Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Det er dette, det er lett å sitte å si en ting nå, men her ligger nok sannheten for de fleste.

Jeg har ikke askjer på de nivå som nevnes her, men verdien på pcib er 7 sifret, og porteføljen har doblet seg i verdi på kort tid, det er klart man da begynner å tenke, dette er faktisk allerede så mye penger som veldig mange bare drømmer om. Jeg kunne solgt 30% av pcib beholdningen og hatt “gratis” aksjer. Men jeg klarer ikke å få meg til å selge aksjer på det stadiet vi er nå. Faktisk har jeg generelt problemer med å selge og gevinssikre. Derfor sier jeg at jeg aldri kommer til å selge. Men jeg er redd jeg kommer til å kjenne på det hvis verdiene blir for store.

4 Likes

Hvis jeg hadde solgt Nano fra porteføljen i nærheten av topp kunne jeg hatt 3 ganger så mange askjer nå, men jeg kjøpte på opptur og nedtur der, fortsatt litt i minus. Når man har vært igjennom slik ekstreme utslag tidligere så tenker man seg jo litt ekstra nå med den utviklingen Pcib og PHO har hatt siste 1-2mnd.

3 Likes

Bamse
Er enig med deg at en slik mulighet i markedet som PCIB kan bli ikke er hverdagskost men det tilsier ikke at man ikke skal sikre seg på vei opp. Har klokketro tro på at PCIB kan bli verd mange milliarder men når du er vokst opp i svært nøkterne kår så er det ikke bare enkelt å la være å ta gevinst når det faktisk dreier seg om flere millioner. Hadde min gamle far levd og fått høre at jeg ikke tar gev på 4-5 mill så ville han stempla meg som GAL.
Men jeg er jo litt gal så det får bare gå sin gang inntil videre men ikke bare enkelt synes jeg.

8 Likes

Tenkte å gevinstsikre 1% på 1000kr, 2% på 2000kr, osv osv… holder det nøkternt.

10 Likes

bamse
Akk derfor jeg heller ikke makter å selge på dagens kurs da jeg ikke synes potensialet er tatt ut på noe vis. Egentlig synes jeg dagens kurs er nesten latterlig ut i fra det vi allerede har fått av resultat ( det lille jeg forstår)

6 Likes

Planen min er å selge 50% ved kurs 1 200kr, resten ved 12 000kr. (så lenge vi ikkje blir oppkjøpt)
Har kjøpt Pcib på grunn av Snoeffelen så da får eg holde meg til det.

3 Likes

Har fulgt Pcib ,nesten fra start… Sitter med 6mill i pluss, noe som for meg er enormt…
Hadde jeg kjøpt for ett år siden,og vært med på den siste tids oppgang,ville jeg sannsynligvis solgt nå.
Men heldigvis kjenner jeg caset veldig bra,og sitter derfor veldig godt på mine aksjer!!!
For setter du deg inn i pcib,og skjønner greia, vet du at dagens prising er veldig lav…
Slik det ser ut nå,. Så er det i overkant av hva jeg drømte om,for år siden.
Et Fantastisk selskap🤘

18 Likes

Etter en lengre skitur alene, der mann funderte litt over de forskjellige scenariene.

Det var godt for helsa, i dobbel forstand😌

Tenker litt som Bamse, når kommer denne muligheten igjen?! Det hadde vært godt med et bud som sikret økonomisk uavhengighet… Selv om jeg ønsker budet i 2020, så kan jeg også vente et par år til 1000 lappen passeres for aksjen…
Det er alltid risiko i aksjer, men her satser jeg alt :wink:

8 Likes

Jeg har vært aksjonær i ca 3 år og kan dele litt av min historie til ettertanke.

Jeg satt med 70k aksjer etter emisjonen på 7NOK. Verden så lys ut og pengene strømmet både ut og inn. 30% av aksjene var belånt…

Jeg var plutselig 1,5 millioner NOK i netto pluss, noe som er myyyye for meg. Jeg tenkte at oppgangen ALDRI tar slutt. Så kom emisjonen i 2018 og tok regelrett rotta på meg.

Da begynte jeg å ta opp dyre kredittlån med 15-20% rente…

Fra 1,5 mill i pluss enten jeg med minus 200.000NOK men jeg hadde en plan som jeg holdt ved, nemlig at dette vil før eller siden snu. Samtidig, fordi jeg ville redusere risikoen, omplasserte jeg også 50% av porteføljen over til PHO, før den siste tids oppgang.

Nå har jeg gått fra minus 200.000NOK til pluss 600.000NOK.

Moralen her, som jeg har kanskje nå lært, er at det er smart å gevinstsikre litt på vei opp :joy::joy::joy:

Jeg vil allikevel nok ikke gevinstsikre de helt store summene med det første. Galskap før Juli 2020, spør du meg, men da bør man være forberedt på at hvis Astra avtale uteblir kan det bli stygt.

Jeg er også en av dem som mener H2-2021 er en dato man bør vente på for interim.

7 Likes

Sant det,Men vi har sannsynligvis sett siste emisjon i Pcib…
Skulle det mot formodning komme en liten en til,. Vil det være pga positive hendelser!!

3 Likes

Selv om jeg regnet med emi gikk ogsaa jeg paa en smell. Solgte meg noe ned i pho og lastet opp i pci. Venter paa targo naa. Eventuell videre salg i pho for aa kjöpe tilbake paa 120.

1 Like

HUSK vi er bare ca 55% over TERP kursen selv etter alt som har skjedd etter emisjonen :grin::grin::grin:

1 Like

Å sikre en gevinst er nødvendigvis ikke enkelt - uansett hva man gjør. Man kan selvsagt fort ende opp med å selge en vinner og flytte pengene over i en taper, og da er jo selv gevinstsikringen blitt borte på veien. Men å selge en del av aksjene som har steget mye og flytte pengene over i aksjer som har falt mye kan være lønnsomt - forutsatt at man har kontroll på årsakene til at aksjene har falt og ikke kjøper katta i sekken.
Var heldig nok til å ta gevinst i Opticom nær toppen etter en hundredobling av kursen fra lavest til høyest mens jeg satt med aksjene, og fikk med meg en tredvedobling. Motsatt i CRU der jeg tapte 30 mill på ikke å ta gevinst på topp, men ble med til bunns i stedet. Hadde inne en tidobling i NANO i løpet av noen måneder, men uten å ta gevinst. Har fortsatt NANO, og dessuten PCIB som har steget så mye at den er blitt størst i min portefølje til tross for at jeg bare hadde avsatt 20% til PCIB. Vi har nok et spennende år foran oss i begge disse selskapene, og tross dårlige erfaringer med ikke å ta gevinst så blir det nok ikke lettvint tatt gevinst heller nå.
Legger for ordens skyld til at min overlegent største investering er i et unotert selskap hvor jeg er største eier, og som står overfor kanskje et enda mer spennende år enn PCIB og NANO.

8 Likes

Interessant dr.Stockman

Jeg har nå i mange år lagt meg på en filosofi å prøve å være inne i den neste algeta og dersom treff , ikke gevinstsikre før en er i mål.

Det har etterhvært blitt en del havarier på denne kursen og det er helt klart at dersom jeg hadde trukket meg ut tidligere så hadde jeg på vegen hatt en brukbar fortjeneste med mindre risiko.

Men når en har lagt seg på “den neste algeta” kursen men feiger ut underveis i sluttfasen så betyr vel det at en har eksponert seg for unødvendig høy risiko.

Så spørsmålet er om en skal følge opprinnelig plan eller endre underveis.

Min erfaring med kjøp av aksjer tilsier at jeg bør være langsiktig i aksjen , i særdeleshet dersom det dreier seg om en mulig vinner.

Min erfaring med gevinstsikring og videre kjøp av annen aksje er at det koster hver gang i form av kursfall eller hodestups uti en emisjon , siste i TRVX.

Nå sitter jeg helt i ro i PCIB som takket være snøffelen fikk meg til å kjøpe under 9 NOK/aksje så slik sett så har jeg allerede truffet min algeta.

Så var det spørsmålet om gevinstsikring da :slight_smile:

Da spør jeg meg selv:

Hva vil du kjøpe i stedet da ?

Og svaret gir seg jo selv.
Der er for meg personlig ingen innenfor eller utenfor bioteksektoren som når PCIB og PHO til knærne så mitt valg PCIB(70%) og PHO(30%) blir stående.
Så har jeg en lyttepost i BGBIO også da.

Mitt råd er at en gevinstsikrer dersom en ikke skal kjøpe nye aksjer men bruker kapitalen til annet.

Når en skal gjøre det?
Ja , det er det umulige spørsmålet.

Trading er for proffene.
Det er jo et fag hvor en må ha kunnskap og erfaring og uten det bør en kanskje holde avstand.

Lykke til

7 Likes

Har jo vært sagt av berømte investorer at det vanskelige er ikke å bli rik på aksjer, men å forbli rik. Var jo relativt rik før CRU gikk fløyten, og har ambisjon om å unngå et lignende fall om jeg blir rik på nytt. Skal man bevare rikdom så nytter det ikke å fortsette å satse på en enkelt aksje (slik jeg gjorde i CRU), men å etterstrebe diversifisering når målet er nådd. For min egen del er jeg allerede langt mer diversifisert nå (totalt fire aksjeinvesteringer), så noen reprise på CRU blir det neppe. For øvrig helt riktig at det er bortimot umulig å bli rik på aksjer hvis man ikke går litt utradisjonelt til verks og våger å satse.

6 Likes

Noen som har Topp50?

1 Like

Sikkerhetsbelte i PCIB heter FirmaChem. Denne studien “garanterer” pengene tilbake med renter om Vacc og Nac skulle feile (partner avtale, salg etc).

Min største frykt er at jeg “må” selge… Derav belåning som ikke tar rotta av kapitalen :wink:

Stay long and get your money back…

3 Likes

dr.Stockman
Var med på Cru-festen jeg også men tapte ikke slik som du men MYE i forhold til min økonomi.
Saken er glemt og PCIB vil lege alle slike gamle sår
En av mine tidligere innertiere var PSI ( nå StrongPoint) - der jeg som topp 15 gikk ut på topp med ca 6 mill i pluss for ca 3 år siden. Er vel mobb-offer på hegnar ennå ( rusbrus) men kursen er fremdeles lavere enn da jeg starta nedsalget på over 17.

2 Likes

Om jeg ikke husker feil så delte du vel også skjebne med meg i ITX?

Lett å si nå at en sitter til “slutt”
Dette med kjøp og salg av aksjer, handler om nåværende info og magefølelse…
Har også selv blitt med både opp og ned. Flere ganger lønner det seg å ta tapet når det foreligger info/følelse som gjør at en har mistet trua…
Var godt inne både i Thin, Idex og Next. Hadde knalltru og info på at dette gikk “veien”
Heldigvis fulgte jeg magefølelse og info, (markedet endret seg) ser i ettertid at det var riktig å ikke sitte langsiktig i Next.
Solgte alt i Idex på ca 7kr og Next på snitt kr160…
Hadde jeg sittet m Next idag, hadde alt vært vekk…
Så risiko finnes!
Dagens info sier, sitt langsiktig i PCIB og selg ikke noe på mnd /år…
Det finnes INGEN dårlige meldinger etc i dag, Og magefølelsen er utrolig god…
Hvis en ikke har bygd seg opp flere mill i kapital og drømmer om det store 'varpet"… Kan man ikke følge boka ang risikofordeling…
Så rådet må være å plukke de beste riskreward aksjen(e) å sats alt…
Biotec er de vanskeligste både rissiko og tidsmessig å treffe…
Men for noen kort vi har på hånda gjennom PCIB :blush::sparkling_heart:

3 Likes