Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Synes at John Fredriksen er litt rå han også :smiley: Det var jokeren til Bjørnene :rofl:. Geir Karlsen kommer vel fra et JF eid selskap, er vel kanskje han som fikk overtalt?

2 Likes

Jeg tror ikke vi skal rope halleluja, emi kurs kan umulig være over 100kr på en slik utvanning som dette og hvor kursen er så under trykk.

Videre så er jo John Fredriksen mer en garantist enn en som tegner seg, og Kjos effekten slo til. Ville han bruke navnet hans til å få med oss små? Jeg tror det er en mix

Jeg kan heller ikke se at IAG fortsatt er eller kommer til å forhandle med NAS i nærmeste fremtid. Dette var en veldig tydelig ærklæring om at NAS nå ser fremover for å bygge et litt mer kjedelig med mulig profitabelt lavprisselskap. Slik jeg oppfatter det. Det sto ikke på 50kr på budet for å sundet sånn når Kjos ender opp med å velge dette!

Men, mine tanker. Jeg har hvertfall solgt i dag. Da jeg virkelig tror utvanningen tar liv av «oss. Hvertfall på kort sikt.

2 Likes

Det ble sagt ganske klart i dag at NAS er åpen for konsolidering (ref Bjørn Kjos under pressekonferansen i dag).

Så mest sannsynlig blir det JV eller salg i nær fremtid.

Du har dessverre fått for vane å stille spørsmål og komme med kommentarer som absolutt er hersketeknikker, ja. Jeg er nok ikke den eneste som legger merke til det.

Jeg håper du legger det fra deg, mobbing er det nok av i samfunnet og jeg synes vi vi skal unngå det her på Tekinvestor.

Det at du her vrir deg unna eller forsøker å bagatellisere er dessverre ikke spesielt tillitvekkende. Ellers har du også mange gode sider og bidrar generelt bra på forumet.

Her er forresten innkalling i forbindelse med kapitalforhøyelsen:

Ekstraordinør Generalforsamling NAS.pdf (652,6 KB)

2 Likes

Av nysgjerrighet så skrev de jo at de ikke har aktive forhandlinger eller har dette i tankene nå, men er åpen for det om det skulle skje.

Men, hvorfor mener du at det kan skje oppkjøp i nær fremtid? Utvanning gjør jo det enda vanskeligere å selge for Kjos siden kursen er så mye lavere… og de pengene vil jo fort gå til å dekke Q4 og Q1

Jeg kommer nok aldri til å stoppe å stille spørsmål og det håper jeg ingen andre gjør heller. I dette tilfelle så er jo forhistorien en tilsvarende diskusjon i FB tråden hvor det konsekvent kun ble sett på tall og ingenting annet, man fikk en halv sannhet og et kursmål som var noe høyt. Fasit der ble at markedet ikke var enig fordi det var flere risk faktorer.

Nå skal det dog sies at Norwegian skiller seg ut som et vanskelig case å regne på , dette er jo også ekstremt tydelig når man ser på analytikerene, stor sprik og SEB har jo spådd 3 utfall. Merkelig nok er det få analytikere som har kommet med oppdatering etter emmisjonsnyheten idag. Er faktisk spent på hva de evt sier når de har fått summet seg.

Så til det vi egentlig diskuterte, om folk føler seg angrepet eller forsøkt svertet av det som faktisk er et ekstremt enkelt og ikke kritisk spørsmål bør de faktisk gå litt i seg selv. Uavhengig av hvem som stiller spørsmålet.

Under pressekonferansen i dag sa Bjørn Kjos at han håpet å få avklart JV i løpet av det første kvartalet i år. Alternativet er vel om NAS blir solgt.

Edit: Video fra pressekonferansen. Snakker om IAG og JV fra 06:00 ->

Det skal være sikkert og visst!
Har ingen anelse hvilken retning dette kommer til å ta de nærmeste dagene/ukene. Er både høy oppside og nedside. Tror uansett at når man er kommet noen måneder frem i tid så ser man at det var en bra inngang på dagens kurs. Men som du sa, utrolig vanskelig å bestemme seg for hva en skal gjøre.

Vi vet de har penger og arbeidsro nå, vi vet også at de har et kostnadsprogram på trappene som sansynligvis vil gjøre at de taper mindre og kanskje tjener penger.

Blir de kjøpt opp? aner ikke
Blir det joint venture? aner ikke

men vi har jo tredje alternativet, de fortsetter å vokse og starter å tjene penger.

men som nevnt litt lengre oppe, jeg gleder meg til boka kommer :smiley:

Sissener:
Tror ikke Fredriksen vil ta kontroll

Jan Petter Sissener er enig med Jarle Sjo. Han mener det er bra at Norwegian hentet penger, men han tror ikke det holder i lengden.

– Det er mange andre ting som skal på plass, men hvilke planer de har kan ikke jeg uttale meg om. De har fortsatt en sinnssykt høy gjeld, sier han.

– Hva tror du om Fredriksen? Skal han ta kontrollen over Norwegian?
– Det har jeg ingen tro på, men jeg tror han liker stressede situasjoner. Norwegian har vært i en stresset situasjon. Av det jeg vet John kan om luftfart, er det ikke stort utover det han kan om privatfly. For meg er han hvilken som helst annen investor, sier Sissener.

så lenge emisjonen var garantert allerede før jul, så var iallefall Fredriksen klar med sin garanti sum til en nesten dobbel kurs enn den vi har idag.

Jan Petter Sissener mener det er positivt at John Fredriksen bidrar når Norwegian henter penger.

– Det er i hvert fall ikke negativt. For alt vi vet kan han jo allerede ha kjøpt IAGs eierandel i selskapet. Vi får nok mer kunnskap om dette etter hvert, sier investoren.

– De har hatt for lite egenkapital og altfor mye gjeld. Med tre milliarder i ny kapital får man ordnet opp i mye, sier Sissener.

2 Likes

Sjokkerende tall i kveld:

Takk for oppsummering!.

Unntatt når folk poster bearish TA om funcom eller?

image

2 Likes

Tore trenger cash til å redde sitt eget selskap. Var i konkursmøte forrige uke, men klarte å hoste opp litt småpenger i siste liten.

Blir spennende å se om det blir en JV-løsning ila. første kvartal, hva emisjonskursen blir og hvem som er arvtakeren til Kjos. Har dere noen potensielle ledertyper i norsk næringsliv som kan ta over? Selv tror jeg det blir en utenlands aktør som kommer til å styre skuta… Kjos sa jo at han kommer til å gi seg iløpet av de neste tre årene…

Ser ut som han ønsker å splitte holdingselskapet slik at han får kontroll på sine Norwegian aksjer.

Nevner et par ting som ikke fokuseres så mye på:

  • Hedgen «dummet» nas seg uheldigvis helt ut på, førte til uforventende tap på ca 2 mrd på kort tid.

  • Kjos tjener mye mer penger om han ikke blir utvannet og legger inn 340 mill på en kurs som er mye lavere enn budene han har sett på bordet. For han og partnere er det jo mulighet til å få ekstreme rabatter…

  • Dersom du kan være long: USD/NOK som historisk sett er på ath nivåer, vil forbedre lønnsomheten til nas helt voldsomt dersom dette endres litt. Foregående perioder hvor USD/NOK var på nåværende nivåer var rundt en toårs periode i 2002 og 1985. Nå har det vært høyt i 3 år, og kan like så godt vare i 10 år til, men dersom man vender seg til kost på disse nivåene, og USD kost utgjør rundt 60%, vil en reduksjon i USD feks mot et mer normalnivå rundt 8,5-7 USD/NOK - vil kunne gi forbedring på 0-15% av kosten i dollar. 37 milliarder i kost i år. 60% utgjorde 22,2 mrd i usd kost i 2018, en kursendring til feks 7 vil kunne gi 3,3 milliard mindre kost. Dersom kostprogrammet FOCUS OG USD/NOK skulle fungere samtidig, samt at hedge posisjonene ikke driter seg ut, veksten avtar, JV, ulønnsomme flyene endres til lønnsomme ruter(- kost + inntekt(dobbeleffekt) kan bunnlinjen til nas switche helt ekstremt.

4 Likes

Et punkt du har glemt, om storeulv ( fredriksen) er alliert med Kjos. Så vil de jo få kontroll på ekstremt mange % av stemmene, dersom emisjonen skjer.

1 Like

Kan det være mulig at Fredriksen kjøper aksjene som IAG har planer om å selge?