Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Det er jo interessant informasjon.

14 Likes

Veldig. Er bare så irriterende at de ikke kjørte emi i intervallet 60-80… tenk hva de kunne fått til med egen pipeline om de hadde 3-500 mill ekstra på bok.

3 Likes

Er det normalt at man varsles på forhånd om at en patent kommer til å innvilges? Mulig jeg husker feil, men tidligere har de vel børsmeldt når en patent er godkjent? Kan det være noe mer som ligger bak her? :face_with_raised_eyebrow: Uansett kanon at de får patentert, veldig bra jobba! :fireworks:

7 Likes

Får mer og mer tro på at PCIB kan få til en ganske sterk avtale, så godt beskyttet som de begynner å bli IP-messig. De begynner å overbevise en gammel ringrev. :+1:

8 Likes

PCIB har ikke for vane å melde patenter så dette er stort!

5 Likes

Nei, det er ikke for vane å informere om dette før de har fått patentet. Men det er ofte noe man gjør når man er i forhandlinger med noen. Det hever nemlig prisen :smile:

50 Likes

Absolutely

11 Likes

Er det ikke så enkelt som at PCIB har fått info om at patentet vil bli innvilget av myndighetene, og de børsmelder dette pga de mener det er børssensitiv info…

6 Likes

@Bonusfrelst, de har aldrig tidligere været særlig optatt av å melde patenter, og i de fleste tilfeller har dette ingen påvirkning på kursen. Dette melder de etter min mening ikke nødvendig vis til markedet, men til AZ.

Hvist det ikke var fordi det var viktig, så kunne de jo bare vente til de fikk patentet i April.

Pcib sitt fantastiske teknologi og patentbilotek er en stor den av den værdivurdering som ligger i Pcib.

Som jeg har påpeket tidligere så er det alltid en stor sansynlighet for oppkjøp når BP går igang med forhandlinger med et lite selskap. Dette er helt etter boken i en oppkjøps forløp. Due dilligense er gjort, man har satt en initial pris, og nu hæves denne med nye patenter.
Jeg kan ta feil, men jeg syntes at lukter :champagne:

37 Likes

Har ikke så lang fartstid her, men hvordan har innvilgelse av andre patenter vært meldt? PCIB har vel fått godkjent en flokk med patenter de siste årene?

EDIT: Ble egentlig besvart samtidig i innlegget over…

2 Likes

Vidt meg bekjent har de kun børsmeldt de to siste patentene. Før den tid ingen børsmeldinger

2 Likes

Slik jeg forstår det, så er det dette patentet det er snakk om:

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=US212446049&tab=NATIONALBIBLIO&_cid=P12-K88ICL-67717-1

Dette er først og fremst et patent for PCI sammen med sjekkpunkthemmere. Det er først i beskrivelsen at TLRs blir nevnt:

“The present invention relates to a method of vaccination or immunisation involving the use of a photosensitizing agent, an antigenic molecule, e.g. a vaccine component, a checkpoint inhibitor as defined herein (and optionally a ligand for a Toll-like receptor (TLR)”

Hvorfor nevnes kun TLR så i børsmeldingen? Enten så betyr det at de ikke har fått innvilget delen med sjekkpunkthemmere, eller så betyr det at TLR er så viktige at det er dette de vil fokusere på nå i meldingen. Det kan være at PCI med CPIer også er dekket av et annet patent?

20 Likes

Helt enig! I januar ble PCIB også informert om at et annet patent som kommer til å bli innvilget, men dette har de ikke kommunisert noe om, så patentet nå er definitivt viktigere.

EU-patentet som kommer “any day” now:

15 Likes

Dersom publiseringen av dette patentet er begrunnet i det forholdet at det er viktig info i forbindelse med pågående forhandlinger med AZ så indikerer kanskje dette at avtale kan være nær forestående ?

4 Likes

De har vel fått en god del pepper for at de ikke børsmelder patenter, så tror mange liker så se en mer fremoverlent ledelse på dette feltet.

3 Likes

Fra patentet:
“In a preferred embodiment of the present invention the CpG oligonucleotide is a type C CPG ODN, of 18-27 bases with a palindromic sequence of 10-14 bases and a phosphorothioate backbone. Particularly preferred is ODN 2395”

ODN 2395 forstår jeg som å trigge en immunrespons som går på B-celler og mot bakterier:
https://www.invivogen.com/odn2395-all

Videre fra patentet:
“In one embodiment in which a TLR ligand is used in the method, the TLR ligand, for example a CpG oligonucleotide or an imidazoquinoline compound, an LPS or a poly(IC) molecule as defined herein is administered separately from the antigen, for example in a separate formulation, e.g. a cream or gel, or systemically, e.g. via oral administration (for example with resiquimod)”

Nå spekulerer jeg veldig høyt og fritt(!), men jeg tror kanskje det de ser for seg her er bl.a. en antibakteriell krem.

Og så tar vi denne spekulasjonen enda et hakk opp: AZD8601 til bruk mot diabetiske fotsår er i det klinisk forsøket administrert som “injection of AZD8601 in forearm skin”. Men er det utenkelig at mRNA med en effektiv leveringsløsning ikke kan smøres rett på sårene? Å kombiner dette i den samme kremen med noe som har antibakterielle egenskaper som også forsterkes av den samme lysbehandlingen? I så fall blir jo PCIB fullstendig uimotståelige for AZ! :wink:

45 Likes

Yes, flott funnet. Det ser det ut til.
Er det Galderma som producerer denne krem?

Jeg fant den, det er Galderma https://en.wikipedia.org/wiki/Resiquimod

3 Likes

Ja, men det er vel i tilfellet systemisk med “oral administriation”. Hva heter det når du tar det utenpå huden? extradermal?

2 Likes

Jeg ser at den brukes som immun ajuvanc i forbindelse med melanoma vaccine

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30520800 og den aktiverer
antigen-presenting cells.

Det kan bli en solid coctail sammen med fimaVacc.

Du kan raskt få rett her :slight_smile:

20 Likes

TLR9 er en immunreseptor som binder enkelt-trådig DNA som kan stamme fra både virus og bakterier. Reseptoren finnes særlig i en type immunceller kalt plasmacytoide Dendrittiske Celler, der viktigste oppgave er å å produsere cytokinene av type I Interferon (IFN). Type I IFN har som viktigste oppgave å signalisere til immunforsvaret som helhet at en infeksjon er på gang.

Det betyr at aktivering av TLR9 med CpG er bredspektret samt er første del hvordan immunforsvaret til slutt kan få bukt med infeksjoner.

Som tillegg til Vacc er det riktig lurt siden det er enkelt-trådig DNA, hvilket er svært stabilt. I tillegg er det allerede i markedet.

48 Likes