Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Ny oppdatering på AZD8601 fra Moderna/AZ. Ikke noe nytt i teksten forsåvidt, men noen interessante bilder jeg ikke har sett før. Skulle veldig gjerne hørt fra en kardiolog om det er mulig å følge opp med lys på de punktene som blir vist her. Men at det er veldig lett å forestille seg lys etter injeksjon på den underarmen som har fått fire skudd med naked mRNA er sikkert!

https://investors.modernatx.com/static-files/c65fc37f-5528-478d-823d-10458749058b

37 Likes

Et par av bildene er fra denne helt nye artikkelen som er skrevet av PCIB sin nye CMO gamle professorkollega Vesa Anttila:

Og så er det jaggu en ny artikkel om diabetes(sår!)-delen også. Ny analyse av de gamle prekliniske forsøkene - altså forsøkene jeg tror ble replikert med PCI før jul:

https://ascpt.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/psp4.12516

45 Likes

Det estimeres at et sted mellom 9,1 og 26,1 millioner diabetespasienter verden over utvikler diabetiske fotsår hvert år. og tallet er økende. Gigantisk marked dette.

9 Likes

Hvor gode er tallene?

2 Likes

Jeg kan gjenta denne:

Jeg gjorde noen raske søk og en veldig enkelt regneøvelse på inntektspotensiale for diabetiske fotsår. Blir helt svett. Korriger meg hvis jeg tenker feil her.

245 mill i verden (2017) har diabetes. 15% av de med diabetes anslås å få diabetiske fotsår. En svensk studie har vist at behandlingen av et diabetisk fotsår koster mer enn 150.000 norske kroner. Tar en et konservativt anslag i at 10% av verdens befolkning (vesten + pengesterke asiatiske land) er aktuelle for behandling blir potensialet for inntekt på svimlende 550 mrd NOK totalt!

I 2045 anslås det at 630millioner får diabetes…

https://www.idf.org/aboutdiabetes/what-is-diabetes.html?gclid=CjwKCAjwqpP2BRBTEiwAfpiD-7Wf9JyfkapiDUu_Q41xwqtFMK4p43A3NInXfk5CSwBomi0QEbvm0xoCcuwQAvD_BwE 2

11 Likes

Eminente @Gunnersaurus har vært på ferde igjen;

7 Likes

Ved åpen hjertekirurgi/CABG så kan man lyse opp injeksjonspunktene i hjertet for hånd, like lett som man kan lyse på punktene på underarm. Forskjell er vel at under hjerteoperasjon så har man ikke all verdens med tid på seg, mens man på underarmen kan lyse lenge, jfr PCIBs lyskilde-device for hud. Hilsen kardiolog in the making

47 Likes

Takk for svar - fantastisk forum dette!

Ja, da kan det vel funke da! For det er "30 injections per patient on a single occasion […] during Coronary Artery Bypass Grafting Surgery.

17 Likes

Flere spørsmål til den kommende kardiologen @Smania :

Det må gå en viss tid mellom injeksjon av TPCS2a+mRNA og belysning. I FimaNAc-patentet står det:

“The time of incubation of the cell(s) with the photosensitising agent (i.e. the “contact” time) can vary from a few minutes to several hours, e.g. from 30 minutes to 4 hours, preferably from 45 to 90 minutes.”

I det pågående forsøket så injiseres medisinen på slutten av operasjonen:
“AZD8601 3 mg, 30 mg or placebo is administered as 30 epicardial injections in a 10-minute extension of cardioplegia”

Hvor lang tid tar en typisk CABG? Vil det være mulig å injisere i hjertemuskulaturen tidligere i operasjonen, og belyse helt på slutten tror du?

Selve belysningen varer ikke så lenge:

“Generally, the length of time for the irradiation step is in the order of minutes to hours, e.g. preferably up to 60 minutes e.g. from 15 seconds to 60 minutes, preferably from 0.5 to 12 minutes, preferably for 4 to 6 minutes.”

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2019145419&tab=PCTDESCRIPTION&_cid=P22-KB2J41-72682-1

Blir kanskje litt nitty-gritty dette, men jeg tenker sånn at vi har en, to elller “mange” indikasjoner som er aktuelle for AZ. Og dersom det er “mange”, så vil ikke AZ ønske lisenser, men noe mer omfattende. Og dersom begge disse indikasjonene med AZD8601 er aktuelle, så er vi sammen med den opplagte innen onkologi på “mange”.

27 Likes

Det er vel ikke noe problem å gi amphinex systemisk før operasjonen og så virkemiddelet og lys under operasjonen?

8 Likes

Det har du sikkert helt rett i!

5 Likes

I och med ischemin i infarktområdet borde det kanske hamna mindre amphinex i området jämfört med normalt vaskulariserade områden på grund av försämrat blodflöde. Kanske räcker systemiska administration pre-op?

Tänker att det kanske därför kan injiceras lokalt i början av operationen tillsammans med Astras AZD8601 och i slutet av operationen belysa infarktområdet.

8 Likes

Og man har altså 45 minutter mellom der?

Det er altså først og fremst AstraZeneca sin medisin, ikke Modernas - hence the AZD :wink:

3 Likes

Man har längre än så.

Från Mayo Clinic:

Coronary bypass surgery generally takes between three and six hours and requires general anesthesia. The number of bypasses you need depends on where in your heart and how severe your blockages are.

Beroende på hur länge hjärtat är “frånkopplat” man har tid att injicera både mRNA och Amphinex och få det in i endosomerna och sedan belysa dem för att få ut dem i cytosolen under operationen som jag tolkar det med operationstiden, tiden för molekylerna att tas upp och sedan släppas ut.

Endocytosen går olika snabbt i olika celler, vet inte exakt hur det ser ut i hjärtat, har för mig att Bergh nämnde nått om endotelcellerna o Radium 104, ska lyssna igen.

@Smania får gärna rätta ev. felaktigheter.

12 Likes

Nå skjønner jeg at du helst skulle fått hørt med en thoraxkirurg, og ikke en blivende kardiolog, men jeg skal gjøre mitt beste.

CABG/ACB-operasjon varer flere timer, kanskje 2-4 t når det går knirkefritt, men kanskje bare 1-2timer brukes til kirurgi direkte på hjertet. Nå er jeg ikke thoraxkirurg, så jeg skal ikke gå for mye inn på det operasjonstekniske. Prinsipielt er det ikke noe problematisk å sette injeksjonene i starten av kardioplegien. Man ønsker å sette nåler inn i hjertet når det står i ro, og derfor gjøres det etter kardioplegi er startet og hjertet står i ro. Så har man et vindu på kanskje 60 min eller mer før man skal lukke, og belysning må være gjort.

Problemet her er at kardioplegi induserer en lavere metabolisme hos hjerteceller, tid uten oksygen. Hjertet må jo stå i ro for at man kan sette mange injeksjoner inn i det. For å stoppe hjertet, kardioplegi, så brukes ulike løsninger, og ofte kjøles hjertet ned. Poenget er at hjertet skal tåle lang tid, timer, uten ekstra oksygen. I en slik tilstand vil sannsynligvis ikke endocytosen være lik slik den er i en normaltilstand, siden endocytose er energikrevende, og hjertet under kardioplegi er i en spesiell tilstand med lav metabolisme. Man kan derfor ikke forvente at opptak i cellene vil være tilstrekkelig til at det er noe poeng å belyse, selv etter 1 time. Jeg har derfor ikke noe tro på PCI ved åpen hjertekirurgi og bruk av kardioplegi.

Men dette er såklart gjetting fra min side. Hypotesen kan vel fint testes ut i en av AZs lab’er med dyrehjerter…

30 Likes

Takk for en milevis tilstrekkelig kvalifisert gjetning!

Men da er kanskje @busk1 sitt forslag om systemisk administrasjon noen timer før likevel en mulighet? Om pasienten lever, så går det jo nødvendigvis en del blod gjennom kranspulsårene?

8 Likes

Siden AZD-8601 er mRNA så må den vel inn i cellene for å virke? Kommer den inn på en annen måte enn ved endocytose? Hvis den må bruke endocytose for å trenge inn så kommer de altså til å mislykkes om argumentet ditt holder. I motsatt fall så kan kanskje PCI hjelpe med å forsterke opptaket.

4 Likes

Uten PCI så skjer det vel etter operasjon.

3 Likes

Ja, det kan hende at det de injiserer blir i vevet lenge nok til at hjertet kommer igang. Godt poeng. Jeg vet ikke.

1 Like

Passer kanskje bedre her

@Investor med et vanvittig spennende funn på chatten! Det graves godt om dagen!:wink:

Skulle tror et innovativt BP vil finne pci/sci teknologien spennende før eller siden om ikke AZ agerer nå snart.

Science Repository

Ultrasonic Activation of the Sonosensitizer Fimaporfin Enhances the Efficacy…

Activation of sonosensitizers via focused ultrasound, i.e., sonodynamic therapy, has been proposed as an alternative to light-activated photodynamic therapy for the treatment of a number of conditions from cancer to bacterial infections. The use of…

Fimaporfin mediated SCI of BLM significantly increased its efficacy several folds. The  values obtained showed a significant degree of synergism of BLM-SCI compared to SDT, FUS activation of BLM or BLM alone. The noninvasive nature of FUS has the potential to lower drug concentrations and the possibility of repetitive fractionated treatment lowering the toxic side effects of chemotherapy. Unlike light-based treatment modalities, SCI is not limited by the poor tissue penetration inherent to light transmission.

35 Likes