Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech Småprat (PCIB)

Gap-opp gjennom skyen i dag. Det er jo ganske morsomt da :wink:

8 Likes

Intradags stigende triangel. Får vi et brudd opp fra denne formasjonen snart?
image

3 Likes

Vi får se, mye til salgs her :slight_smile:

2 Likes

God gang her i dag, liker utviklingen :heavy_dollar_sign:

4 Likes

Ikke hatt tid å tulle med børs i dag, hyggelig å se dagens spennende utvikling! =)
Per Walday har vel uttrykt seg slik at det er forventninger til pp2 avklaringer som en kan anta kommer denne uka tross alt. I hvertfall oppdatering rundt.
For min del er tiden inne for å sitte rolig i båten å huske min mer langsiktige strategi, å ikke gjøre som med NANO for ett år siden når den lå på 27.

4 Likes

Jeg har troen på PCI Biotech som case og er derfor også aksjonær i selskapet. Jeg syns PCI-teknologien er veldig spennende, spesielt siden det som teknologisk plattform potensielt kan benyttes innenfor en rekke applikasjoner mot en rekke sykdommer (jf. Fimachem/Vacc/Nac). Foreløpig har jeg fokusert mest på FimaChem og FimaVacc, siden jeg syns FimaNac fortsatt er vel tidlig i utviklingen.

Fotokjemisk internalisering forklart

FimaChem
Det kliniske programmet som er nærmest å kunne generere inntekter for selskapet. Syns strategien om å gå for gallegangskreft er veldig spennende. Foreløpig har de veldig interessante klinisk data innenfor indikasjonen. Med svært overbevisende ORR innenfor kohortene som mottok høyest dose, samt tegn på en dose-respone effekt. Waterfall plotet fra Q3 nedenfor basert på 11 pasienter har ORR på 54,5% (CR = 27,2%, PR = 27,2%. I tillegg har pasientene i studiene høyere median OS enn to tidligere gjennomførte studier innenfor indikasjonen, som hadde median OS på 11,7 og 11,2 (ABCO2 og

En tidligere presentasjon fra høsten 16 viste at tumor respons rate(SD + PR + CR) for 10 pasienter var 80%, mens ORR var 50%.

Kohorten som mottok høyeste dose av Amphinex hadde ORR på 57,1% og tumor control rate på 71,4%.

ABCO2 er en av studiene PCIB trakk frem i dagens børsmelding, ABCO2 hadde såkalt tumor control rate (CR+SD+PR) hos 81,4% av sine pasienter og ORR på 26,1%. I en systematisk oversikt som tok for seg gemcitabine + cisplatin for gallegangskreft varierte median OS fra 4.6 mdn til 11.7 mnd. ORR varierte fra 17.1% til 36.6%.

I en tidligere presentasjon har PCIB vist frem effektdata fra en subpopulasjon i ABCO2 som ligner på pasientene i PCIB. I denne subpopulasjonen er ORR kun 7,7%.

Det er store forskjellen i ORR i ABCO2, mellom den totale studiepopulasjonen og subpopulasjonen, som ligner på pasientgruppen PCIB har behandlet i sin fase 1 studie. Dette kan muligens være et tegn på at pasientgruppen i PCIB sin studie er vanskeligere å behandle enn . Likevel har altså PCIB bedre ORR og median OS enn ABCO2 uavhengig om en kun ser på subpopulasjonen fra ABCO2 eller hele pasientpopulasjonen. Det er ingen tvil om at det lille vi har effektdata fra PCIB er meget spennende. Det er likevel viktig å ha en del momenter i bakhodet:

  • Dette er forskjellige studier med ulike studiedesign som har behandlet ulike populasjoner, så sammenlignbarheten er begrenset.
  • Antall pasienter er veldig lavt
  • Det er 5 pasienter som hadde tumores som var radiologisk ikke-evaluerbar. Det lave antall pasienter gjør at disse pasientene ville hadde stor påvirkning på ORR.

Det lave antallet pasienter i studien gjør at teknologien h et mye tynnere kliniske grunnlag før pivotal fase 2, enn for eksempel Nano. Det er heller ikke sikkert om selskapet vil få klarsignal fra regulatoriske myndigheter for igangsettelse av pivotal fase 2 studie basert på dagens kliniske data. Status for pivotal fase 2 studie samt framtidig finansiering av FimaChem ville være kritiske momenter for selskapet. Ut i fra selskapets egen guiding vil vi få en avklaring av dette videre regulatorisk løpet til FimaChem i løpet av 1H 2018. Dette vil nok ha stor effekt på aksjekursen, muligheten for videre finanisering av fimaChem og hvordan nåværende aksjonærer rammes av innhenting av ny kapital.

FimaVacc
Selskapet har kommet kortere i utviklingen av FimaVacc, men det er et klinisk program med et stort potensial. Tanken bak satsingen er at PCI skal muliggjøre bedre leveranse av kreftvaksiner. Terapeutiske kreftvaksiner virker gjennom aktivering av tumor-spesifikke CD8 T-celle. PCI skal muliggjøre en best mulig aktivering av disse T-cellene.

Kort om T-celler og biologien bak fimaVacc
T-celler er svært viktig for immunforsvaret vårt og kroppen vår har flere typer T-celler. To viktige typer T-celler er CD4 og CD8 T-celler.

CD8 T-celler kalles også for cytotoksiske T-celler, og dreper infiserte/dysfunksjonelle somatiske celler. Eksempelvis kreftceller eller virusinfisierte celler. Disse er regnet for å være svært viktig for den kliniske effekten fra kreftvaksiner.

CD4 T-celler kan tenkes på som hjelpe T-celler. Den utøver sin immunfunksjon gjennom å assistere andre immunceller. Dette innebærer blant annet aktivering av makrofager, produksjon av cytokiner og kjemokiner, rekruttering av immunceller, assistering i dannelsen av plasmaceller osv.

For at en CD8 T-celler skal aktiveres og utøve sin funksjon er den avhengig av at antigener presenteres av MHC type 1 som peptider. I kroppen har man to forskjellige klasser av MHC molekyler.

MHC klasse I molekyler:

  • Binder peptider fra intracellulære patogener i cytosol, f.eks. peptid fra virusprotein (Endogen rute)
  • CD8 T celler kan kun binde til MHC klasse I molekyler

MHC klasse II molekyler:

  • Binder peptider fra ekstracellulære patogener, f.eks. peptid fra fagocytterte bakterier (Eksogen rute)
  • CD4 T celler kan kun binde til MHC klasse II molekyler.

Dermed er man avhengig av at antigenet presenteres via MHC klasse 1 molekyler for å danne en CD8 T-celle respons. Det er her PCI kommer inn. Ved hjelp av PCI-teknologien kan antigenet i de endocytiske vesikkelen frigis og omdirigeres til cytosol. Dermed gjenkjennes det som et intracellulært antigen, og presenteres via MHC 1. Illustrasjonene fra “The Immune System” antigen prosessering for MHC 1/2.

image

image

Selskapet har tidligere presentert prekliniske proof-of-concept studier på FimaVacc. I disse studiene har de presentert at FimaVacc både enter lokaliseringen av antigen in vitro, genererer høyere andel av aktiverte antigen-spesifike T-celler i blod og milt, bedre terapeutisk effekt i tumor xenograft modeller. Jeg er ikke kjent nok med denne forskningen til å vurdere validiteten til den.
Det finnes minst to publikasjoner på FimaVacc:


FimaVacc oppsummert

PCIB gjennomfører for øyeblikket en fase 1 studie i friske frivillige. Denne studien er ment å klinisk validere FimaVacc i mennesker. Studien skulle egentlig vært fullført i 2017, men har blitt utsatt og er guidet fullført i 2H 2018. Status ved Q3 rapport var følgende:

Jeg anser FimaVacc som en veldig spennende plattformen, men dokumentasjon av effekt i mennesker mangler foreløpig. Ifølge selskapet tyder på preeliminære resultater på “T-cell enhancement at tolerable doses as well as early responses and high response rates”. Dette virker lovende, men foreløpig holder jeg meg avventende til faktisk kliniske data slippes. Jeg tror at den kommeriselle framgangen vil vente på seg til vi har klinisk data som validerer plattformen. Derfor har jeg liten tro på nye avtaler før 2H 2018 evt. 2019.

Oppsummert syns jeg plattformen er spennende, men vi trenger gode resultater fra den pågående fase 1 studien før vi ser kommersiell framgang. Utviklingen av kreftvaksiner er et veldig krevende felt og det kan tenkes at PCIB sin teknologien kan være et viktig verktøy for å generere optimale immunresponser. I tillegg tror jeg FimaVacc vil være avhengig av at kreftvaksiner under utvikling lykkes, slik at troen på kreftvaksiner sitt terapeutiske potensial opprettholdes. Hvis kreftvaksiner blir sett på som en “dead end” vil dette gå hardt utover FimaVacc sitt kommeriselle potensiale. Forhåpentligvis vil sjekkpunkthemmerenes inntog gjøre at flere kreftvaksiner utvikles og godkjennes.

Oppsummering
Det er fortsatt betydelig risiko igjen i PCIB som case, men også enorm oppside. Nettopp derfor anser jeg PCIB som et veldig spennende case. Selskapet trenger kun å lykkes med en av plattformen for å bli en økonomisk suksess. Foreløpig er PCIB nærmest å lykkes med FimaChem. Jeg vektlegger for øyeblikket FimaChem mest, og anser FimaVacc og FimaNac som ren bonus. God progresjon innenfor FimaChem de neste 12 mnd vil være avgjørende for å sikre videre finansiering av selskapet på vilkår som et mest mulig aksjonærvennlig. Av denne årsak tror jeg de neste 12 månedene blir helt avgjørende for selskapet. Selskapet har også opplevd forsinkelser/utvidelser av studiene sine for FimaChem og FimaVacc. Forsinkelser er aldri ønskelig, men i det lange løp tror jeg disse utsettelsene er av mindre betydning. De kliniske dataene som vil genereres i utvidelsene av FimaChem og FimaVacc er av en sånn art at jeg tror de er verd den ekstra tiden det tar.

Styrker:

  • Teknologisk plattform med flere bruksområder. Ikke nødvendigvis begrenset til spesifikke sykdommer.
  • Veldig spennende klinisk data fra FimaChem mot gallegangskreft.
  • Fleksibel teknologisk plattform. Kan tjene penger både på utlisensiering og intern utvikling av terapier.
  • Spennende prekliniske resultater for FimaVacc in vitro og in vivo.
  • Nok penger til å nåde kliniske milepæler i 2018.
  • 5 klinisk samarbeidsavtaler (4 innenfor FimaNac, 1 innenfor FimaVacc)

Risikomomenter

  • Lavt antall pasienter i FimaChem
  • Mangler klarhet i det regulatoriske løpet for FimaChem. Vi vet enda ikke om PCIB får lov til å gjennomføre en pivotal fase 2 studie. Dette er muligens det største risikoelementet for øyeblikket.
  • Mangler proof-of-concept studier for FimaVacc og FimaNac i mennesker.
  • Mer kapital nødvendig for å finansiere utviklingen av PCI-teknologien etter 2018.
  • Mangler kliniske samarbeidsavtaler. Alle 5 samarbeidsavtaler er fortsatt i preklinisk fase.
  • Hele pipelinen til selskapet er basert på samme teknologi.

Flere av risikomomentene vil bli klargjort i løpet av de neste 12 mnd. Hvis disse hendelsene går i selskapets favør vil det trolig ha en svært positiv effekt på aksjekursen.

Mye av teksten ble skrevet litt sent på kvelden, så teksten er til tider litt vel ufokusert. Hvis noen ser momenter som de syns er uklare eller feil er det bare å si ifra eller spørre. Hvis jeg får tid kan det hende jeg redigerer eller legger til nye momenter til teksten i løpet av morgendagen.

34 Likes

Tusen takk for en fantastisk oppsummering av caset. Dette var fornøyelig lesning!

1 Like

Imponerende @Boykie, takk igjen for et strålende innlegg!

Har selv benyttet høsten til å laste opp flere aksjer enn i Nano, til et lavere snitt. Satser på at denne gir meg større avkastning, ja risikoen er større.

1 Like

Pocket pivot i PCI biotech med bra breakout. Ser bra ut!

7 Likes

Takk for en meget god post @Boykie !

Vet du om i forhold til fimaChem, cohort 3 og 4, er det mer enn amphinex dose som skiller? Tenker om lystid og lysstyrke kan være en del av av hva som skiller cohortene?

Videre er det 6 personer som fimaChem studiet var ønsket utvidet med, derfor har PCIB satt opp utvidet studie med opp til 12 personer. Det er kun Cohort 4 som brukes, og da med behandling før første syklus, og femte syklus i behandlingen med Cisplatin og Gemcitabine. Kan det våre grunn til å tro på såkalt seamless design her mot en fase 2?
Eller er det at det er gjentakende behandling, mot at cohort 4 ikke tidligere var det, noe som er årsak til å avvise denne muligheten?

Litt vanskelig stoff dette, så vet ikke om jeg stiller dumme spørsmål nå. :joy:

2 Likes

Hvor er de næste modstandsniveauer?

Vi har intradag snudd på 30.00 i høst, så er vel litt psykologisk motstand der.
Ellers var vel 28-32 og 32-36 områder aksjen har bevegd seg i, da i perioden desember 2016 til 20. april 2017.
Så 30, og 32-33 og ~36 tror jeg er motstandsnivåer. Men det har kommet en del nyheter siden aksjen hadde de kursene sist, og PCIB er derisket siden den gang.

3 Likes

Motstand ligger på ca 27,50 som no blir testa. EOD
Neste er på ca 37,50. EOD
Kan være lurt å tenke på det som eit motstands område og ikkje eit konkret tall. Heller sjå på hvordan aksjen oppføre seg på disse områdene.

Støtte på fra 24 til 21. Ganske bra støtte her.

2 Likes

Du er ikke alene der! Solgte også Nano på 27,- kun dager/uker før toget stakk. Korriger meg hvis jeg tar feil, men det var vel i vente på Fase 3?

1 Like

Hadde første innkjøpet mitt i NANO på 27, og solgte solefornøyd på 33. Tradinga mi deretter på høsten 2016 i NANO alene hadde kurtasje på 9000 kroner, mye joggesko og lite oppgang i grunn.
Så prøver heller å sitte i ro med PCIB.

NANO har ikke børsmeldt deres oppstart av fase 2/3 enda. Men er nå ferdig med fase 1/2.
PCIB gjør et utvidet studie for fimaChem fase 1/2, men hva de ønsket til å starte deres fase 2(som de håper er avsluttende, lik NANO’s PARADIGME). Det utvidede studiet ble orientert for oss ikke skulle påvirke når oppstart av ny fase, men er altså for å verifisere dobbel behandling.

PCIB er hakk i hæl på NANO i utviklingsløypa. Siden gallegangskreft er en betydelig mer sjelden sykdom enn follicular lymphoma, og det ikke eksisterer noen godkjente behandlinger mot denne sykdommen, er det grunn til å tro fimaChem kan nå markedet før Betalutin.

Jeg sitter i begge med betydelige summer, og akter å gjøre det så lenge jeg har rom til å ha store deler av min økonomi på børs.

6 Likes

Sitter bare med en liten traderpott i PCIB, alt jeg har igjen nå er gevinst. Har kjøpt/solgt tre ganger, så hadde hatt ca samme antall aksjer, men null cash hvis jeg bare satt på aksjen. Av og til, så lønner det seg å ikke være redd for å bli stående igjen på plattformen. :slight_smile:

5 Likes

:+1:
Er ikke legg det der! Men for meg er det veldig komfortabelt å sitte, men selvsagt stor risiko, hadde Funcom 2.0 gått i dass hadde det svidd noe helt forj…

2 Likes

Melding!

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=441218

4 Likes

A common understanding has been reached on several important factors for a
pivotal study with fimaporfin in inoperable cholangiocarcinoma, including the
sufficiency of a single randomised two-arm study and importantly, the potential
for accelerated/conditional approval based on interim results.

PW: “We are therefore pleased that the regulators are open to a potential approval based on interim results”

Fantastisk!

6 Likes

Beit meg også fast i den biten du. Tenker den backslashen der er relevant(/), enten eller, men det AA / CMA er jo fantastisk =)

1 Like