Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Jeg trodde du mente overgang til hydrogen når du skrev ovenstående.

Er det noen her som kan se 20 nivå på ordreboka?

Prøv lenken her:

1 Like

Er vel heller at bilmarkedet fort er det første du tenker på når det kommer til “kampen” mellom hydrogen og EL.
Og akkurat i den debatten tror jeg flere har problemer med å se hvorfor en effektivitetsmessig dårligere teknologi skal kunne vinne terreng all den tid batteri utviklingen går i retningen den går nå.

Nå skal ikke jeg påberope meg å være fan eller følge NEL og hydrogeneventyret spesielt tett, men hvilke andre store områder er det hydrogenteknologien får et bruksområde? Finnes det en grei oversikt over hvor NEL ser for seg markedet sitt om 10 år f.eks?

1 Like

Dette er mer generelt:

2 Likes

image

Synes denne var fin.

Mange (inkludert meg) er vel veldig på at hydrogenbiler er markedet til NEL, men for å ta dette eksemplet:
31,5Millioner tonn brukes til ammoniak produksjon pr år.
En Toyota mirai bruker 4,7kg hydrogen for en rekkevidde på 430km. Kjører man ca 20k km pr år bruker den altså ca 220kg hydrogen. Dvs at verdens ammoniakk produksjon tilsvarer 140millioner Toyta mirai, give or take.

2 Likes

Trodde båter og tungtransport var større marked enn personbiler?

Liten tvil om at tungtransport og industriell bruk vil være primærmarkedet for NEL de kommende årene.

1 Like

Enig. For Nel sin del ligger det nok an til at det er personbiler/kollektiv som vil innlede inntektsveksten i selskapet i første omgang, deretter tungtransport. Litt lenger frem i tid vil industrisatsingen virkelig slå inn og booste inntektene da dette er tyngre og mer komplisert å få implementert.

Personbiler? Den skuta er seilt for lengst. Spørsmålet er vel om tungtransporten også mister litt futten om det ikke kommer produkter på banen snart. El ferger er jo allerede i støtet her til lands, og kampen om tung transport langs vei blir jo litt av et oppgjør mellom Tesla og nicola.

NEL har jo uansett et stort potensialet innenfor de tradisjonelle bruksområdene til hydrogen. Det markedet er jo svært, og etterhvert som prisene på CO2 øker, blir det jo umulig for tradisjonell hydrogen produksjon å konkurrere med NEL på pris.

1 Like

Poenget mitt var å belyse hvilke ulike segment som vil kunne gi Nel inntekter og når man kan forvente det. En viss infrastruktur for hydrogenbiler er allerede etablert og dermed blir dette segmentet som vil gi inntekter først av alt, deretter muligens kollektivtransport. Tungtransport vil være neste inntektskilde og det kommer garantert (selv om Tesla også jobber med det), men litt frem i tid. Såvidt jeg har hørt er de første Nikola-lastebilene på veiene rundt 2021. Deretter vil man begynne å få inntekter fra industrier, men det vil være enda flere år frem i tid.

Edit: Jeg sier ikke at jeg tror markedet for hydrogenbiler kommer til å bli stort, men det vil bli stort nok til å gi Nel en viss inntekt. Jeg har personlig mest tro på at el vil dominere personbilmarkedet

Ser Toyota kommer med ny mirai i 2021 f.eks, hvor de estimerer 30k solgte PR år, og da hovedsakelig i Japan. Jeg tror ikke er mye å hente i det markedet.
https://arstechnica.com/cars/2019/10/the-2021-toyota-mirai-hydrogen-fuel-cell-car-has-more-luxury-less-ugly/?amp=1

Igjen høna og egget. Blir det bygd ut stasjonsnettverk for tungtransport i Europa vil det kanskje være forløsende for personbilmarkedet.

1 Like

I Norge tok elbilsalget av for alvor i 2011.
I tillegg til elektriske personbiler (194.900) og varebiler (5.292) er det også registrert 3.010 elektriske motorsykler og mopeder. Det er ved årskiftet registrert 42 elbusser, men det er ventet at antallet vil mangedobles i 2019. Elektriske lastebiler er heller ikke et vanlig syn så langt, med 13 registrert totalt i hele landet.

Ved utgangen av 2017 var det registrert 141.951 elbiler. Med 58.241 flere elbiler totalt i 2018 gir det en økning i elbilbestanden på hele 41 prosent fra 2017 til 2018.

Av andre nullutslippsbiler er det registrert 143 hydrogenbiler og 1 hydrogenvarebil.
Tenker hydrogen øker i samme takt i årene fremover ( neste 5 år) med Nicola og iveco lastebiler, personbiler, ferjer, tog, busser, anleggsmaskiner etc, og denne drivlinjefordelingen vil miste litt av de mørke farger

Jeg skjønner at du er skeptisk, men det virker som du tenker alt for svart-hvitt og i tillegg ikke har satt deg helt inn i markedsutviklingen for hydrogenbiler og hvilken posisjon Nel har opparbeidet seg.

For det første må man huske at slike hydrogendrevne personbiler vil bli solgt av flere aktører og over hele verden, ikke bare i enkelte land. I 2015 var det ca 950 millioner biler i verden. Om hydrogenbiler får en markedsandel på konservative 5% tilsvarer dette 47,5 millioner biler. Om Nel kaprer 5% av dette igjen er det fortsatt drøye 2,4 millioner biler som skal fylles. Dette er KUN personbiler og ikke hensyntatt økning i antall biler. Ekstremt simpelt regnestykke, men det setter hvertfall ting i perspektiv.

Det skal også nevnes at Nel er en kjent aktør i Europa, Sør-Korea, Japan og USA og man skal ikke se bort fra at de får en markedsandel på godt over 5% i flere av disse markedene.

2 Likes

Skal man bruke norge som et eksempel så er vel mer realistisk at sånn 0,01% av personbilmarkedet blir hydrogen.

1 Like

Hvordan kom du frem til det tallet?

Heldigvis handler ikke dette om Norge hvor vi har god plass, og de fleste bor i miniputtbyer i internasjonal målestokk. Godt utbygd strømnett, folk har parkeringsanlegg og garasjer.

Hva med internasjonale storbyer hvor areal er en knapphet? Hvor skal alle disse lade?
Hva om en millionby i India setter 1000 Tesla på lading? Går hele Punjab i svart? Hvem skal ta regningen med å oppgradere strømnettet?
I Norge er det veldig enkelt for da skyver kraftselskapene det over forbruker via nettleie samt at vi har veldig billig strøm. Er dette mulig i Europeiske land hvor strømmen gjerne er 3-5 ganger så dyr pr kilowatt allerede?

1 Like

Det kan godt være, men verden er enormt mye større enn lille norge, selv om vi mange av oss nordmenn ikke alltid klarer å innse det.

Nel er allerede veldig godt kjent innenfor hydrogenmiljøet i Europa og vil sannsynligvis være en av aktørene i en eventuell storsatsing der. I tillegg er de som nevnt også kjent i USA, Sør-Korea og til en viss grad Japan

Biler bør ikke bety så mye for NEL. Og hvertfall ikke biler i Norge.
Bortsett fra aksjekursen i norge om bare norske imvestorer kjøpte.
Da ville det muligens blitt priset som et feilet spetalentakeover-ready konkursbo. Ikke som et spetalen-startet vekstselskap som idag.

NEL kommer nok til å få flere og flere konkurrenter ettersom de kommer til å slite med å levere kvanta som trengs til Nikola, Yara, mulig Hydro, Power2gass o.l.

H2 nettverket til de forskjellige industriene og transportselskapene vil på sikt lage et nettverk flere og flere biler kan eller energistasjoner kan benytte.

Og da lenge etter mye annet allerede bruker H2. Og bensin og dieselbil innkjøpt og drivstoffavgifter skyter i været, tar H2 sin andel av privatbilismen.

På den tiden kan batteriteknologien ha gjort at de kun benytter lett tilgjengelige billige «utømmelige» ressurser i batteriene, som danner en vekt/distanse ratio 2x så god som i dag.
Om ikke tar H2 en større andel enn tiltenkt i overstående avsnitt

But who cares. NEL har offentliggjort planer for ny og større fabrikk 2 ganger før den er blitt startet og det stipulerte behovet til kundene er fortsatt ikke dekket. Nå har de i alle fall en lokasjon med plass til å utvide kapasiteten til dagens stipulerte behov.

En ting skal jeg si om privatbilmarkedet. Jeg fyller aldri bensin på en unox stasjon igjen om de trekker seg ut av H2 satsningen. Og det gjelder hvertfall for 10år :wink:

1 Like

Fin utvikling nå. Shorten dekkes inn ved dipper i kursen. Vi er på overtid på en skikkelig kontrakt. Kun det kan ta oss videre mot 9tallet ser det ut til.
Btw ser det ut som det ble dumpet 5 mill aksjer på tampen i dag. Hadde det ikke vært for det, så hadde vi vært over 8kr i dag.