Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Kan heller si vi er enig om å være uenig i NEL :slight_smile:

Når alt kommer til alt, så handler alt om å tjene penger på aksjer :slight_smile: Er kun valgene vi tar som er forskjellige :slight_smile:

Lykke til :slight_smile:

1 Like

Har ikke tapt en krone i NEL, så akkurat det kan du slå fra deg med en gang :slight_smile:

Det som fikk meg til å selge NEL tidligere i år var gjentagende kostnadsoverskridelser på Q fremleggelse knyttet til “noen prosjekter”, gir en dårlig magefølelse på prosjektstyringen. Kombinert med lite vekst i eksisterende markeder. I tillegg syntes jeg de har vært lite aksjonærvennlige ved flere anledninger. Fjerning av lock-up, ny emsisjon på 5,45 når de sa at finansene var i orden ved forrige emi etc.

Håpet ligger vel i Nikola (finansieringsrisiko i dagens marked?), Yara kontrakt og muligens større leveranser av hydrogenstasjoner til Korea.

1 Like

Blingset litt på forrige innlegg. MW som reduserte shorten. Håper og tror de fortsatte å dekke seg inn i dag. The force is strong with this one!

1 Like

Utfordringen for NEL: Er momentumet på batteri blitt for stort?

image

image

1 Like

Helt klart noe som må tas i betraktning, men jeg tror ikke batterier er løsningen innen tungtransport og maritim sektor. For noen samband vil batterier være greit.

En annen faktor er kapasiteten hos kraftleverandørene. Dette blir svært sjeldent nevnt, men selv med mange elbiler på lading byr dette nå på utfordringer visse steder. Hvem skal betale for oppgraderingen av strømnettet? Det er oss gjennom økt nettleie. Kraftselskaper sammen med bank og forsikring taper ikke penger. Det skyver de over på forbrukeren.

Når dette er sagt, så tror jeg Nels største potensielle suksessfaktor ligger i Power2X. Altså erstatte karbonbasert industriell hydrogen (metan) med grønn hydrogen fra vind og sol.

Her har de allerede startet piloter på grønn ammoniak (yara) og hydrogen som erstatning for kull på stålverk (Hybrit) Forbruket av hydrogen er enormt innen industri, men du tenker ikke/er ikke klar over alle bruksområdene. Potensialet er enormt!

Kommer Norge etter (noe de bør og gjør) med havvindmølleparker, så vil vi kunne få en enorm kraftproduksjon her til lands. Bare se hvordan hollenderene, danskene og britene bygger ut sørlige Nordsjøen. Denne uken signerte Ørsted og Itm power kontrakt om mulighetsstudie om hydrogenproduksjon fra havvind på engelsk sektor. Britene har forøvrig en klar hydrogenstrategi.

Blir spennende å se hvilken retning fremtiden tar!

4 Likes

Nå vil vel veldig mye av hydrogenproduksjonen i norge skje med energi levert fra strømnettet da, men joda, en god del steder er det veldig relevant.

Jeg håper og tror at vi får økt grønn produksjon med havvind fra områder som Utsira Nord i kombinasjon med noe slikt:
http://hyon.no/wp-content/uploads/2019/06/HYON-Press-Release-english-June-2019.pdf

Eller produksjon fra innestengt kraft som på Raggovidda, små fossefall hvor statnett ikke vil bygge infrastruktur (eks Rullestad innerst i Åkrafjorden) og overskuddskraft fra vind nattestid.

Man blir ikke profet i eget land, så Nel må nok fortsette sitt arbeid ut av Norge. Dessverre så evner ikke norske politikere å utvise gangsyn, og tror batterier er løsningen på alt.

Dette har nok ikke sammenheng med fredagens melding da dette er en PEM elektrolysør, men dette har ikke blitt meldt. Likevel er Exelon et “large energy company”
Ikke internasjonalt som det står i børsmelding.
Jeg har håpet på melding ang samarbeid med Ørsted, men de meldte om avtale med ITM Power tidligere i uken, så da tviler jeg litt på at det er de. Et godt alternativ tenker jeg er Engie. Det blir ren spekulasjon fra min side. Det kan like godt være en av de tradisjonelle spillerene som f.eks. Shell

Exelon er likevel ingen miniputt:

### Working across the energy spectrum​

​​​We are a FORTUNE 100 company that work​s in every stage of the energ​​​​y business: power generation, competitive energy sales, transmission and delivery. As the nation’s leading competitive energy provider, Exelo​n does business in 48 states, D.C., and Canada and had 2018 revenues of $35.9 billion​​. We employ approximately 33,400 people nationwide.​​​​

### The Exelon family of companies

Exelon’s family of companies represents every stage of the energy value chain. Exelon’s six utilities deliver electricity and natural gas to approximately 10 million customers in Delaware, the District of Columbia, Illinois, Maryland, New Jersey and Pennsylvania through its Atlantic City Electric, BGE, ComEd, Delmarva Power, PECO and Pepco subsidiaries. Exelon is one of the largest competitive U.S. power generators, with more than 32,000 megawatts of nuclear, gas, wind, solar and hydroelectric generating capacity comprising one of the nation’s cleanest and lowest-cost power generation fleets. The company’s Constellation business unit provides energy products and services to approximately 1.8 million residential, public sector and business customers, including more than two-thirds of the Fortune 100.

Mer Power2X @Savepig :slight_smile:

Litt i overkant useriøst av en moderator?

De eneste tårene jeg gråter er over småaksjonærer som kommer til å bli buttf*cked til dem blør…

Jeg er ikke akkurat av den risiko averse typen når det kommer til trading. Men akkurat NEL der tør jeg ikke trade. [spoiler]
Enhver posisjon er for lang. Siste tidens bevegelser der volatiliteten stiger og stiger

Regner med det er som booster stagene til SpaceX, den kommer ned igjen, pent og pyntelig, etterhvert som batteri utviklingen gjør at hydrogenet sviker ut av ballongen og blir til en luftig drøm.
[/spoiler]

1 Like

Før en avviser NEL, bør en ha i bakhodet at selskapet er en het potet i industriell sammenheng

1 Like

Det er vel en av de få tingene jeg liker med selskapet. (industriell bruk, som erstatning for karbon i smelteprosses oksidasjonsreduksjon vil jeg tro. Litt usikker på hvordan “produktet” vann skal oppføre seg i et smeltebad, men det er vel det de skal finne ut)

Det kan få meg til å snu fra permabear en vakker dag. Så blir det et spørmål om teknologisk edge og beskyttelse, en hver mann i hvit frakk og hans laboratorie mus kan strengt tatt spalte vann til hydrogen og oksygen, så hva er unikt i NEL?

NEL er flinke på at de er offensive på å komme opp i volum, og det kommer til å bli ekstremt viktig.

Djiiisus. Gidder du la være å uttale deg når du ikke aner hva du snakker om…??

Det er tross alt småprat, så jeg kan “fantasere” så mye jeg vil. Jeg foreslår at du opplyser eller korrigerer istedet for å bli prippen.

Siden du har peiling, så får du avklare denne problemstillingen jeg ikke har aning på. Hydrogen Embrittlement https://www.totalmateria.com/page.aspx?ID=CheckArticle&LN=EN&site=kts&NM=206

Jeg må si at når jeg leser dette “jammen hydrogren vil aldri funke fordi metallet blir så sprøtt”, så minner det meg mest om den “Det finnes ikke noe system!”-reklamen.

Embrittlement er noe man har gode modeller for å kontrollere som det er. Det man forsker på nå er å gjøre det enda bedre og billigere, for å gjøre økonomien i dette enda bedre.

Tror du denne gjengen sitter og bare “Å SKITT NEI METALLET BLIR SPRØTT DET HADDE VI ALDRI TENKT PÅ!!!11”

Tror du blander kortene her.
Jeg har ikke peiling på hvordan du produserer stål, og hvilken påvirkning hydrogen har på kvaliteten, men sett i perspektiv av hydrogen som en industrigass i stålproduksjon, så er tanken at hydrogen skal erstatte kull. Lykkes Svensk Stål (SSAB) med HYBRIT (kull erstattet med hydrogen) er potensialet enormt. Stålindustrien er en av de største, om ikke den største, industrielle utslippskilden av CO2. Får grønn hydrogen bare en pitteliten del av denne kaken er potensialet enormt. Det samme gjelder ammoniak, tynne ut gass til koketoppen til europeere, kjøle atomkraftverk, drifte tungtransport, malingsproduksjon, glassproduksjon, and it goes on and on and on… Forskjellen nå fra tidligere hva gjelder hydrogen er at “major players” melder seg på i industriell skala. Det kan bli enormt!

1 Like

Selvsagt har de tenkt på det / kan alt fikses. Men hvor mye penger må du hive på problemet. Men jeg skal holde meg langt unna aksjen og NEL trådene. Så slipper vi rauting i fjøset.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2019/09/03/6952521/meglerhus-lofter-nel