Þkonomi gÄr? Har du noen gang vÊrt i usa? Begynn og prat om Þkonomi og Trump samme faen om du tar Taxi, Uber eller mÞter en nabo der du bor, sÄ kan jeg garantere at du endrer din mening. De er ekstremt opptatt av Þkonomi. Finanskrisa og sub-primelÄnene sitter enda gÄtt plantet i ryggmargen deres.

1 Like

Retrospektivt sĂ„ er vel ogsĂ„ tidpunktet for tariffĂžkningen “fornuftig”. HĂžstmĂ„nedene er krakkmĂ„nedene. NĂ„ er ogsĂ„ mange amerikanske investorer pĂ„ ferie og en tariffĂžkning nĂ„ har kanskje en mer dempet effekt pĂ„ markedet enn hvis Ăžkningen hadde kommet i hĂžst nĂ„r alle er nervĂžse.

NOK svekker seg som vanlig. SĂžppelcoin dette.

“– Bitcoin har den siden ved seg at det ikke stĂ„r en sentralbank bak som sikrer tilliten til at det er en stabil verdi. Bitcoin har noen alvorlige mangler som pengeenhet og valuta, svarer Olsen.”
:joy::joy::joy::joy::sweat_smile::see_no_evil:

1 Like

Spennende chart nÄ fÞr osebx gÄr inn i korreksjons mÄnedene.

1W

1D

1H

2 Likes

Pene charts. Jeg har sett litt pÄ hva nedsiden er hvis det snur ordentlig ned, og dette er nok mer fornuftig enn hva jeg selv kom fram til.

1 Like

Del gjerne dine vurderinger ogsÄ. Dine innlegg har som oftest interessante momenter jeg ikke har fanget opp.

De fþrste to hs ùne ble omtalt i Stein Ove Haugen sin “Sþdagens Aksjetips” og snappet opp der i fra.
Ref: https://www.hegnar.no/Nyheter/Personlig-oekonomi/2019/08/Soendagens-aksjetips

Noen med oversikt over P/B pÄ OSEBX pt.?

Jeg vil pÄstÄ det hadde vÊrt sunt med en korreksjon tilsvarende 1W chartet. 25% fra dagens nivÄ er ikke veldig dramatisk.
Jeg har et par aksjer jeg kunne tenkt meg Ă„ kjĂžpt meg inn i, forutsatt en god korreksjon :slight_smile:

Korreksjon tilsvarende finanskrisen gir pris pÄ 320. Mulig men trolig ikke veldig realistisk.

1 Like

Det primÊre jeg ser pÄ er at bÄde for hovedindeks og mid cap indeks sÄ vil ett fall pÄ 8% - 9% ta oss tilbake til tiden fÞr Trump ble president og viske ut oppgangen de siste 3 Ärene.

Jeg har ingen problemer med Ä se oljen falle til 55 (10%), eller at det blir sÄpass dÄrlige situasjoner i Europa (frykt for brexit rammer nok Norge, handel ogsÄ), at en 10% korreksjon er mulig, Men da er vi inne i ett omrÄdet hvor jeg i praksis ikke ser noen stÞtte. Det fÞles pÄ ingen mÄte som at Þkonomien i Norge gÄr dÄrlig, men vi er ett lite land som er avhengig av prisene pÄ naturressurser. Med bred nedgang i verdensÞkonomien, og problemer rundt handel, sÄ virker det noe urealistisk Ä tro at ikke dette skal pÄvirke oss.

Heldigvis virker det som om alle kutter rentene. Det vil si at vi slipper en krise hvor alle tungt forgjeldede selskaper gÄr konkurs samtidig (ref offshore, frakt, olje).

Det skrives jo en del om fall fra all time high pÄ S&P 500 
 og at det er langt unna desember bunnen.

Men mid cap index pÄ Oslo BÞrs forteller en litt annen historie. Veien ned virker ikke sÄ lang.

2 Likes

Bra med tyngdekraft pÄ OSE i dag ihvertfall


Hvis man har lyst til Ă„ lese en bear analyse:

Syntes han argumenterer bra for teknisk oppsett for kraftig fall.

2 Likes

Men er ikke nedsiden begrenset da FED og sentralbankene signaliserer rentekutt?

Etter min mening viste forrige uke at markedene liker rentekutt, men de hater handelskrig mer enn de liker rentekutt.

1 Like

1 Like

VIX bounce bang on pÄ 12, nÄ gÄtt 83% fra low

3 Likes



Ny runde i lĂžpet av uka?

4 Likes

Blir kniven fanget med fin rekyl, eller vil det faktum at USA nÄ har gitt Kina status som currency manipulator gi nytt svar fra Kina i lÞpet av en dag eller to?

Jeg tror det er litt tidlig Ă„ fange kniven i morgen (tirsdag), men det er gode muligheter senere i uka. Er vel bare Ă„ fĂžlge med.

Brent tester $60 nÄ, og jeg ser i hvert fall pÄ chart at det ett stykke ned til logisk stÞtte. Men jeg er veldig dÄrlig pÄ Ä spÄ utviklingen i olja, sÄ gidder ikke prÞve Ä gjette en gang om den skal ned eller opp.

GĂ„r rentene mot null snart?

Hovedindeks:

Mid Cap index:

Olje (brent):

Samlet:

Sterk korrelasjon i retning/mĂžnster, men effekten er ikke like stor i alle. Dvs, mĂžnsteret blir ganske likt for alle, men det er sterkere reaksjoner i oljen enn i mid cap indeks, enn i hovedindeks. Generelt sett.

SÄ kan man alltids diskutere om oljen pÄvirker indeks, eller om olje og indeks reagerer pÄ de samme tingene (handel, politikk, osv). Det er ikke noe jeg kan se som tyder pÄ at noe reagerer vesentlig fÞr de andre. De virker Ä reagere ganske synkront.

For meg ser det ut som om ting har kortsiktig bunnet ut, men pÄ lengre sikt er det ventet mer uro og mer problemer i mÄnedene framover. Spesielt perioden 1. september til 31. oktober er det en rekke ting som skal avklares.

FÞrst Þker tariffene 1. september, deretter vet vi om handelssamtaler avlyses (og i sÄ fall vil nok en permanent handelskrig begynne Ä prises inn). Det hjelper nok ikke at kongressen i USA er tilbake fra ferie 2. uken i september :slight_smile:

AngÄende brexit sÄ er det nok perioden etter 19. september som vil sette press pÄ EU. Fram til da kan sÄ vidt jeg har forstÄtt det UK velge Ä holde ett valg og la folket stemme over situasjonen. Skjer det sÄ har EU det meste pÄ Ä vinne pÄ Ä nekte Ä forhandle videre tror jeg. Da blir fort valget no deal brexit, fremforhandlet avtale, eller Ä bli i EU. Uansett vil EU ha mer Ä vinne pÄ Ä virke uinteressert i Ä forhandle fram til denne datoen. Presset pÄ EU vil nok fÞrst melde seg nÄr det blir avklart at det ikke blir en folkeavstemning om saken, ergo i andre halvdel av september og i oktober.

Skulle man fÄ en avklaring pÄ brexit, uansett hva avklaringen blir, sÄ tror jeg det er positivt. Usikkerhet er ofte mer negativt enn det meste fordi du ikke kan planlegge rundt det. Samme logikk kan i ytterste konsekvens gjelde handelskrig - at det er enklere Ä forholde seg til permanent handelskrig mellom Kina og USA enn stemningsendringer kontinuerlig som gjÞr at man ikke kan planlegge langsiktig.

Skulle gÄ Trump fÄ noen som helst avtale med Kina sÄ tror jeg han oppmuntret gÄr i gang med handelskrig med EU i hÞst. Det positive for EU sin del er at hvis det blir mer permanent konflikt sÄ kan faktisk republikanerne stoppe han fra Ä eskalere en konflikt med EU fordi det tross alt bÞr vÊre noen pÄ hÞyresiden i USA som forstÄr at det er bortimot politisk selvmord Ä fÄ en resesjon fÞr valget.

7 Likes