Biler bør ikke bety så mye for NEL. Og hvertfall ikke biler i Norge.
Bortsett fra aksjekursen i norge om bare norske imvestorer kjøpte.
Da ville det muligens blitt priset som et feilet spetalentakeover-ready konkursbo. Ikke som et spetalen-startet vekstselskap som idag.
NEL kommer nok til å få flere og flere konkurrenter ettersom de kommer til å slite med å levere kvanta som trengs til Nikola, Yara, mulig Hydro, Power2gass o.l.
H2 nettverket til de forskjellige industriene og transportselskapene vil på sikt lage et nettverk flere og flere biler kan eller energistasjoner kan benytte.
Og da lenge etter mye annet allerede bruker H2. Og bensin og dieselbil innkjøpt og drivstoffavgifter skyter i været, tar H2 sin andel av privatbilismen.
På den tiden kan batteriteknologien ha gjort at de kun benytter lett tilgjengelige billige «utømmelige» ressurser i batteriene, som danner en vekt/distanse ratio 2x så god som i dag.
Om ikke tar H2 en større andel enn tiltenkt i overstående avsnitt
But who cares. NEL har offentliggjort planer for ny og større fabrikk 2 ganger før den er blitt startet og det stipulerte behovet til kundene er fortsatt ikke dekket. Nå har de i alle fall en lokasjon med plass til å utvide kapasiteten til dagens stipulerte behov.
En ting skal jeg si om privatbilmarkedet. Jeg fyller aldri bensin på en unox stasjon igjen om de trekker seg ut av H2 satsningen. Og det gjelder hvertfall for 10år