Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

NEL - Småprat (NEL)

Slik jeg forstod meldingen selger han 4,5 mill av sin gamle aksjebeholdning på 11,77kr for å dekke skatt på salg av disse aksjene og kjøpet av de 6 mill nye aksjene til 3 kr. Altså - nettokjøp på 1,5 mill aksjer à 3kr

Spiller det noen rolle hvilken beholdning? Han løste ut opsjoner på 6 millioner aksjer for 18 millioner og solgte 4,5 millioner av de til nesten 53 millioner, han har nå igjen 2,7 millioner aksjer :slight_smile:

Hvor mye skatter man på opsjoner, vanlig aksje stats? Tar vel en grei gevinst også og sier litt indirekte at han ikke tror han får høyere kurs i nærmeste framtid?

Han må vel betale 46 % skatt på gevinsten i forhold til markedskurs, i tillegg betalte han ca 25 % av markedsverdien for opsjonene, så meldingene stemmer sånn noenlunde

Opsjoner i annsattforhold skattes som lønn om jeg husker riktig

1 Like

Ja, ser i etterkant at DN Investor journalisten er den som egentlig har tatt en short cut i beskrivelsen/oversettelsen her. Det har heller ingen stor betydning for min del - kun en observasjon.

Jeg synes det uansett var en unødvendig komplisert måte å legge det frem på, og som synes å ha som hensikt å villede mer enn å informere :slight_smile:

For en skandale å ta litt gevinst etter å ha levert en av de beste uttellingene i Europa selv om de har kjørt utallige emisjoner underveis og sikret selskapet finansiell runway i årevis fremover uansett om verdens børser går til 0.

2 Likes

Vel, mitt poeng var verken å kritisere NEL eller at han (eller andre) tar ut gevinst. Mitt poeng var kun at det var en heller finurlig måte å beskrive prosessen på, der målsettingen neppe var å levere utvetydig informasjon.

Var vel litt @Janno jeg kremtet til, synes det i norge er et voldsomt narrativ dette at ethvert salg tolkes som negativ tro på aksjen.

Det vil jo ALDRI være mulig å selge noe hvis det skal være sånn. :stuck_out_tongue: Tro det eller ei, men lederene i børsnoterte selskaper er ikke synske, og kan ikke nødvendigvis vite når markedet plutselig får det for seg å skyte kursen i været.

Vi hadde nettopp et solid innsidesalg fra to ledere i medistim, og kursen er jo gått fra 160 til 208 intradag på et par-tre uker etter det.

CFO i medistim solgte altså på 160, da tydeligvis fordi han ikke hadde tro på at kursen kunne gå noe mer, men så gikk den jammen meg 48 kroner opp fra den prisen.

image

image

Haha beklager men mente ikke at det skulle oppfattes som en skandale. Men at 2 stk velger å ta litt gevinst idag velger jeg å tolke som at det blir litt stille framover.
Sitter på sidelinjen, men heier på selskapet og hydrogen.

Clearstream vil helt sikkert bevise meg feil.

Markedsverdi over 20 milliarder.

Jaja, clearnstream har jo faktisk redusert også. 2x bom dær :sweat_smile:

Det skrives på Shareville om en investormail sendt ut fra Nikola hvor de bekrefter signert ordre på utstyr fra NEL med verdi i overkant av 30 millioner USD. Vi får se om det meldes noe i kveld eller i morgen! Den kanskje mest sagnomsuste fremtidige ordren på norske finansforumer kan endelig vise seg å materialiseres. Jeg for min del solgte NEL alt for tidlig og heier som siste skribent også fra sidelinjen. Grattis til dere som har sittet med hele veien her! :slight_smile:

2 Likes

En ordre på 300 millioner NOK er ikke akkurat mye for et selskap verdsatt til 20 000 millioner NOK.

1 Like

Enig i det, og tenkte det samme. Men to grunner til at jeg fant det verdig en kommentar:

  1. Jeg har lest så mye om denne Nikola-ordren at dette er en milepel for min reise med NEL (Selv om jeg er ute OG den ikke forsvarer selskapets prising)

  2. Kursen er i området ATH, og dette er en fin anledning til å gratulere de som har sittet på oppover. Og i og med at markedet ikke priser denne aksjen etter inntjening men etter forventning om fremtidig inntjening, så kan dette være en viktig milepel som kan øke børsverdien ytterligere i tiden fremover.

1 Like

På ingen måte, men hydrogen er voldsomt hot samtale emne om dagen. Spesielt i Europa, her i Norge virker det ikke som det vil bli satset noe særlig før kostnadene er redusert.

Og så sitter jo månelandingen til Stoltenberg friskt i minne her i landet, så skjønner at man vil vente til kostnadene er kommet ett stykke ned.

2 Likes

Husk at de skal selge hydrogen i flere år også da?

Hvordan løser de det med Nikola, de har vel garantert for gratis hydrogen ex antall kilometer på lastebilene? Mulig jeg husker feil…

Står noe om det nederst her:

https://nikolamotor.com/tre#motor-leasing

Veldig gøy! Har lettet meg på vei oppover, og ser vel nå en mulighet for 20kr intraday i nær fremtid. Det var mitt bullscenario i 2022-2023 når jeg kjøpte meg opp for 3 år siden. Sitter enda med en grei håndfull, så det har vært et eventyr av en investering!

2 Likes

Der var den:

3 Likes

Dette pluss en del til burde være bakt inn i kursen, men den skal nok videre…